کد خبر: 835942
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
حسام الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور با فرستادن جوابيه‌اي به يك سايت خبري، به تحليل‌هايي كه از توئيت‌هاي هشدارآميز او شده، واكنش نشان داده است و آن توئيت‌ها را نظر شخصي و نه بيانگر نظر مجموعه دولت دانسته و استخراج سناريو از چند توئيت براي مجموعه دولت را اقدامي «تحريف‌گرانه» و «نسبتي ناروا» به حساب آورده است.

توئيت‌هاي آشنا هميشه غیرطبیعی و نامتعادل بوده؛ صرف نظر از جايگاه حقوقي او در كابينه روحاني، سبقه امنيتي او نيز بر حساسيت نسبت به توئيت‌هايش مي‌افزايد. خصوصاً كه آقاي مشاور تصميم گرفته به زبان اطلاعات پشت پرده و در فضايي امنيتي و آلوده به تهديد با ديگران حرف بزند. او در جديدترين اين توئيت‌ها با استفاده استعاري از حادثه پلاسكو هشدارهايي بي‌مخاطب مي‌دهد. هشدارهايي كه نشان از تهديد دارد: «مراقب بي‌احتياطي كودكان خود باشيد؛ آتش‌ها از يك جرقه آغاز مي‌شود. توهين‌كنندگان را رام كنيد؛ ممكن است سر داستانپردازي‌هاي ديگر هم باز شود.»
روزنامه جوان در شماره روز يك‌شنبه خود به اين توئيت‌ها پرداخته و آنها را بيشتر از تهديد طرف مقابل، خودزني آشنا دانسته بود، چه آنكه توئيت‌هاي آشنا فقط تهديد به افشاگري و فروريزي طرف مقابل داشت و همين رد نكردن انتقادات و گفتن از اينكه اگر ما فرو بريزيم، شما هم فرو خواهيد ريخت، يعني پذيرش فروريختن خويش و نشان اينكه مفري از انتقادات براي دولت يافت نشده است.

اما پاسخ آشنا به تحليل‌هاي اين‌چنيني از توئيت‌هايش به نظر مسير جديدي براي انحراف اذهان از تهديدهايش باشد. او در رد اين تحليل‌ها مي‌گويد كه «مطمئناً در اين توئيت‌ها «پلاسكو» استعاره از «دولت» نيست! و به هيچ وجه نمي‌توان آنها را حاكي از «به خطر افتادن منافع بنيادين دولت، يا به عبارتي به خطر افتادن موجوديت دولت يا آبروي دولت» دانست. » او حتي اعلام مي‌كند كه نظراتش شخصي است و نظر دولت نيست و گويا متوجه نيست كه جايگاه حقوقي او جاي زيادي براي آنكه توئيت‌هاي عميق و تهديدآميزش شخصي تعبير شود، باقي نمي‌گذارد. شخصيت حقيقي حسام‌الدين يقيناً محلي از اعراب براي تهديد ديگران ندارد.

آشنا البته در جوابيه‌اش معتقد است كه نياز به خوانش ديگري از توئيت‌هايش است؛ «خوانشي كه لازمه‌ روايي آن جايگزيني نگرش اجتماعي-ساختاري به موضوع پلاسكو به جاي نگرش سياسي-امنيتي است. » اما بعيد است آشنا با چنين توضيحاتي بتواند تصوير سياسي – امنيتي واضح در توئيت‌هايش را منكر شده و نگاهي اجتماعي را جايگزين آن كند.

او در بند ديگري از جوابيه‌اش برخي رسانه‌ها را متهم مي‌كند كه در آستانه انتخابات از هر گونه رويداد و خبري بازنمايي‌هاي رقابتي و تخريبي دارند. يحتمل آشنا اين جملات را همراه در آميختگي با مزاح نوشته‌ وگرنه صراحت تهديد در توئيت‌هاي مشاور رئيس‌جمهور جايي براي بازنمايي تخريبي نمي‌گذاشت. از سويي اگر او دلواپس بازنمايي‌هاي غيرواقعي از عبارت‌هايش است، مي‌تواند كمي شفافيت چاشني مواضعش كند كه هم خلاف شعارها و نظرات دولت متبوعش مبني بر لزوم شفافيت عمل نكرده باشد و هم بهانه (!) را از دست رسانه‌ها براي بازنمايي نادرست و تحريف حرف‌هايش سلب كند و هم مجبور نباشد حرفش را اینگونه مرعوبانه پس بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار