کد خبر: 835848
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
رییس سازمان دامپزشکی کشور:
شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان بسیار جدی، مهم و حیاتی است و باید با حساسیت، سخت‌گیری و دقت کافی با آن برخورد شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جلسه‌ ستاد پیشگیری و مقابله با آنفلونزای فوق حاد پرندگان که در اصفهان باحضور استاندار و جمعی ازصاحب نظران برگزار شد اظهار کرد : شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اقتصاد ملی، تجارت بین‌الملل و صنعت طیور کشور می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

مهدی خلج به بهداشت عمومی و شرایط جامعه اشاره کرد و افزود: اگرچه هنوز موردی از انتقال آنفلونزا به انسان گزارش نشده ولی این دغدغه همیشه وجود داشته است و باید آمادگی کافی برای مقابله با آن وجود داشته باشد.

 وی فصل سرما، وجود پرندگان مهاجر و بارش‌ها و ایجاد آب‌بندان های موقت را از عوامل شیوع بیماری عنوان کرد و گفت : ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان در سرما پایداری دارد و همچنین مجموعه‌ای از شرایط موجود جامعه ایجاب می‌کند که با تلاش مضاعف و هوشیاری کامل تلاش کنیم که از این شرایط عبور کنیم.

**الگوی احصاء شده آنفلونزا بایستی اجرایی شود.

خلج با بیان اینکه استان اصفهان در تمامی عرصه ها جدی عمل نموده است والگوی خوبی می باشد گفت : می‌تواند این الگو رادر کشورنیزمورد استفاده قرار گیردو مهم‌ترین کار این است که این الگوی احصا شده به عمل درآید و اجرایی شود.

وی نقش استانداران را در استان‌ها درباره این‌گونه موارد بسیار مهم خواند و افزود: برای مقابله با این بیماری باید همه وارد عمل شوند و گزارش‌گیری‌های لحظه‌ای و اطلاع‌رسانی به‌موقع توسط فرمانداران، بخشداران، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خانه‌های بهداشت صورت گیرد تا با هدایت و مدیریت استانداران بتوانیم این بیماری را به‌خوبی کنترل کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنصر زمان برای مقابله با بیماری‌هایی که سرعت انتشار بالایی دارند را مهم‌ترین رکن عنوان کرد و افزود: اگر مخاطره‌ای سریع شناسایی و کنترل شود، می‌تواند خسارات کمتری را به بار آورد.

** آنفلونزای فوق حاد پرندگان به ‌سرعت انتشار می یابد

در ادامه این نشست استاندار اصفهان نیزاظهار داشت: شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان بسیار جدی، مهم و حیاتی است و باید با حساسیت، سخت‌گیری و دقت کافی با آن برخورد شود.

رسول زرگرپور افزود : درصورتی‌که با جدیت به این موضوع برخورد نشود با توجه به ‌سرعت انتشار آن، کنترل سخت‌تر خواهد بود و در این رابطه باید کلیه‌ احتمالات با جدیت در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری در کشور اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، افزود: تقسیم کار خوبی در این رابطه صورت گرفته و باید کنترل شود که در میدان عمل نیز فعالیت‌های خوبی صورت گیرد.

استاندار اصفهان به برگزاری جلسات به‌صورت مستمر تا ریشه‌کنی کامل آن در استان تأکید کرد و افزود: در این جلسات گزارش فعالیت‌های انجام‌شده و همچنین آمار و اطلاعات به‌روز و مشکلات و موانع پیش رو باید تشریح شود.

وی به موارد انتقال وسیع این بیماری اشاره کرد و افزود: با توجه به راه‌های متنوع انتقال بیماری و مدت‌زمان طولانی عمر ویروس، تنها راه‌حل مقابله با ویروس این است که کلیه‌ راه‌های انتقال کنترل شود.

**هماهنگی و هم‌افزایی خوبی در استان وجود دارد

زرگرپور به ظرفیت‌های فنی و علمی بالای اصفهان اشاره کرد و افزود: با توجه به این ظرفیت‌های بالا، اصفهان باید نخستین استانی در کشور باشد که توانسته آن این را ریشه‌کن کند و اقدامات مقابله‌ای در اسرع وقت صورت گیرد چراکه صنعت طیور یکی از صنایع بزرگ استان است و در صورت عدم مقابله می‌تواند مشکلاتی را در سطح کشور ایجاد کند.

وی تأکید کرد: باید هدف فعالیت‌ها بر این اساس باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کلیه‌ اقدامات صورت گیرد تا بیماری کنترل و در ادامه متوقف شود. باید در این رابطه با توزیع بسته‌های آموزشی، برنامه‌ها تلویزیونی و نشست‌های تخصصی در صداوسیما نسبت به آگاه‌سازی جامعه اقدام کنیم چراکه اطلاع‌رسانی بسیار حیاتی و لازم است.

استاندار اصفهان به تأمین اعتبارات برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده و سم اشاره کرد و افزود: در این باره باید اقدامات لازم صورت گیرد تا نگرانی‌های مالی برطرف شود و تخصیص اعتبارات دیگر باید از تهران پیگیری گردد.

زرگرپور گفت: کلیه‌ فرمانداران، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، بسیج و غیره باید از کلیه‌ امکانات خود حداکثر استفاده را کنند تا جلوی این بیماری را قبل از اینکه به فاجعه تبدیل شود بگیرند و متوقف کنند. خوشبختانه هماهنگی و هم‌افزایی خوبی در استان وجود دارد و همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند و در این ابطه با اطلاع‌رسانی دقیق به مردم می‌توانیم آن‌ها را نیز همکار خود در کنترل این بیماری بدانیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر