کد خبر: 835803
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
مريم احمدي

سال 84 کلنگ نیروگاه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی خرم‌آباد با محوریت شرکت مولد نیروی خرم‌آباد به  زمین زده شد. سه سال بعد عمليات اجرايي آغاز شد اما بلافاصله در پيچ و خم مشکلات و موانع متوقف شد  تا اينکه بالاخره اوايل سال 94 دولت به منظور جلوگيري از هدر رفت هزينه ها و پس از بررسي هاي مجدد لزوم ساخت اين نيروگاه را ضروري دانست ورفع موانع ومشکلات اين پروژه رادر دستور کار قرار داد.

اختلاف نظر بر سر جانمايي اين نيروگاه به توجه اقدام به ساخت کارخانه سيمان در مجاورت  نيروگاه ، مشکلات مالي و حقوقي از جمله موانعي بود که اين پروژه زيرساختي را بيش از يک دهه مسکوت گذاشت. در اين ميان نقش بي توجهي و بي تعهدي سرمايه گذار در تعطيلي پروژه نقش پرنگ تري داشت. تا انجا که مسئولان استان بارها اعلام کردند با توجه به خصوصي بودن سرمايه گذاري ، بايد از اعمال اهرم هاي بازدارنده براي وادار کردن بخش خصوصي به اجراي تعهداتش استفاده کرد، و يا در صورت نياز سرمايه گذار را خلع يد کرد. اما اين اظهارات تنها در حد هشدار ماند تا اينکه بالاخره نياز به افزايش ظرفيت توليد برق در خرم اباد در کنار زنگ خطر هدر رفتن منابع مالي که صرف ساخت پروژه نصفه و نيمه شده و همچنين نياز به اشتغالزايي و رونق صنايع در مرکز استان لرستان سبب شد دولتي ها براي رفع مشکل سرمايه گذار ورود کنند.

ازآنجا که نیروگاه خرم آباد سال ها به دلیل اینکه ارز مورد نیاز خود را نمی توانست از صندوق توسعه ملی اخذ کند تعطیل شده بود ازاين رو اقداماتي انجام شد و در نهايت اواخر سال گذشته صندوق توسعه ملی 190ميليون دلار به این پروژه اختصاص داد تا کار آن شروع شود. مشکلات حقوقي نيروگاه هم رفع شد.

حالا چند ماهي است که ساخت نيروگاه سيکل ترکيبي خرم آباد شتاب گرفته است.اگرچه قرار بود سال گذشته اولين فاز اين نيروگاه تکميل و با ظرفيت 500 مگاوات به بهره برداري برسد اما تا به امروز محقق نشده است بااين حال شواهد نشان مي دهد اين پروژه با پيشرفت مطلوبي روبه جلو است و اگر با همين اهنگ حرکت کند مي تواند تا دوسال آينده به انتظار چندين ساله خرم ابادي ها پايان دهد.

از آنجا که اين نيروگاه جزو پروژه هاي مهم، حیاتی، اقتصادی و اشتغال‌زاست انتظار مي رود دولت تا پايان عمليات تکميلي بر وعده خود متعهد بماند و با  تکميل پروژه هاي نصفه ونيمه و حياتي استان تا حدي شعارهاي اقتصادي اش را محقق کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار