کد خبر: 835789
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
نماينده مردم قائمشهر در گفتگو با جوان:
در آخرين روزهاي سال ۲۰۱۶ میلادی قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان تمديد شد، اما علي رغم رضايت دو طرف، در نخستین روزهاي سال ۲۰۱۷ میلادی، ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد. اتفاقي که در بهبوهه روزهاي سرد ايران مشکلات زيادي را براي مازندراني ها به وجود آورد. به همين خاطر حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت، اعلام کرد ایران درصدد است که بزودی از اين شرکت ترکمنستاني به دلیل قطع گاز شکایت کند. با اينکه به گفته کارشناسان واردات گاز از ترکمنستان درصد ناچيزي از نياز کشور را تامين مي‌کند اما نمي‌توان از اين بدعهدي ها گذشت. به همين بهانه و با توجه به اينکه امکان قطع گاز بخش خانگي در روزهاي آينده پررنگ شده است، به سراغ عبدالله رضيان نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي رفتيم تا درخصوص نحوه تامين گاز مازندراني ها در اين روزهاي سرد گفتگويي داشته باشيم :
ميترا شهبازي

به نظر شما بعد از بدعهدي ترکمنستاني‌ها، بايد منتظر بحراني در بخش گازرساني به مناطق مسکوني مازندران باشيم؟

خوشبختانه بايد بگويم مشکلي در اين خصوص نخواهيم داشت. با اينکه هنوز 2 ماه از فصل سرد سال باقي مانده، اما با توجه به گفته‌هاي کارشناسان اين بخش، حتي براي يکساعت هم قطعي گاز در بخش خانگي را تجربه ‌نخواهيم کرد. در اين راستا همان ابتدا که ترکمنستاني‌ها گاز را به روي مازندراني‌ها بستند، به سرعت جلسه‌اي به همراه نمايندگان مجلس با بیژن زنگنه، وزير نفت برگزار کرديم تا از شرايط پيش رو چشم‌اندازي داشته باشيم. با اينکه انتظار بروز شرايطي بحراني در بحث تامين گاز را داشتيم، اما خوشبختانه زنگنه قول اين را به ما دادند که به هيچ عنوان گاز بخش خانگي مازندران قطع نشود. از اين رو کارشناسان در ادامه سخنان وزير نفت، درخصوص قطعي گاز واحدهاي پرمصرف صنعتي و يکپارچه شدن گاز استان‌هاي شمالي توضيحات تکميلي را ارائه دادند. البته با توجه به اينکه قطع گاز واحدهاي صنعتي هم مي‌تواند لطمه بزرگي به استان بزند؛ زنگنه قول اين را داد که خسارات وارده به آنها را نيز بپردازند.

بنابراين با توجه به گفته‌هاي شما، مازني‌ها نبايد هيچ دغدغه‌اي در رابطه با قطعي گاز در سال جاري داشته باشند؟

پيش‌بيني ما با توجه به وعده‌هاي مسئولان همين است. تاکنون همانطور که کارشناسانان گفته بودند، با ورود موج سرما، علاوه بر قطع گاز واحدهاي صنعتي، گاز ادارات نيز قطع شده تا در بخش خانگي با مشکل مواجه نشويم. با اينکه هنوز نگران اين هستيم که مسئولان براي تامين گاز استان با مشکل مواجه شوند، اما خوش عهدي و صراحت وزير براي تامين گاز خانگي ما را هم اميدوار کرده است. چرا که در همان جلسه علي رغم تاکيد نمايندگان در خصوص طولاني بودن دوره باقيمانده سرما، ايشان با اطمينان کامل و بدون هيچ ترديدي قول دادند. 

فکر مي‌کنيد مسئولان بتوانند به چنين وعده‌اي جامعه عمل بپوشانند؟

بله فکر ميکنم مسئولان از پس اين مشکل در سال جاري بر بيايند. چرا که رئيس شرکت ملي گاز در همان جلسه،‌ عمليات گازرساني به مازندران را به طور کامل از لحاظ فني تشريح کرد. به دنبال آن با ارزيابي‌هايي که انجام شد و نحوه مديريتي که پيش بيني ‌کرده‌اند، به اين نتيجه رسيديم که همچين موضوعي امکان پذير است. چرا که ميزان وارداتي که از سمت ترکمنستان داشتيم، رقم بالايي نداشته و فقط بخشي از گاز مورد نياز مازندراني‌ها را تامين مي‌کرده.

توضيح مسئولان براي گاز رساني در اين جلسه چه بود؟

براي روشن شدن اين موضوع، بايد بگويم که قبل از اين ماجرا هم گاز مصرفي سمت غربي مازندران و آمل از سوي گيلان تامين مي‌شده و تنها در قسمت شرقي استان از گاز وارداتي استفاده مي‌شده. بنابراين مسئولان توضيح دادند که با تزريق گاز از سمت خراسان رضوي به گلستان و سپس مازندران، گازرساني تامين گاز خانگي تضمين شده است.  

بنابراين با اتکا به ظرفيت‌هاي داخلي به راحتي توانستيم جلوي باج خواهي‌هاي کشور کوچکي همچون ترکمنستان به ايستيم و از منابع داخلي بهره ببريم. خوشبختانه اين آخرين سالي بود که احتياج به واردات گاز از سمت اين کشور داشتيم و با تکميل شدن خط انتقال گاز از جنوب کشور اين مشکل براي هميشه تمام مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار