کد خبر: 835741
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
مدیرکل امور عشایری سمنان:
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: با اتخاذ برنامه های پیشگیرانه خوشبختانه بیماری واگیردار تب برفکی تاکنون خسارتی به دام سبک عشایر این استان وارد نکرده است.
حمیدرضا حسینی افزود : با برنامه ریزی های منسجم و با تلاش اداره کل دامپزشکی در ماه های آذر و دی مرحله مایه کوبی (واکسیناسیون) تب برفکی در دام سبک عشایر استان اجرا شده است.
وی اظهار داشت : فصل های سرد سال زمان انتقال ویروس تب برفکی در بین دام های سبک و سنگین است و با توجه به خسارت های سنگینی که این بیماری به دامداران می زند، اجرای برنامه های پیشگیرانه از سوی این اداره کل موثر بوده است.
حسینی ادامه داد : سقط جنین در دام های آبستن، افت وزن دام و تلفات ناگهانی از نشانه های احتمال بیماری تب برفکی در بین دام های سبک و سنگین است و دامداران عشایر چنانچه با مشاهده این بیماری در دام های خود در کمترین زمان ممکن شیوع این بیماری را به مرکز دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع دهند.
وی اضافه کرد : چوپان ها دام های سبک از ارتباط گله ها در مراتع در هوای سرد جلوگیری کنند و احتمال انتقال این بیماری از گله ای دیگر بسیار زیاد است.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان این که دامداران مرحله مایع کوبی (واکسیناسیون) دام سبک و قرنطینه را برای پیشگیری از ابتلا بیماری تب برفکی در دستور کار قرار دهند، گفت: عشایر استان در دادن علوفه به صورت دستی به دام های سبک نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.
حسینی ادامه داد : بیماری آبله از دیگر بیماری های شایع در فصل سرد سال در بین دام های سبک است که لازم است دامداران با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه به موقع دام از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.
وی کاهش حجم پوشش گیاهی در مراتع را یکی از دغدغه های اساسی اداره کل امور عشایری استان برشمرد و تصریح کرد: درسال جاری بارش قابل توجهی در مراتع استان به وِیژه در مناطق طرود و خارطوران نباریده است که این امر بسیار نگران کننده است.
مدیرکل امورعشایری استان سمنان خاطرنشان کرد : تاکنون بیش از 9هزار تن جو برای دامداران عشایر استان با قیمت هفت هزار و 600 و هفت هزار و 900 ریال تامین شده است و اکنون مشکلی برای تامین جو موردنیاز دامداران وجود ندارد.
عشایر استان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شدند و بیش از 15 هزار نفر از جمعیت استان بیش از 700 هزار نفری سمنان را شامل می شوند.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان را عشایر تولید می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر