کد خبر: 835502
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
هيئت 100 نفره به دنبال تقويت ميانه‌روهاي ايران
آرام آرام دليـل خريد‌هاي ميلياردي از ايرباس در حال آشكار شدن است. وزير خارجه فرانسه دوشنبه همين هفته با يك هيئت تجاري 100 نفره به تهران خواهد آمد تا آنگونه كه يك مقام وزارت خارجه فرانسه به رويترز گفته، با توسعه روابط بازرگاني، راه را براي تقويت جرياني فراهم كند كه پاريس آن را جريان ميانه در ايران مي‌داند.
آرام آرام دليـل خريد‌هــــاي ميلياردي از ايرباس در حال آشكار شدن است. وزير خارجه فرانسه دوشنبه همين هفته با يك هيئت تجاري 100 نفره به تهران خواهد آمد تا آنگونه كه يك مقام وزارت خارجه فرانسه به رويترز گفته، با توسعه روابط بازرگاني، راه را براي تقويت جرياني فراهم كند كه پاريس آن را جريان ميانه در ايران مي‌داند.

به گزارش «جوان» يك هفته بعد از حضور ترامپ در كاخ سفيد، اتحاديه اروپايي نگران است كه نحوه برخورد او با توافق هسته‌اي، باعث تضعيف برجام شود. پيش از اين فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان كه روز جمعه از مقام خود كنار رفت، تأكيد كرده بود آلمان اختلاف‌هاي اساسي با دونالد ترامپ در موضوعات متفاوتي مثل لغو توافق هسته‌اي برجام دارد و تأكيد كرده بود: «لغو توافق هسته‌اي ايران اشتباه بسيار بزرگي خواهد بود.» «بوريس جانسون» وزير خارجه انگليس نيز روز پنج‌شنبه در كميته روابط خارجي مجلس اعيان از توافق هسته‌اي با ايران دفاع و تصريح كرد كه لندن خواهان بهبود روابط با تهران است.

حالا قرار است ژان مارك آيرو وزير خارجه فرانسه براي نگراني‌زدايي از مقام‌هاي دولت يازدهم به تهران سفر كند. باراك اوباما رئيس‌جمهور قبلي امريكا تقريباً همزمان با همان روزهايي كه ايران و 1+5 در دقيقه 90 امضاي برجام قرار داشتند، در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز گفته بود امريكا بايد به دنبال تقويت جرياني تجاري در ايران باشد كه از طريق همين جريان تجاري، هزينه‌هاي رفتارهاي هسته‌اي ايران را بالا ببرد: «اگر شما يك پايگاه متفاوتي از افراد حاضر در تجارت و مبادلات اقتصادي در داخل ايران داشته باشيد، اين موضوع شايد نحوه تفكر آنها درباره هزينه‌ها و مخارج رفتارهاي ثبات‌زدا را تغيير دهد.» مناسبات تجاري امريكا با ايران در فضاي بعد از برجام در حدي نبود كه امريكايي‌ها از طريق آن بتوانند توصيه‌هاي رئيس‌جمهور پيشين را عملي كنند ولي متحدان امريكا به خصوص فرانسه توانستند توافقات تجاري قابل توجيه با ايران امضا كنند. تنها يك قلم از توافقات تجاري ايران با فرانسه، قرارداد فروش 100 فروند ايرباس فرانسوي به ايران بود كه رقم آن از 11 تا 18 ميليارد دلار اعلام شده است. حالا قرار است وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه براي عمل به توصيه‌اي كه اوباما به امريكا داده بود، به تهران بيايد.

هيئتي 100 نفره از تجار و بازرگانان فرانسوي و نمايندگان شركت‌هاي بزرگي چون ايرباس و توتالنيز ژان مارك آيرو وزير خارجه فرانسه را در سفر به تهران همراهي خواهند كرد. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه گفته كه در اين سفر بر لزوم پايبندي به برجام تأكيد مي‌شود. آيرو قرار است روز دوشنبه براي شركت در نشست كميسيون مشترك اقتصادي ايران و فرانسه وارد تهران شود و حدود 50 شركت فرانسوي در اين نشست كه روز سه‌شنبه برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند و احتمالاً قراردادهاي اقتصادي بيشتري با ايران امضا خواهند كرد. «رومين نادال» سخنگوي وزارت خارجه فرانسه گفته «ژان مارك آيرو بر اهميت اينكه تمام طرف‌هايي كه از توافق حمايت كرده‌اند كاملاً به آن پايبند بمانند، تأكيد خواهد كرد.» رويترز با بيان اينكه اتحاديه اروپا در زمينه لزوم ادامه اجراي برجام كاملاً با روسيه و چين هماهنگ است، به نقل از يك منبع ديپلماتيك فرانسوي نوشته است: «ايراني‌ها به واسطه انتخاب ترامپ متزلزل شده‌اند و اظهاراتشان هم مشخص است و تصور مي‌كنم آنها بايد نگران باشند.» وي افزود: «اما توسعه روابط بازرگاني ميانه‌روها را در ايران تقويت مي‌كند. ما مي‌خواهيم آنها را تقويت كنيم تا به مردم نشان دهيم توافق براي آنها خوب است تا اينكه تندروها نتوانند بگويند كه هيچ چيز از اين [توافق] عايد ما نشده است.»

منبع ديپلماتيك مورد استناد رويترز در اين باره مي‌گويد: «ما بر سر سوريه توافق نداريم و به آنها يادآور مي‌شويم كه فرانسه و اتحاديه اروپا مستقيماًً از بحران سوريه نگران هستند و اولين طيفي هم كه از تبعات آن آسيب مي‌بينند، به شمار مي‌آيند، بنابراين ما بايد در كمك به يافتن راهكار ايفاي نقش كنيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
1
1
چرا؟ فرانسه با اقتصاد فرورفته در مشگلات نخواهد از فرصت برجام استفاده کند"اما انچه جالب توجه ست
سخنان انان با کب کبه و فخرفروشی
برایتجارت با کشور مان می باشد"که به
دولت روحانی نشاندهند که جهت حمایت از برجام به ایران می ایند"نه از سر نیاز کشور فرانسه برای نجات اقتصاد داغان خود "پا به ایران گذارده می شود.
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
1
1
جوان آنلاین عزیز :
همه ما هم ایرانی هستیم هم مسلمان پس چرا همه خدمات و کارهای نیک دولت را سعی میکنید از زاویه دید خارجیها ببینید و تفسیر کنید؟ تا اینگونه القا شود که مثلا این خدمت دولت بنفع خارجی است
مردم حرکات و مواضع شما را میبینند و قطعا نمیپسندند و میفهمند که صداقت ندارید و بلای کیهان سرتان می آید . به آغوش ملت برگردید.
سید احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
1
0
یعنی اون بزرگتر تون آمریکا چه کاری تونست برای جریان به اصطلاح میانه رو انجام بده که فرانسوی های ندار بخوان کاری بکنند
تقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
1
0
قطعاً برجام برای امریکا و اروپا مهم و باارزش است مگر می توانستند مهمترین پایگاه دفاعی،علمی و مرکز تولید وقدرت ساز و استراتژیک که ماحصل خون جوانان این مرزبوم بوده را به این راحتی توسط دولت پرادعای تدبیر و امید نابود کنند. ترامپ در ادامه کار اوباما به دنبال برچیدن همین مقدار مراکز هسته ای!ست
شرکت های ورشکسته اروپایی از قبل برجام در صدد احیای خود هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار