کد خبر: 835457
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
پس از ۱۳ شماره انتشار
‌پيام فضلي‌نژاد، سردبير مجله عصر انديشه پس از انتشار شماره سيزدهم اين نشريه اعلام كرد كه...
‌پيام فضلي‌نژاد، سردبير مجله عصر انديشه پس از انتشار شماره سيزدهم اين نشريه اعلام كرد كه اين مجله ديگر به سردبيري او منتشر نخواهد شد.
 فضلي‌نژاد در يادداشت كوتاهي با ذكر دلايل اين تصميم نوشت: عصر انديشه به سبب بحران مالي و فشارهاي پرشمار پس از انتشار 13 شماره  از حركت ايستاد، اما منش و روشي كه به آن باور داريم، با چنين موانعي متوقف نخواهد شد. براي تيم ما همواره استقلال بر انتشار اولويت داشت و بر اين اصل در سرمقاله‌هاي مجله تأكيد كرده بوديم.  از همراهي خوانندگان ارزشمندمان در اين ١٣ شماره سپاسگزارم. حمايت‌هاي بي‌دريغ و نقدهاي راهگشاي آنان چراغ راه ما خواهد ماند. بي‌ترديد اگر روزي در جريان اتفاقات اين دوران قرار گيرند، خواهند دانست كه به‌رغم همه مصائب، از هيچ كوششي براي بلوغ مجله فروگذار نكرديم. از همكارانم كه با وجود همه فشارهاي طاقت‌سوز تا روز آخر جوانمردانه ياري‌ام كردند و همچنين از شوراي مشاوران مجله كه ياورمان بودند، تشكر مي‌كنم.  همچنين در طول اين دو سال، عصر انديشه پنج «شب علوم انساني» را با حضور انديشمندان برجسته داخلي و خارجي در فرهنگسراي انديشه برگزار كرد كه آخرين آن در مهرماه امسال به «جشن موسيقي و انديشه» اختصاص داشت و كيك دو سالگي اين مجله با حضور دكتر مهدي محسنيان راد، دكتر غلامرضا اعواني، دكتر شاهين فرهت، لوريس چكناواريان، مصطفي رحماندوست، پروفسور يحيي بونو و جمعي از چهره‌هاي شاخص فرهنگي كشور بريده شد.  عصر انديشه در اين دوره، گالري انديشمندان علوم انساني شامل ٥٠ نقاشي استاد عليرضا ذاكري از متفكران و نويسندگان را با حضور رئيس مجلس افتتاح كرد و در نمايشگاه مطبوعات سال ١٣٩٤ نيز رتبه اول نشريات بخش خصوصي را در حوزه دين و انديشه كسب كرد.
فضلي‌نژاد كه ١٣ شماره سردبيري مجله عصر انديشه را برعهده داشت، از سال ١٣٧٦ فعاليت‌هاي روزنامه‌نگاري و پژوهشي خود را آغاز كرد. وي در ٢٠ سال گذشته با نشريات مختلفي از جامعه و نشاط تا انتخاب و كيهان همكاري كرده و نويسنده كتاب‌هاي سينما، سياست، آزادي (١٣٧٩)، دوئل با سينما (١٣٨١)، شواليه‌هاي ناتوي فرهنگي (١٣٨٦)، ارتش سري روشنفكران (١٣٩١) و شاه‌كليد انگليسي (در دست نشر) است.
مهدي داني، مديرمسئول اين نشريه نيز درباره علت توقف انتشار اين نشريه، اظهار كرد: متأسفانه مشكلات و فشارهاي مالي و عدم امكان تأمين هزينه‌هاي نشريه موجب توقف انتشار نشريه عصر انديشه شده است.  وي با اشاره به عملكرد بسيار موفق نشريه عصر انديشه، اين موفقيت را مرهون يك كار تيمي، حضور جمعي از روزنامه‌نگاران متخصص و صاحب‌نظر در حوزه علوم انساني و وجود يك سردبير دلسوز در اين نشريه عنوان كرد و گفت: الحمدلله مجموعه اين تيم موفق شد در اين ۱۳ شماره منتشره، كارنامه خوب و قابل توجهي از خود به جاي بگذارد.  مديرمسئول عصر انديشه با اظهار تأسف شديد از توقف چنين نشرياتي در جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، خاطرنشان كرد: بدون شك رسانه‌هايي نظير عصر انديشه مي‌توانند نقش پررنگي براي مقابله با جنگ نرم دشمن در حوزه فرهنگ داشته باشند و بدين لحاظ، توقف انتشار اين نشريات به دليل مشكلات مالي بسيار ناراحت‌كننده است.
محمدمهدي داني در ادامه تأكيد كرد: تمام تلاش بنده بر آن خواهد بود تا ان‌شاءالله در صورت تأمين مالي، در اولين فرصت عصرانديشه را مجدداً راه‌اندازي كنم.   عصر انديشه به مديرمسئولي محمدمهدي داني و سردبيري پيام فضلي‌نژاد از شهريور ۱۳۹۱ به جرگه نشريات كشور پيوست و در طول بيش از دو سال و نيم، ۱۳ شماره از آن به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي منتشر شد. اين نشريه به دليل نوع عملكرد موفق خود از همان شماره‌هاي اول مورد توجه صاحب‌نظران و انديشمندان حوزه علوم انساني قرار گرفت. عصرانديشه در نمايشگاه مطبوعات سال ١٣٩٤ نيز رتبه اول نشريات بخش خصوصي را در حوزه دين و انديشه   از آن خود كرد.
 برخي فعالان فرهنگي نسبت به تعطيلي اين نشريه واكنش نشان دادند كه در ادامه برخي از آنها را از نظر مي‌گذرانيم:
امير مسروري، فعال فرهنگى :
دلم مختار مي‌خواهد، چيزي كه امروز در كشور ما كم پيدا مي‌شود. مختار نماد غيرت و هدف‌گرايي و نماندن در يك نقطه است. رفتن #پيام_فضلي_نژاد از عصر انديشه غم‌انگيزترين خبري بود كه مي‌توانستم بشنوم، از اون دفتر دروازه شميران تا آن دفتر هفده شهريور، پيام نماد غيرت و كار كردن و راه انداختن است. راه انداخت و كار كرد و توليد كرد. متهم شد و باز كار كرد. نمي‌دانم چرا وقتي كار بايد به يك جا رسانده شود يكهو پشت طرف را خالي مي‌كنند. خدا قوت پيام جان.  يك خدا قوتي هم به همسرشان كه بخش عمده‌اي از تمام فشار‌هاي نشريه و توليد روي دوششان بود، خدا قوت.
عرفاتي، سردبير خبرگزارى نسيم:
مجله وزين و رشيدِ عصر انديشه به قافله‌سالاري رفيقِ شفيقم پيام فضلي‌نژادِ عزيز كه قريب دو سال از بهترين دوران زندگي مشتركش را در اين مسيرِ سخت و نفس‌گير خرج كرد و عصرانديشه را با دستِ خالي به جايي رساند كه مدعيان به گَردِ پايش هم نخواهند رسيد...  اما اين رنجِ خالصانه و آن حاصلِ جانانه هم در پيچ و تاب گردنه‌هاي رسانه‌گرداني از نفس افتاد و خلاص!
هر دو به منزلي روان
هر دو امير كاروان
عقل به حيله مي‌برد
عشق برد كشان كشان (اقبال لاهوري)
محمدرضا رضاپور، سردبير مجله نقد سينما :
«عصر انديشه» به دلايل متعددي مجله مهم، ضروري و مفيدي است. اميدوارم آنهايي كه بايد، دست به كار شوند و «پيام فضلي‌نژاد» را از تصميمش مبني بر تعطيلي مجله منصرف كنند.
پيمان فراهاني، جانشين سردبير همشهرى ماه:
همانگونه كه فرو ريختن يك سازه درد‌آور است، فرو ريختن يك سازمان نيز بايد درد‌آور باشد. يكي آتش مي‌گيرد و فرو مي‌ريزد و يكي مانع از به آتش كشيدن و فرو ريختن است. سازه به استقامت زنده است و سازمان به استقلال رأي. عده‌اي عادت كرده‌اند سازه‌اي با روابط انساني مواجه شوند و روزي هزينه آن را خواهند داد. پيام فضلي‌نژاد عزيز، خدا قوت.
محمدحسن صادق‌پور، دبير انديشه روزنامه جوان:
شايد براي جبهه انقلاب خبري ناراحت‌كننده‌تر از شنيدن خبر از دست دادن يك سنگر وجود نداشته باشد. خصوصاً كه آن جبهه از جنس نرم‌افزار و فكري باشد. شايد شما هم اگر به كارتل‌هاي اقتصادي برخي از كارگزاران متصل بوديد؛ امروز شماره‌هاي متكثر نشريه را بلاانقطاع منتشر مي‌ساختيد و خاطري آسوده داشتيد البته در ازاي فروش استقلال عصر انديشه. گفت‌وگو و پرونده‌هايي در‌باره طاهري، منتظري و... چيزهايي نيستند كه همه، ظرفيت پذيرش آن را داشته باشند و طرف مقابل هم خوب مي‌دانست اين مدل آزادانديشي چقدر براي شكست انحصارش خطرناك است.
حريت و آزادگي سرمايه عظيمي است. آن را در فعاليت‌هاي پيش رو حفظ كنيد و بدانيد دعاي فعالان جبهه فكري انقلاب پشت شماست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر