کد خبر: 835290
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
مدیرجهاد کشاورزی شاهرود:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود، با بیان این که راه اندازی مجتمع های گلخانه ای ازاولویت هاست، گفت: نخستین واحد مجتمع گلخانه ای میغان که به تولید نهال درختان میوه و گل و گیاه می پردازد، دهه فجر به بره برداری خواهد رسید.
محمد رضا قاسمی با بیان اینکه شهرستان شاهرود اکنون دارای دو مجتمع گلخانه ای فعال است، افزود: علاوه بر میغان، 14 واحد مجتمع گلخانه ای دهملا نیز به مرحله تولید رسیده اند.
وی ادامه داد: تمام امکانات و زیرساخت ها در مجتمع گلخانه ای دهملا فراهم شده و این مجتمع در گام نخست دارای 27 واحد، هرکدام به ظرفیت سه هزار متر مربع فضای گلخانه ای است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان، به مجتمع گلخانه ای بیارجمند نیز اشاره کرد و گفت: این مجتمع بتازگی به شرکت شهرک های کشاورزی واگذار شده اما امکان سرمایه گذاری برای علاقه مندان به فعالیت در این منطقه نیز وجود دارد.
قاسمی توسعه کشت گلخانه ای را یکی از سیاست های دولت در راستای بهینه سازی مصرف آب و افزایش بازده تولید، خواند و یادآور شد: در این راستا تسهیلاتی نیز با نرخ بهره 15 درصد و بدون سقف اعتبار، در اختیار درخواست کنندگان قرار می گیرد.
وی استقبال نکردن کشاورزان از کشت گلخانه ای را یکی از نقاط ضعف شهرستان دانست و گفت: کشت گلخانه ای نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد و شاید یکی از دلایل استقبال اندک بهره برداران نیز همین موضوع باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود همچنین با تاکید بر این که باید از روش های بروز و جدید در گلخانه ها بهره برد، گفت: شهرضا یکی از شهرستان های پیشرو در کشت گلخانه ای است و به این منظور جمعی از گلخانه داران شاهرودی به آنجا فرستاده شدند تا از نزدیک با شیوه های کاری بهره برداران این منطقه آشنا شوند.
همچنین به گفته قاسمی، کاهش سطح کشت محصولات با نیاز آبی بالا و افزایش توسعه باغات یکی دیگر از سیاست های دولت در بهینه سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی است.
وی در این باره توضیح داد: در شهرستان شاهرود نیز هر ساله سطوح زراعی به ویژه در محصولات با نیاز آبی بالا مانند سیب زمینی و چغندر قند در حال کاهش بوده و توسعه باغ های سیب و زردآلو در بخش بسطام و پسته در بخش مرکزی در حال افزایش است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود به توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم تر و ارزش افزوده بیشتر اشاره و اضافه کرد: کشت زعفران و گیاهان دارویی در شهرستان گسترش یافته که با برنامه ریزی کامل تر می تواند به برون گرایی اقتصاد نیز کمک کند.
قاسمی همچنین در ادامه از توجه دولت به استفاده از روش های نوین آبیاری صحبت کرد.
وی یادآور شد: هیات دولت در سفر خود به استان سمنان متعهد شد، استفاده از سامانه های نوین آبیاری را در 20 هزار هکتار از زمین های زراعی استان گسترش دهد که این میزان شامل هشت هزار هکتار در سال 95 و 12 هزار هکتار در سال 96 است.
وی با بیان اینکه به تازگی مرحله نخست این اعتبارات تخصیص یافته، افزود: اکنون استفاده از روش های نوین آبیاری در استان آغاز شده و با توجه به اقبال خوب کشاورزان و بهره برداران، امید است بتوان دست کم 30 تا 35 درصد از این اعتبار را در شاهرود جذب کرد.
قاسمی تاکید کرد: جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود منتظر تامین اعتبار نمانده و کارهای اجرایی را از چندین ماه پیش آغاز کرده است.
وی همچنین بیان کرد: در گذشته هرزمان صحبت از سیستم های نوین آبیاری بود ذهن عموم مردم بر سیستم آبیاری قطره ای در باغ ها و یا بارانی در مزارع متمرکز می شد اما اکنون روش های آبیاری موضعی نیز پدید آمده است .
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آبیاری نواری اکنون در زمین های کشاورزی به ویژه مزارع غلات، ذرت علوفه ای، سیب زمینی و پیاز گسترش یافته، افزود: این روش به مقدار زیادی مصرف آب را کاهش داده و حدود 35 تا 40 درصد به بهبود بازده آبیاری کمک می کند.
قاسمی با اشاره به اجرای این سیستم در بیش از 400 هکتار از زمین های کشاورزی در سال جاری، گفت: حدود 250 هکتار نیز هم اکنون در حال اجرا بوده و برای 900 هکتار دیگر طراحی های لازم انجام شده و آماده بستن قرارداد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر