کد خبر: 835113
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
دبیر علمی همایش سنجش و ارزشیابی علم:
همایش سنجش و ارزشیابی علم با رویکرد ارزشیابی کیفیت نظام های سنجش علم، فناوری و صنعت با بهره گیری از نظام های ارزشیابی در جهان، نظام سنجش کشور در دانشگاه اصفهان برگزار شد

دبیر علمی دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم در دانشگاه اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم با عنوان "ارزشیابی کیفیت نظام­ های سنجش علم، فناوری و صنعت" در دانشگاه اصفهان به جهت بررسی ساختار پژوهشی تغییر و اصلاح آن با حضور استادان اهل فن ونظر پردازان حوزه علم برگزار شده است.                                                                                                                                                                          دکتر مظفر چشمه سهرابی با بیان نمود : در حال حاضر از لحاظ ارائه تعداد مقالات در سطح جهان و بویژه در منطقه خاورمیانه در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اما باید در راستای ارتقای کیفی گام برداریم به این صورت که در کیفیت نظام های سنجش و ارزیابی علوم در مسیر درست گام برداریم

 . وی افزود: برای این همایش، 120 مقاله دریافت کرده ایم که 74 مقاله در قالب پوستر و سخنرانی ارائه می شود  دبیر علمی این همایش سه هدف عمده، "ارائه مفاهیم"، "ساختار" و "بیان روش های صحیح" را سه هدف اصلی این همایش برشمرد و گفت: در خصوص ارائه مفاهیم با مواردی در ارتباط هستیم که چالش برانگیز هستند و در تغییر نگرش جامعه تاثیر گذار هستند، برای مثال مفهوم کمیت گرایی در علم، تولید علم و سنجش علم که هر یک به روشنگری و شفافیت نیاز دارند.                                       

وی ادامه داد: این مفاهیم بخشی از دغدغه های جامعه دانشگاهی ما هستند و در این همایش در نظر داریم این موارد را بررسی کنیم و ضمن اطلاع رسانی صحیح پاسخ دهیم.

  دبیر علمی همایش هدف دوم را بخش ساختاری در حوزه نظارت و ارزیابی علوم عنوان کرد، و گفت: در حال حاضر ساختار مشخصی برای ارزیابی در سطح کشور و استان نداریم، با توجه به اینکه مرکز نظارت و ارزیابی مقالات علمی در وزارت علوم و بهداشت شکل گرفته است و در حال پیشرفت است و این خود گویای دغدغه در این حوزه است.

وی افزود: در همین راستا در نظر داریم با هدف تجزیه و تحلیل ساختاری نظام های ملی سنجش و ارزشیابی در دنیا و مقایسه با نظام های موجود در کشور، به بیان راهکارهای موجود در جهت کمک به ارتقاء سطح سنجش در کشور برآییم.

وی سومین هدف اصلی همایش را روش شناسی معرفی کرد و افزود: در سطح دنیا سه روش ارزشیابی کیفی، کمی و ترکیبی غالب نظام های سنجش را شکل می دهند، و آنچه تاکنون در کشور شاهد آن بوده ایم، نظام ارزشیابی کمی پژوهش هااست.

دبیر علمی این همایش اهداف دیگر این همایش را شامل «بازاندیشی مبانی معرفت شناختی علم و بنیاد­های آن»، «تجزیه و تحلیل مفاهیم بنیادی و فلسفی سنجش و ارزشیابی علم، فناوری و صنعت»، «واکاوی و تحلیل نظام­‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت کشور»، «ارزشیابی کیفیت در نظام‌های سنجش علم، فناوری و صنعت کشور» «مطالعه تطبیقی رویکردها، روش‌ها، شاخص‌ها و نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت ایران با سایر کشورها»، «واکاوی نقش نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت در رفتار جامعه علمی»، «آسیب‌شناسی نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت ایران» و «بازنگری و ارائه الگوهای ارزشیابی علم، فناوری و صنعت» عنوان کرد.

چشمه سهرابی عناوین نشست های تخصصی را "نقد و بررسی نظام های ارزشیابی علوم انسانی"، "نقد و بررسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها و مقالات"، "نقد و بررسی نظام های ارزشیابی علم و پژوهش"، "مقایسه نظام های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت  در جهان و ایران"، "نقد و بررسی نظام های سنجش و ارزشیابی نوآوری، فناوری و صنعت" و "نقد و بررسی نظام های ترفیع و ارتقای اعضای هیئت علمی و پژوهشگران کشور معرفی کرد.

وی بیان داشت: در این همایش 14 کارگاه­ آموزشی، 6 نشست­ تخصصی با حضور صاحب ­نظران داخل و خارج و نمایشگاه سنجش و ارزشیابی علم برگزار خواهد شد

وی گفت : عمده مخاطبین این همایش   مدیران، مسوولان شهری و دانشگاهیان هستند و در این همایش 32 سخنران از سراسر کشور حضور دارند که 4 نفر از آنها ایرانیان مقیم در خارج از کشورهای کانادا، استرالیا، فرانسه و آلمان هستند.

     . وی هم‌خوانی بین دانشگاه و سایر دستگاه‌های دولتی را مهم عنوان کرد و یادآور شد: اگر جمع بودجه کل استان را در پژوهش در یک بازده زمانی به مجموعه‌ای از پژوهشگران برتر عرضه کنیم، در حل مشکلات استان بهتر جواب خواهیم گرفت تا اینکه هر دستگاهی برای خودش یک بودجه پژوهشی داشته باشد.

دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم با دعوت از وزیر صنعت، معدن و تجارت در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان طی سه روزبا برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در محورهای رویکردها و شاخص‌های سنجش، نظام‌های تضمین کیفیت، مطالعات تطبیقی ارزشیابی علم و تولیت سیاست‌گذاری علم، عصر جمعه به کار خود پایان خواهد داد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار