کد خبر: 834832
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
آقاي اسحاق جهانگيري معاون محترم اول رئيس‌جمهوري سه روز پيش در مراسم تقدير از چهره‌هايي كه...
مهران ابراهيميان
آقاي اسحاق جهانگيري معاون محترم اول رئيس‌جمهوري سه روز پيش در مراسم تقدير از چهره‌هايي كه به عنوان كارآفرين برتر نشان تنديس امين‌الضرب گرفتند بار ديگر به منتقدان حمله كرد و گفت: «بايد مشخص شود در كدام بخش‌ها دولت را نقد و در كدام موارد نقد نكنيم.»
 وي گفته است: «نقد كردن شرايط اقتصادي دولت كار خوبي است و ما از اين كار ناراحت نمي‌شويم اما يك عده درباره آمار رشد اقتصادي بحث مي‌كنند با اين نيت كه اين آمار وجود خارجي دارد يا نه، اين افراد درباره شاخص‌ها و آمار اقتصادي دولت جلسه مي‌گذارند و اعلام مي‌كنند اين ميزان رشدي كه دولت اعلام كرده حقيقي است يا خير و هزينه‌هاي زيادي براي برگزاري اين جلسات صرف مي‌شود. درباره شاخص‌هاي اقتصادي نبايد نقد انجام شود زيرا اين شاخص‌ها بر اساس فرمول‌هاي اقتصادي محاسبه مي‌شود كه من هم علم محاسبه آن را ندارم.»

اين جملات اگر چه با يك اعتراف ساده راه در رويي براي آقاي جهانگيري باز كرده و عدم‌آگاهي خود را در خصوص محاسبات آماري اذعان كرده، در عين حال حاوي نكات عجيبي است كه براي منتقدان خط قرمز‌هاي نامعقول را ترسيم مي‌كند اما پيش از آنكه براي آقاي جهانگيري استدلال علمي بياوريم كه در حوزه آماري حق داريم شك كنيم و اتفاقاً خود ايشان نيز بايد به آمارهاي اعلامي شك كنند، بد نيست ياد‌آوري كنيم كه نرخ رشد حاوي و نشاني از افزايش توليدات ملي با تعديل نرخ تورم و بر اساس سال پايه است، لذا بر اساس اين تعريف مي‌توان از چند نقطه به سخنان ايشان ايراد وارد كرد.

 1- اين درست است كه نرخ رشد بر اساس فرمولي مشخص ارائه مي‌شود اما داده‌ها يا به عبارت ديگر اعدادي كه در اين فرمول جاي‌گذاري مي‌شود، بسيار حايز اهميت است و اگر اعداد كم يا زياد بشوند، به طور طبيعي خروجي عددي حاصل از فرمول كه برمبناي درصد محاسبه مي‌شود نيز تغيير مي‌كند، مثلاً اختلاف آماري نرخ رشد ميان بانك مركزي و مركز آمار به سال پايه باز مي‌گردد، به همين دليل از آنجا كه ما درآمد نفتي را به طور شفاف نمي‌دانيم و تخفيف‌ها و ميزان فروش و. . . مبهم هستند، لذا مي‌توان به نرخ رشدي كه مبين اثر مستقيم اين اعداد است را حداقل غيرشفاف بدانيم.

2- نگارنده خبري از برگزاري جلسه و هزينه‌هاي زياد پرداختي به كارشناساني كه مورد اشاره شماست، ندارد اما با سواد كمي كه در حد يك اقتصادخوانده‌ آموخته و هزينه‌اي به جز حقوق ثابت در يك روزنامه نمي‌گيرد، مي‌داند كه يكي از عوامل اثرگذار در محاسبه نرخ رشد، تورم است. نرخ تورم باعث تعديل نرخ رشد مي‌شود و به همين دليل واژه «براساس سال پايه» نيز همواره به دنبال اعلام نرخ رشد بيان مي‌شود. حال فرض كنيد نرخ رشد بر اساس عدد اعلامي شما 9/6 درصد براي تورم محاسبه شود يا با 40 درصد تعديل نرخ و عدد محاسبه شود. آيا عدد به‌دست آمده بر اساس فرمولي كه شما نمي‌دانيد چيست، تغيير نخواهد كرد.

محض اطلاع شما و خوانندگان گرامي اختلاف 40 درصدي در محاسبه نرخ تورم بانك مركزي و نرخ تورم مركز آمار وجود دارد، به نحوي كه بنابر اعلام مركز آمار، تورم نقطه به نقطه دي ماه 9/6 درصد اعلام شده و شما هم بر آن تأكيد داريد و بر اساس اعلام بانك مركزي تورم نقطه به نقطه دي 6/9 درصد اعلام شده كه اتفاقاً سال پايه محاسبه هر دو يكي است. جالب‌تر آنکه نرخ تورم سالانه بانک‌مرکزی بالاتر از نرخ تورم سالانه مرکز آمار است. به گفته محمود بهمني يك فعال حوزه بازار مالي اين اختلاف 3/6 درصدي وقتي جالب است كه بدانيم خيلي از كشورها هدف‌گذاري ۲ درصدي براي تورم دارند اما در آماري كه ما سابقه‌اي بيش از 50 سال براي استخراج آن داريم، اختلاف حدود 40 درصدي چه معنايي دارد؟ لذا شما و كارشناسان اقتصادي دولت كافي است اين اختلاف آماري را در محاسبه نرخ رشد با هر سال پايه‌اي مدنظر قرار دهيد و بدانيد كه آمارها در ايران مشكل‌شان فرمول محاسبه نيست بلكه داده‌هاي غيردقيق است و بايد به آن شك كنيد، به عنوان مثال در ساختمان پلاسكو بين ۶۰۰ تا 6 هزار ميليارد تومان خسارت وارد شده محاسبه شده و بيمه مركزي مي‌گويد خسارت پرداختي ۴۰ ميليارد است. بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد تجاري سوخته، تلفات بين چهار تا ۳۰۰ نفر بوده و حتي درجه دما نيز بر اساس محاسبات اعلامي اختلافي 200 درجه‌اي بيان شده و عجيب است كه استدلال شما با معيار داغي كه از سوي مجري برنامه تلويزيون گفته شد شباهت عجيبي دارد. وي گفته بود: «اين قدر داغ است كه نبايد كسي دست بزند»!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار