کد خبر: 834827
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
در پي سخنان هشدار آميز قاضي القضات اردن به كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس در خصوص بي تفاوتي در قبال بحران اقتصادي اين كشور...
احمد كاظم‌زاده
در پي سخنان هشدار آميز قاضي القضات اردن به كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس در خصوص بي تفاوتي در قبال بحران اقتصادي اين كشور، كاخ كرملين با صدور بيانيه‌اي از سفر ملك عبدالله پادشاه اين كشور به مسكو و ديدار با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در خصوص مبارزه با تروريسم در غرب آسيا و شمال آفريقا و همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور خبر داد. اين امر نشان مي‌دهد اردن نيز مانند دولت السيسي در مصر براي مقابله با دو چالش اقتصادي و امنيتي در داخل دست كمك به سمت روسيه دراز كرده است و حتي برخي از كارشناسان احتمال مي‌دهند كه اين كشور به سمت محور مقاومت نيز متمايل شود. علت اتخاذ اين رويكرد اين است كه اردن براي مقابله با اين دو چالش نمي‌تواند به غرب و شيخ‌نشين‌هاي عرب اطمينان كند و به كمك آنها اميدوار باشد.

بعد ازاينكه پاي تكفيري‌ها به عراق و سوريه باز شد، گرايش تكفيري در مناطق عشايري اين كشور نيز تقويت شد و حتي در مواردي به اشغال برخي از شهرهاي اين كشور دست زدند. اين در حالي است كه تاكنون بيشترين پايگاه سياسي و اجتماعي دولت پادشاهي اين كشور در بافت عشايري اين كشور بوده است و بنا بر اين رشد گرايشات تكفيري در اين مناطق خطر موجوديتي براي نظام پادشاهي اين كشور ايجاد مي‌كند. مقابله با اين خطر ايجاب مي‌كند كه دولت اردن از مواضع اصولي دولت‌هاي سوريه و عراق در مبارزه با تروريسم تكفيري حمايت كند و در اين زمينه با اين كشورها همراه و همگام شود اما اتخاذ اين رويكرد، همچنانكه ملاحظه مي‌شود، خشم و واكنش حاميان عربي گروه‌هاي تكفيري و در رأس آن عربستان را برانگيخته و اين كشور را بر آن داشته است كه كمك‌هاي خود را به اردن به حالت تعليق در آورد و ديگر همپيمانان عرب خود را نيز به اتخاذ رويكرد مشابه وادار كند.

اتخاذ اين رويكرد موجب شده است كه اردن با مشكلات و چالش‌هاي اقتصادي عظيم روبه‌رو شود. به عبارت روشن‌تر حاميان مالي اردن اين كشور را در برابر دو گزينه بد و بدتر قرارداده‌اند كه انتخاب هر يك هزينه‌هاي خاص خود را به همراه دارد. اگر اين كشور بخواهد از حمايت‌هاي مالي اين كشورها برخوردار شود بايد چشم به روي تروريسم تكفيري ببندد و در عين حال در سوريه با آنها هماهنگ شود واگر بخواهد در مبارزه با تروريسم تكفيري مستقل عمل كند در اين صورت تحت فشارهاي مالي قرار مي‌گيرد. اما منافع دولت اردن در اين است كه هم از تروريسم تكفيري فاصله بگيرد و هم اينكه از كمك‌هاي خارجي براي مقابله با چالش‌هاي اقتصادي برخوردار باشد و براي دستيابي همزمان به اين دو هدف پادشاه اردن را بر آن داشته است كه سفر به مسكو را در دستور كار خود قرار دهد.

از طرف ديگر برخي شواهد و قرائن حاكي از اين است كه رژيم صهيونيستي نيز قصد فروپاشي نظام اردن را در سر دارد تا از فضاي حاصل از آن براي اجراي «طرح ترانسفر» يعني كوچ دادن فلسطيني‌ها به اردن استفاده كند و در عين حال شهرك‌هاي واقع در كرانه باختري را به فلسطين اشغالي الحاق كند. بر اين اساس گفته مي‌شود يكي از عوامل قطع كمك‌هاي مالي عربستان و متحدان آن به اردن و بي تفاوتي كشورهاي غربي در قبال آن، اعمال فشارهاي اين رژيم بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار