کد خبر: 834824
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
محمدجواد ظريف، ديروز در سخناني يكي از موفقيت‌هاي برجام را آرام‌كردن فضاي جهاني نسبت به ايران برشمرد و با بيان اينكه برجام با خطر جدي روبه‌رو نيست، گفت: «براي اينكه برنامه هسته‌اي خود را برگردانيم، نياز به اجازه كسي نداريم.»
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز سه‌شنبه با حضور در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران با اعضاي اين اتاق ديدار كرد و در جمع آنها به ايراد سخنراني پرداخت. ظريف در اين سخنراني كه در يك‌سالگي برجام انجام مي‌شود درباره دستاوردها و موانع برجام سخنراني كرد. به گزارش فارس، وزير خارجه با بيان اينكه موفقيت برجام در اين بود كه بتواند فضاي رواني جهان را درباره ايران آرام كند، گفت: «به همين دليل بدخواهان جمهوري اسلامي در خارج از كشور تمام تلاش خود را از قبل از تصويب برجام تا به امروز انجام دادند كه نگذارند برجام اين آرامش را در فضا ايجاد كند.»  وزيرخارجه ايران همچنين به فضاي شديد بي اعتمادي بين ايران و مخصوصا امريكا و گنجاندن بند اسنپ بك «SNAPBACK» (بازگشت سريع) در توافق هسته‌اي نيز اشاره كرد و گفت: «اسنپ بك دو نكته را نشان مي‌دهد؛ يكي اينكه ما هيچ كدام به هم اعتماد نداريم. برخي مي‌گويند ما به امريكا اعتماد كرده‌ايم، اگر اعتماد كرده بوديم كه اسنپ بك را نمي‌گذاشتيم. آنها هم به ما اعتماد نداشتند. ما آورده‌مان برنامه هسته‌اي بود و آنها به خيال خودشان تحريم‌ها.» اظهارات ظريف درحالي است كه در يك‌سال گذشته امريكايي‌ها در عمل به تعهداتشان بدعهدي كرده‌اند و به جاي لغو تحريم‌هاي قبلي، تحريم‌هاي جديدي را اعمال كردند كه مخالف روح برجام است.
  
نياز به اجازه كسي نداريم
رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه سخنان خود درباره اينكه دست ايران براي بازگشت دوباره به دوران پيش از توافق هسته‌اي باز است و هر لحظه مي‌تواند برگردد، گفت: «ما براي اينكه برنامه هسته‌اي خود را برگردانيم نياز به اجازه كسي نداريم. براي همين «اسنپ بك» براي ايران آني است، لحظه‌اي كه ايران به اين جمع بندي برسد كه ما از اين توافق ديگر نمي‌توانيم امتيازي بگيريم و منافعي نداريم، تصميم خودمان است و برمي‌گرديم.» ظريف تأكيد كرد: «اما براي طرف مقابل اينگونه نيست، آنها روندي را طي كردند تا به اين جا رسيدند، آنها بايد بروند و هزار تا بانك خارجي را ببينند تا ديگر با ايران معامله نكنند. بايد دوباره به شوراي امنيت بروند؛ بنابراين اسنپ بك به اين معنا نيست كه زمينه‌اي در مقررات فراهم شده كه هر لحظه هر كس مي‌خواهد برجام را به هم بزند. » ظريف گفت: «اسنپ بك تضميني است كه ما مي‌توانيم براساس آن اميدوار باشيم كه برجام پابرجا بماند.» بر اساس مفاد برجام اگر يكي از طرفين، توافق را نقض كند، طرف مقابل مي‌تواند در كوتاه‌ترين زمان ممكن به دوران قبلي خود بازگردد.  ظريف در ادامه سخنان خود با بيان اينكه خطر جدي متوجه برجام نيست، تاكيد كرد: «معتقدم با ورود جدي به اين حوزه مي‌توانيم برجام را زنده نگه داريم. به نظر من برجام با خطر جدي مواجه نيست، به شرطي كه ما خودمان تلاش كنيم آن را حفظ كنيم نه اينكه هر روز اسم آن را بياوريم.» وي با ذكر اين نكته كه برخي خيال مي‌كنند من از برجام شرمنده‌ام، يادآور شد: «اتفاقاً من به برجام افتخار مي‌كنم، اما معتقدم كه نبايد هر روز برجام را مطرح كنيم. برجام فضايي را برايمان ايجاد كرده كه اين فضا بايد فضاي عادي باشد. برجام امروز جزئي از واقعيت‌هاي دنيا است كه بايد از آن استفاده كنيم.»
  
كاخ سفيد ميزبان 30 باره موسويان و پارسي بود
يكي از اعضاي تيم سابق مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران و بنيانگذار و رئيس كنوني شوراي ملي ايرانيان امريكا بيش از 30 مرتبه با مقامات كاخ سفيد درباره توافق هسته‌اي ايران و 1+5 ديدار داشتند. طبق فهرست افراد بازديدكننده از كاخ سفيد، سيد حسين موسويان، عضو سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران و «تريتا پارسي» نويسنده و تحليلگر سياسي ايراني-امريكايي و بنيانگذار و رئيس فعلي شوراي ملي ايرانيان امريكا (ناياك) بيش از 30 مرتبه در مقاطع كليدي ديپلماسي دولت سابق امريكا، با مقامات ارشد دولت «باراك اوباما» رئيس‌جمهور سابق امريكا در كاخ سفيد ديدار داشته‌اند. پايگاه «واشنگتن‌ فري بيكن» در اين خصوص گزارش كرد، موسويان دست‌كم سه مرتبه ميهمان كاخ سفيد بوده است و اين درحالي است كه تريتا پارسي حدود 33 مرتبه با مقامات دولت اوباما ديدار داشته است.» منابع آشنا با ماهيت اين نشست‌ها به واشنگتن‌ فري بيكن اعلام كردند كه پارسي و موسويان به كاخ سفيد در ساخت پيام‌هايي در خصوص ايران و يك‌سري نكات مهم براي بحث و گفت‌وگو كمك كردند كه در نهايت به توافق هسته‌اي با ايران منجر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار