کد خبر: 834819
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
اميدواري به واپسين روزها كشيده شد
سخنگوی آتش‌نشانی به «جوان» می‌گوید:‌ شاید به دلیل آسیب‌دیدگی پیکرهای آتش‌نشانان نتوان پیکری را کشف کرد، درعین‌حال انتشار تصویر همسر یکی از آتش‌نشانان زیر آوار که در انتظار نجات معجزه‌آسای همسر خود نشسته است، بازتاب‌ گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت
غلامرضا مسکنی
غول پلاسكو حالا به زانو درآمده، اما در نبرد با آتش‌نشانان هنوز حاضر به پس دادن آتش‌نشان گرفتار شده ميان آوار نيست. اميدواري به زنده بودن آتش‌نشانان حالا به روزهاي آخر گره خورده است و يك معجزه مي‌تواند آنها را از ميان كوره سوزان پلاسكو خارج كند. هرچند سخنگوی آتش‌نشانی به«جوان» می‌گوید شاید حتی نتوان پیکر سالمی را کشف کرد.
به گزارش خبرنگار ما از محل حادثه، صبح روز سه‌شنبه، شش روز از وقوع حادثه هولناك ساختمان پلاسكو گذشته است. خيابان فردوسي و قسمتي از خيابان جمهوري و خيابان‌هاي اطراف كه از عصر روز دوشنبه محدوديت ترافيكي آن برداشته شد، رفت و آمد در آن در جريان است. مغازه و پاساژهاي خيابان جمهوري و خيابان‌هاي اطراف يكي پس از ديگري كركره‌هاي آن بالا كشيده مي‌شود و كسب و كار دوباره همانند روزهاي قبل از حادثه دوباره جان مي‌گيرد. باران و برف صبحگاهي به طراوت هوا افزوده است و در نخستين ساعت از صبح، بوي دود و پارچه‌هاي سوخته نسبت به روزهاي قبل كمتر در خيابان‌هاي اطراف به مشام مي‌رسد، اما در محوطه كارگاهي محل حادثه، نيروهاي عملياتي و امدادي و آتش‌نشانان در ميان انبوهي از دود و حرارت و بخار آب همچون روزهاي قبل با روحيه خستگي‌ناپذير به صورت مداوم در تلاشند. لودرها و بيل‌هاي مكانيكي مشغول به كارند و تعداد زيادي كمپرسي از سمت شرق خيابان جمهوري به صف ايستاده‌اند و يكي‌يكي به داخل محوطه كارگاه ورود پيدا مي‌كنند و پس از بارگيري و از در غرب خيابان جمهوري خارج مي‌شوند.
   
كشف تجهيزات و چند كپسول آتش‌نشانان
در حالي كه آواربرداري به سرعت ادامه داشت و بيل‌هاي مكانيكي مشغول كار بودند چند نيروي عملياتي آتش‌نشان كه در بالاي تپه زباله‌هاي آهني در ميان دود و بخار داخل زباله‌ها را رصد مي‌كردند، متوجه شيء مشكوكي شدند كه حكايت از كشف تجهيزات آتش‌نشانان داشت. پس از اين بيل‌هاي مكانيكي و لودرها متوقف شدند تا دودهاي اطراف فروكش كند. لحظاتي بعد تعدادي از مأموران با تجهيزات لازم به داخل زباله‌ها رفتند و به تفحص پرداختند. همه در انتظار كشف پيكر يا پيكرهاي آتش‌نشانان بودند، اما نيروهاي عملياتي پس از حدود نيم‌ساعت جست‌وجو، چيزي جز چند كپسول آتش‌نشان و كلاه ايمني مربوط به نيروهاي آتش‌نشانان كشف نكردند.  دوباره عمليات آواربرداري شروع شد و صداي بوق دستگاه‌هاي سنگين بلند شد.
   
كشف قرآن سالم از ميان آوار سوزان
مأموران آتش‌نشاني مشغول به كارند و دستگاه‌ها مكانيكي سنگين هم در حال جابه‌جايي زباله هستند و كمپرسي‌ها هم يكي‌يكي بارگيري مي‌شوند كه ناگهان دوباره همه دستگاه‌ها متوقف مي‌شوند. داخل آوار قرآني در دستان يكي از مأموران آتش‌نشاني ديده مي‌شود كه مأمور آتش‌نشان بر آن بوسه مي‌زند. مأمور‌ آتش‌نشان قرآن سالمي را كه فقط قسمتي از پايين ورق‌هاي آن سوخته بود، از ميان دود و آتش كشف می‌کند و با چشماني گريان بر آن بوسه مي‌زند. به گفته ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني قرآن كشف شده روي سوره انفال باز بوده است.
   
كشف تعداد زيادي كپسول و پيك‌نيك گاز
همچنين مأموران هنگام عمليات آواربرداري تعداد زيادي كپسول و پيك‌نيك گازي از داخل زباله‌هاي آهني كشف كردند كه با توجه به حرارت زياد و نحوه آواربرداري همه سالم كشف و به مكان امني منتقل شدند.
   
فوران دود و آتش
در جبهه ديگر، در پاركينگ شمال شرق محل حادثه كه به كارگاه عملياتي تبديل شده است، دو بيل مكانيكي سنگين در حال كار هستند و زباله‌ها را به داخل تعدادي كمپرسي حاضر در آن مكان منتقل مي‌كنند. دود همچنان بر آسمان حادثه سايه افكنده است و آتش‌نشانان مشغول به كار هستند. دو آتش‌نشان روي بيل مكانيكي ايستاده‌اند و شيلنگ آب را روي دوش گرفته و دود و آتش را هدف قرار داده‌اند تا فرصت به آتش زير خاكستر ندهند و آتش را در نطفه خفه كنند. ساعت 11و 40 دقيقه است كه ناگهان دود زيادي همه اطراف را فرا مي‌گيرد به طوري كه ‌ همه جا تاريك مي‌شود و چشم چشم را نمي‌بيند و فقط سوسوي چراغ كاميون‌ها و دستگاه‌هاي مكانيكي سنگين در حال كار به چشم مي‌خورد. دود زياد همراه با بخار آب به قدري است كه نفس كشيدن با ماسك را مشكل كرده است، اما تلاش همچنان ادامه دارد. دقايقي بعد بعضي از آتش‌نشانان از ميان دود لحظاتي بيرون مي‌آيند تا نفسي تازه كنند و دوباره به عمليات ادامه دهند.
   
به عشق دوستانمان خستگي را فراموش مي‌كنيم
 يكي از مأموران عملياتي كه از بالاي زباله‌هاي آهني به پايين آمده و جاي خود را به يكي ديگر از همكارانش داده است به خبرنگار ما گفت: ما چند نفر نيروي عملياتي هستيم كه روي زباله‌ها و در كنار بيل‌هاي مكانيكي مي‌مانيم تا در صورت مشاهده مورد مشكوكي به راننده بيل مكانيكي خبر ‌دهيم تا كار را متوقف كند و ما براي كشف پيكرهاي همكارانمان به تفحص بپردازيم. به گفته وي بستگي به توان و تجهيزات آنها، معمولاً در حدود نيم ساعت در ميان دود و آتش مي‌مانند و همه چيز را زير نظر مي‌گيرند و بعد جاي خود را با همكاران تازه نفس عوض مي‌كنند. اين نيروي عملياتي كه خودش را معرفي نكرد، گفت: ما همه آتش‌نشان هستيم و الان بر حسب وظيفه و به عشق دوستانمان اينجا آمده‌ايم. كار در ميان دود و آتش سخت است، اما به عشق دوستان و همكارانمان خستگي را فراموش مي‌كنيم. خانواده آنها نگران و چشم انتظار هستند و ما تا روز آخر تلاش مي‌كنيم تا حداقل پيكر‌هاي مطهر آنها را به خانواده‌هايشان برسانيم. ما امروز صبح متأسفانه موفق به كشف پيكرهاي دوستانمان نشديم و فقط من يك كوله مربوط به تجهيزات يكي از آتش‌نشانان گرفتار شده از زير آوار پيدا كردم.
  
صداي اذان در محوطه كارگاه عملياتي طنين‌انداز شد
ساعت 12 و 17 دقيقه است و صداي اذان در محوطه عملياتي محل حادثه طنين‌انداز شد. تعدادي از آتش‌نشانان و نيروهاي امدادي و عملياتي براي اقامه نماز حاضر مي‌شوند. تعدادي از آتش‌نشانان با بطري‌هاي آب معدني كه در اختيار دارند، وضو مي‌گيرند و با پهن كردن كارتن يا نايلوني در گوشه‌اي از كارگاه مشغول راز و نياز مي‌شوند.
   
از صنايع دفاع براي كمك آمده‌ام
مرد ميانسالي كه راننده بيل مكانيكي بود پس از جابه‌جا شدن با يكي از همكارانش به خبرنگار ما گفت: من همراه بيل مكانيكي از صنايع دفاع براي كمك به آتش‌نشانان آمده‌ام. آقا لار مينايي ادامه داد: كار سخت است، اما اينجا خستگي براي هيچ‌كس معني ندارد. دود و آتش كار ما از مهم‌ترين عواملي است كه براي ما مشكل به‌وجود آورده است . الان كه ما در اين قسمت به سطح زمين نزديك مي‌شويم وقتي بيل‌ها را به ميان زباله‌ها مي‌فرستيم، از زير زمين كه مانند كوره آجرپزي حرارت دارد، آتش و دود زيادي بلند مي‌شود به طوري كه كار را با مشكل روبه‌رو مي‌كند.
ساعت 12 و 20 دقيقه است و تعدادي از نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني در ضلع شمال شرقي محل حادثه با گذاشتن نردبان بزرگي از پنجره ساختمان سه طبقه شمالي پلاسكو كه در حادثه آسيب نديده است، وارد آنجا مي‌شوند. نيروهاي عملياتي علت ورود به ساختمان را اعلام نكردند و فقط مشخص شد تعدادي از نيروها از داخل ساختمان سه طبقه در حال حفر تونلي براي دسترسي به طبقات زيرين محل حادثه هستند.
   
تفحص دوباره براي كشف پيكر‌هاي آتش‌نشانان
ساعت 12 و 40 دقيقه است. بيل‌هاي مكانيكي و لودرها دست از كار كشيدند و كار دوباره تعطيل شد. مأموران پليس با دستور مافوق خبرنگاران و افراد غير از آتش‌نشانان، مأموران پليس و عوامل شهرداري را از محوطه عملياتي به داخل خيابان هدايت كردند. اين بازي قايم موشك چند روزي است كه بين مأموران پليس و خبرنگاران ادامه دارد. همه مي‌دانند كه آتش‌نشانان دوباره به مورد مشكوكي برخورد كرده‌اند و امكان دارد پيكر آتش‌نشاني از ميان آوار كشف شود. تعدادي از مأموران عملياتي آتش‌نشانان كه وظيفه تفحص را به عهده دارند بر بالاي نخاله‌هاي آهني حاضر مي‌شوند و به جست‌وجو براي پيدا كردن پيكرها و اشياي آتش‌نشانان مي‌پردازند. حدود 20 دقيقه‌اي طول مي‌كشد تا اينكه نيروهاي تفحص دوباره محل را ترك و بيل‌هاي مكانيكي و لودرها شروع به كار مي‌كنند.  ساعت 13 آتش‌نشانان گاوصندوق كوچكي را از ميان آوار كشف مي‌كنند كه به شدت داغ و گداخته است به طوري كه در نزديكي آن حرارتش كاملاً مشخص است. تا اين ساعت امروز هيچ پيكري از آتش‌نشانان كشف نشده است.
جلال ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني به خبرنگار ما گفت: امروز از صبح آواربرداري بدون فوت وقت از سوي آتش‌نشانان و نيروهاي عملياتي ادامه دارد. آتش‌نشانان در طول روز به چند مورد مشكوك برخورد كردند كه پس از جست‌وجو فقط موفق به كشف تعدادي از تجهيزات آتش‌نشانان شديم و متأسفانه تا اين ساعت امروز هيچ پيكري از آتش‌نشانان كشف نكرديم. وي ادامه داد: كار آواربرداري با توجه به كلاف‌هاي پيچ در پيچ آهن‌آلات سخت شده است، اما همه در تلاش هستيم تا با آواربرداري موفق به كشف پيكرهاي آتش‌نشانان شويم هر چند كه نگران هستيم پيكرهاي آتش‌نشانان آسيب‌ديده باشند و قابل كشف نباشند. به گفته ملكي تا كنون بيش از 70 درصد كار آواربرداري انجام شده است و ضلع شرقي و جنوبي محل حادثه تقريباً به كف رسيده است و عمليات در ضلع غربي و شمال غربي همچنان ادامه دارد.
   
نيروهاي آتش‌نشاني شهر پرديس در محل حادثه
تعداد 10 نفر از نيروهاي آتش‌نشاني شهر پرديس بومهن از صبح براي كمك به همكارانشان در محل حادثه حاضر شده بودند. به گفته مسئول اين گروه 10 نفره، آنها به عشق كمك به همكارانشان كه در زير آوار گرفتار شده‌اند، به تهران آمده‌اند تا ضمن ابراز همدردي در كار‌هاي عملياتي و آواربرداري كمك كنند.  كم‌كم به غروب روز ششم نزديك مي‌شويم و كار آواربرداري همچنان ادامه دارد و تا لحظه تنظيم اين گزارش هنوز پيكري از آتش‌نشانان در روز ششم عمليات آواربرداري كشف نشده است.

خارج كردن 11 هزار تن آهن و نخاله
ملكي، سخنگوي ستاد مديريت بحران پلاسكو در ششمين روز از وقوع حادثه گفت: بخش زيادي از مسير شرق و جنوب پلاسكو طي عمليات امدادرساني و جست‌وجو باز شده و عمليات در اين بخش به اتمام رسيده است. در همين بخش بود كه تعدادي از پيكرهاي هموطنان و شهداي آتش‌نشان را پيدا كرديم. وي ادامه داد: آواربرداري همچنان براي پيدا كردن شهداي آتش‌نشان و هموطنان مفقود شده در ضلع غربي ادامه دارد. تاكنون بيش از 11 هزار تن از ضايعات و نخاله آهن شكسته، سيمان و بتن از منطقه خارج شده است. تاكنون 70 درصد آواربرداري انجام شده است، اما نيروهاي امدادرساني و آتش‌نشان‌ها مشغول فعاليت هستند تا بتوانند افراد مفقود شده و آتش‌نشانان را پيدا كنند.

پيدا شدن 75 گاوصندوق از آوار پلاسكو
جانشين فرمانده انتظامي تهران بزرگ از فعاليت كسبه مجاور پلاسكو از روز شنبه در صورت تأييد كارشناسان خبر داد.
سردار قادر كريمي در نشست خبري تشريح برنامه‌ مراسم تشييع آتش‌نشانان شهيد گفت: از اولين لحظات وقوع حادثه، پليس اقدامات لازم درباره تأمين امنيت محل پلاسكو و مغازه‌هاي اطراف را انجام داده است به طوري كه در اين شش روز حتي يك گزارش سرقت يا ناامني دريافت نكرديم و با تأييد كارشناسان امر، كسبه اطراف پلاسكو مي‌توانند از روز شنبه فعاليت اقتصادي خود را آغاز كنند.  وي با بيان اينكه تاكنون 75 گاوصندوق از زير آوار خارج ‌ و ‌ به گنجينه پليس آگاهي منتقل شده‌اند، گفت: پس از بررسي‌هاي انجام شده، پنج گاوصندوق به صاحبشان تحويل داده شد. در اثر آوار تعدادي از گاوصندوق‌ها از بين رفته بودند، اما پس از كشف آنها را به محل دپويي كه در كارگاه آواربرداري در نظر گرفته شده بود، منتقل كرديم تا بعد از آن در اختيار پليس آگاهي قرار گيرند. وي ادامه داد: مداركي هم در محل آوار پلاسكو كشف شد كه اين مدارك در اختيار پليس آگاهي قرار گرفت.  سردار كريمي در مورد شايعه مرگ افاغنه در پلاسكو و ترس خانواده‌هايشان براي اعلام مفقودي به دليل نداشتن مدارك گفت: اين امكان قطعاً غيرممكن است چراكه در اين مدت بارها و بارها از همه افراد درخواست شد كه مفقودي‌ خود را اعلام كنند كه قطعاً اگر افغاني غيرمجازي وجود داشت، خانواده، دوست يا همكاري اعلام مي‌كرد.  وي گفت: تاكنون هشت خانواده اعلام به مفقودي كرده‌اند و از چهار پيكر شناسايي شده تنها يكي از آنها قابل شناسايي نبوده است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
2
خداوند همه رفتهگان بخصوص ما موران آتشنشانی را کهخودشان را فدا کردند در رحمت خویش قرار دهد وآنهایی هم که شبانه روز دارند درآنوضعیت هوای سرد شبانه روزی تلاش میکنند اجر آخرت وتن سالم به خود وخوانوادشان نصیب گرداند ومسببین حادثه هم اگر عمدی باشد در غضب خداوند گرفتار آیند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار