کد خبر: 834813
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
سخنگوی جشنواره فجر: اینکه وزیر ارشاد در جمع مراجع گفت که 10 فیلم به خاطر ممیزی حذف شده، اشتباه است...
ايزد مهرآفرين
محمد حيدري، دبير سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در نشست خبري روز گذشته آنچه را وزير ارشاد درباره حذف 10 فيلم از جشنواره به دليل مميزي در ديدار با مراجع قم گفته بود، رد کرد. حجت‌الله ايوبي نيز چندي پيش سخنان وزير را در اين‌باره رد کرده بود.
به گزارش «جوان»، دبير سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر روز گذشته در نشست خبري درباره ارائه گزارش مالي دوره قبل جشنواره که به دبيري وي برگزار شد و همچنين شفافيت مالي دوره اخير و تأکيد حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي براي شفافيت مالي همه امور گفت: اگر رئيس سازمان سينمايي چنين دستوري را اعلام کند اين گزارش قابل انتشار است و ما نيز از اين مسئله استقبال و گزارش‌ها را در جهت شفاف‌سازي منتشر مي‌کنيم زيرا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بر شفاف‌سازي گزارش مالي تأکيد دارد.

حيدري که خيلي به سرعت صحبت‌هاي خود را تمام کرد باقي زمان نشست را به پاسخگويي سؤالات خبرنگاران اختصاص داد. او درباره بحث خسارت گرفتن از سامانه «سينوگرام» به دليل مشکلات پيش آمده براي بليت‌فروشي جشنواره گفت: «سايت سينوگرام تفاهمنامه‌اي با جشنواره فيلم فجر دارد که طي آن هيچ پولي براي بليت‌فروشي جشنواره از ما دريافت نکرده، ولي بايد بابت ناتواني‌هاي اين سايت به جشنواره فيلم فجر خسارت بپردازد. با اين حال بخش فروش بليت‌هاي شهرستان‌ها همچنان توسط همين سايت ادامه خواهد يافت.» به گفته او مشکل اصلي اين سامانه در بخش انتخاب صندلي بود و با توجه به زمان اندکي که تا برگزاري جشنواره وجود دارد، بخش انتخاب صندلي حذف شده و از پنج‌شنبه، پيش‌فروش از طريق همين سامانه براي شهرستان‌ها انجام خواهد شد.
  
امپراطور جهنم بهتر است از سوي مردم قضاوت شود
طبق انتظار سؤالاتي درباره فيلم «امپراطور جهنم» ساخته پرويز شيخ‌طادي که به علت حضور نداشتن در بخش مسابقه از جشنواره کنار کشيد، مطرح شد.  
 دبير جشنواره فيلم فجر درباره كنارگذاشتن فيلم «امپراطور جهنم » از جشنواره توپ را به زمين تهيه‌کننده اين اثر انداخته و گفته: «اين فيلم براي بخش چشم‌انداز سينماي ايران انتخاب شد، اما تهيه‌کننده فيلم حضور در چشم‌انداز(خارج از مسابقه) را نپذيرفت. هيئت انتخاب اين فيلم را براي بخش سوداي سيمرغ انتخاب نکرد و من به عنوان دبير جشنواره به دليل اهميت موضوع فيلم خواستم در بخش چشم‌انداز ديده شود تا از سوي مردم و رسانه‌ها داوري شود، اما تهيه‌کننده قبول نکرد. در حالي که اگر من جاي صاحبان فيلم بودم، اجازه مي‌دادم اين فيلم در جشنواره ديده شود.»
  
چرا فيلم آقازاده شامل اين امتياز نشد؟
سخنان حيدري در حالي است كه اين امتياز حضور در بخش غيررقابتي(خارج از بخش مسابقه) را مي‌تواند براي همه فيلم‌ها لحاظ كند. حتي همه آثاري كه الان در بخش مسابقه هستند هم مي‌توانند شامل اين امتياز و دست و دلبازي دبير شوند. سؤالي كه اينجا پيش مي‌آيد اين است كه چرا فيلم آقازاده عارف مي‌تواند وارد بخش مسابقه ‌شود، ولي فيلمي كه به گفته خيلي از كارشناسان سينمايي جزو بهترين آثار سينمايي شيخ‌طادي است بايد به لطف شما در بخش بي‌اهميت خارج از مسابقه قرار بگيرد؟
حيدري در حالي توپ را به زمين عوامل «امپراطور جهنم» مي‌اندازد که طبق گفته عماد افروغ از اعضاي هيئت انتخاب جشنواره فجر دو فيلم خارج از انتخاب اين هيئت وارد جشنواره شده است، ضمن اينکه شنيده‌ها حاکي است محمدرضا عارف شخصاً براي حضور فيلم آقازاده‌اش با مسئولان جشنواره مذاکره کرده است.
  
ليست 10 فيلم حذف شده از جشنواره را رد مي‌كنم
اما دبير سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر درباره تناقض‌ها بين صحبت‌هاي او و آقاي ايوبي با حرف‌هاي وزير ارشاد درباره حذف 10 فيلم از جشنواره به دليل مميزي و عماد افروغ يکي از اعضاي هيئت انتخاب که گفته بود اين هيئت دو فيلم را به در بخش چشم‌انداز قرار دادند و آن فيلم‌ها در نهايت حذف شده‌اند، گفت: «من هم رد مي‌کنم. هيئت انتخاب جشنواره و دبير به طور مستقل و در چارچوب مقررات سازمان سينمايي فيلم‌ها را انتخاب کرده‌اند. در صحبت‌هاي آقاي افروغ، اشاره‌اي به پذيرفته شدن آن دو فيلم در بخش مسابقه و چشم‌انداز نشده است. فيلم‌ها براساس آراي هيئت انتخاب به بخش مسابقه راه يافتند و دو فيلم «کارت پرواز» مهدي رحماني و «يه‌وا» آناهيد آباد در بخش چشم‌انداز بودند، اما خودشان نپذيرفتند در اين بخش باشند. من مطمئن هستم براساس آن چيزي که اعلام کرديم، هيچ دخالتي در انتخاب آثار وجود نداشته است.»
مطابق آنچه رئيس سازمان سينمايي و دبير جشنواره فجر گفته‌اند و سخنان وزير ارشاد را تکذيب کرده‌اند، اين برداشت صورت مي‌گيرد که صالحي‌اميري گزارش دروغ به مراجع داده است. بايد منتظر ماند و ديد که چه زماني وزير ارشاد سکوت خود را مي‌شکند.
  
محافظه‌كار نيستيم
دبير جشنواره فيلم فجر در مواجهه با اين پرسش که آيا جشنواره امسال با توجه به انتخابات پيش‌رو و اينکه سال آخر دولت است محافظه‌کارانه‌تر شده هم گفت: «براي من فرقي نمي‌کند امسال سال اول يا آخر دولت باشد. قرار نبود با توجه به شرايط سياسي کشور فيلم‌ها انتخاب شوند، اما يادمان باشد که امسال سال حساسي است؛ دو انتخابات در پيش داريم. بايد مراقب باشم از اين هنر در فضاي سياسي سوءاستفاده نشود.»
  
فرش قرمز در پرديس ملت و حذف فرش قرمز در برج ميلاد
حيدري درباره برگزاري مراسم فرش قرمز توضيح داد: برج ميلاد مکان تخصصي براي ديدن فيلم براي اهالي رسانه، منتقدان و صاحبان فيلم است. دوره‌هاي گذشته نقد مطرح مي‌شد که حضور آدم‌ها زياد است به همين دليل تصميم گرفته شده است که فرش قرمز در برج ميلاد برگزار نشود و معرفي فيلم‌ها در پرديس ملت انجام مي‌شود و عکاسان در هر دو کاخ مي‌توانند عکاسي کنند. امسال بخشي از ظرفيت‌ها به پرديس ملت منتقل شد تا بار برج ميلاد در طول جشنواره کم شود.
  
اگر کسي مي‌خواهد بيايد مسئوليت دبيري را از من تحويل بگيرد
حيدري در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به اينکه تمام تلاشش را کرده تا عملکرد خوبي داشته باشد، بيان کرد: من تمام تلاش و توانم را به کار بردم تا بتوانم موفق عمل کنم، هرچند کار بسيار سختي است، اما با تمام وجود اين کار را انجام دادم. هر کسي علاقه‌مند است بيايد اين مسئوليت را تقبل کند. ما تا الان اين بار سنگين را به دوش کشيديم، اگر نمي‌خواهند بگويند تحويل دهيم.
سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن‌ماه در برج ميلاد تهران و مراکز استان‌ها در سراسر کشور برگزار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار