کد خبر: 834810
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
افزايش خطاهاي پزشكي با اولويت پول بر سلامت بيمار و سواد پزشك
در شرايطي كه رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مشغول نقشه كشيدن براي وصول طلب بيمارستان‌هاي تابعه‌اش...
زهرا چيذري
در شرايطي كه رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مشغول نقشه كشيدن براي وصول طلب بيمارستان‌هاي تابعه‌اش، دستور‌العمل پذيرش نشدن يا پذيرش نقدي بيماران تحت پوشش تأمين اجتماعي را صادر مي‌كرد، در يكي از بيمارستان‌هاي همين شهر كودك دو ساله‌اي كه دست چپش مشكل داشت، وقتي از اتاق عمل بيرون آمد به دليل اشتباه پزشك دست راستش عمل شده بود! وقوع اين اشتباه نشان داد كه وقتي سلامت بيمار و سواد پزشك اولويت مديران سلامت نباشد، افزايش سطح خطاهاي پزشكي دور از انتظار نيست.

همين چند روز پيش بود كه دكتر غلامرضا اصغري، رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در جلسه‌اى به رؤساى بيمارستان‌هاى تابعه دستور داد كه از روز شنبه دوم بهمن ماه، خدمات به بيمه‌شدگان تأمين اجتماعى تنها به صورت نقدى ارائه و صورتحساب آن به بيمار داده شود تا وصول وجه پرداختي توسط خود بيمه‌شونده از طريق دفاتر سازمان تأمين اجتماعي انجام شود. اين ماجرا با پا درمياني استانداري حل و فصل شد، اما به موازات آنكه رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان درگير حل و فصل مطالبات مالي خود و  زيرمجموعه‌اش بود، ‌پزشكي اصفهاني وقتي براي جراحي دست راست كودك دو ساله‌اي به اتاق عمل رفته بود، ‌دست سالم را مورد جراحي قرار داد.
 
خبري كه شايعه نبود
ماجراي عمل اشتباه دست چپ كودك دو ساله به جاي دست راستش هر چند مثل هميشه ابتدا در شبكه‌هاي اجتماعي اطلاع‌رساني شد، اما اين بار مثل خيلي از موارد، شايعه و دروغ نبود و تأييد هم شد.
ماجرا از اين قرار بود كه روز يك‌شنبه سوم بهمن ماه، كودك دو ساله‌اي كه هنگام تولد از ناحيه تاندون دست راست آسيب‌ديده بود و براساس توصيه پزشكان بايد در دو سالگي تحت عمل جراحي قرار مي‌گرفت، در يكي از بيمارستان‌هاي اصفهان به اتاق عمل رفت، اما پزشك معالج به اشتباه دست چپ او را عمل كرد. روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در جوابيه درباره اين اتفاق اينگونه توضيح داد: «‌مورد ياد شده شكستگي نبوده و عكس و تصوير نداشته است. متأسفانه جراح در اتاق عمل اشتباه كرده است.»

در جوابيه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان آمده است: عمل تاندوني بوده و امروز صبح تصحيح و دست مبتلا توسط همان پزشك جراحي شده است.
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با اشاره به اينكه پزشك جراح، خطاي خود را پذيرفته و جبران كرده است، اضافه كرد: اين پزشك نيز از اولياي بيمار عذرخواهي كرد و اولياي بيمار نيز بر ناخواسته بودن اين اشتباه اذعان كرده و پوزش جراح را پذيرفته‌اند. به رغم اين امر، تمامي حقوق اولياي بيمار محفوظ است و هرگونه خسارت احتمالي با تشخيص مراجع ذيصلاح جبران خواهد شد.  دانشگاه علوم پزشكي اصفهان تأكيد كرد: در اين خصوص و براي ارتقاي فرآيندهاي باليني و كاهش خطاهاي احتمالي، كميته كاهش خطاي باليني در بيمارستان مذكور تشكيل شده و اين موضوع در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در دستور كار قرار گرفته است.
 
سلامت بيمار و سواد پزشك اولويت آخر
هر چند اشتباهات و خطاهاي پزشكي به عنوان بخشي از اين حرفه در دنيا پذيرفته شده است، اما همواره تلاش مي‌شود تا از راه‌هاي مختلفي همچون آموزش‌هاي ضمن خدمت و استقرار خدمات باليني و راهنماها ميزان چنين خطاهايي به حداقل برسد. در برخي موارد اما به نظر مي‌رسد آنقدر كه رسيدگي به مسائل مادي و مطالبات مالي پزشكان براي مديران سلامت اهميت دارد، دانش و تخصص و به روز بودن آنها از اولويت خارج مي‌شود و اين درست نقطه آغازي براي بروز خطاهاي پزشكي است.  اشتباه پزشك اصفهاني در عمل دست سالم كودك دو ساله به جاي دست مشكل‌دار او، از آن خطاهايي است كه سطح پايين سواد پزشك مورد نظر را نشان مي‌دهد، چراكه آنگونه كه عنوان شده مشكل در تاندون‌هاي دست كودك بوده و حتي در صورت باز شدن دست سالم، ‌پزشك بايد متوجه اشتباه خود مي‌شد، اما اين اشتباه هنگامي مشخص مي‌شود كه كودك از اتاق عمل بيرون آمده و كاشف اين اشتباه والدين كودك بوده‌اند نه پزشك معالج. حلقه ارتباطي اين ماجرا به ماجراي نامه رياست دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به بيمارستان‌هاي تابعه‌اش براي سرباز زدن از پذيرش بيماران داراي دفترچه تأمين اجتماعي اينجاست كه اگر رئيس دانشگاه به همان اندازه‌اي كه براي وصول مطالباتش نگران است، براي ارتقاي دانش پزشكان زير‌مجموعه‌اش هم نگران بود و كمي هم براي نظارت بر اجراي راهنماهاي باليني وقت مي‌گذاشت، ممكن بود چنين خطايي رخ ندهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
1
یعنی چه مگر در پرونده بیمار همه چیز قید نمیشود خوب واجب است دکتر حداقل 5 دقیقه در اتاق عمل یک مرور کوتاهی به پرونده بیمار بکند که چنین اشتباهی نکند چون سر کارش با جان آدمیزاد است خودرو تعمیر نمیکند که هرچه بادا باد
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
1
اینهم نتیجه تجاری سازی سلامت در دوران سازندگی یا تخریب اخلاق با سیاستهای نئولیبرالیستی که اسلام به شدت مخالف آن بوده است و با توجیه اینکه "واقعیتی هم هست" و در سطح گسترده دست به خصوصی سازیهای گسترده در بخش سلامت زده ایم تا تیشه به ریشه اخلاق پزشکی زده شود و تا برای تامین هزینه سرپا ماندن بنگاههای ناسلامتی، سلامت، پول و وقت خلق الله به سخره گرفته شود.
شباهتهای بینظیر
|
Germany
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
وقتي سلامت بيمار و سواد پزشك اولويت مديران سلامت نباشد.کاری که این پزشک انجام داده مشابه عملکرد دولت در برجام کذایی است بدون شک!!تحریمها که برداشته نشد ولی ... باقی ماجرا که بر همگان منجمله دولت واضح و روشن است.نکنه این پزشک نیز همراه تیم مذاکره کننده هسته ای بوده!!!. همه چیزمان به هم شبیه است !!!.
عباسعلی سرباز شندی
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
0
0
بالاخره در خبر معلوم نشد دست راست مشکل داشت یا دست چپ
در اول خبر نوشته اید دست چپ مشکل داشت دست راست را عمل کرده اند در ادامه خبر دست چپ را بجای دست راست نوشته اید .
كودك دو ساله‌اي كه دست چپش مشكل داشت، وقتي از اتاق عمل بيرون آمد به دليل اشتباه پزشك دست راستش عمل شده بود!---ماجراي عمل اشتباه دست چپ كودك دو ساله به جاي دست راستش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار