کد خبر: 834808
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
از انتقال سرقفلي تا وام 300 میليوني برای پلاسکو
ساختمان فروريخته پلاسكوي تهران در حالي از همان ابتدا پذيراي بازديده سرزده مسئولان قرار گرفت كه هر حضور به يك اظهار نظر خلاصه شد، سخناني كه بيشتر شبيه وعده بود و تحقق يا عدم تحقق آن محلي از ابهام است!
نيره ساري
اولين نماد دوران تجمل و گذار از سنت به مدرنيته در حوزه توزيع پوشاك شهر تهران، در پايان هفته گذشته بعد از تحمل ساعاتي آتش‌سوزي، به يكباره كوهي از خاك شد.  از همان ساعات ابتدايي، تمامي مسئولان و دستگاه‌هاي متولي امر مشغول رايزني براي حل موضوع و تا حدي كاهش آسيب‌هاي جسمي، روحي و مالي بر آمده از خسارت شدند تا شايد بتوانند التيام‌‌بخش زخم كسبه شوند.
اينچنين بود كه محل حادثه، هر ساعت پذيراي حضور يك مقام مسئول شد و به دنبال آن هم تيتري با محتواي يك دستور و وعده مديريتي در خروجي‌هاي خبرگزاري‌ها و كانال‌هاي رسمي و غيررسمي قرار مي‌گرفت.
 
رفع نگراني مالكان از اشياي قيمتي
از همان ابتدا، سردار ساجدي‌نيا، رئيس پليس تهران بزرگ نگراني كسبه در مورد اموال خود را رفع كرد و گفت: كسبه‌اي كه نگران اموال خود هستند و در جريان حادثه ساختمان پلاسكو در بين آوار قراردارد مي‌توانند با اسناد و مشخصات اموال به اداره آگاهي مراجعه كنند.
همچنين سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي نيز گفت: اشيای قيمتي و گاوصندوق‌هايي كه در آواربرداري كشف مي‌شوند در پليس آگاهي دپو و بعداً به مالكان تحويل داده خواهد شد.
 
برنامه ويژه رئيس‌جمهور
حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشور با حضور در محل حادثه، ضمن قدرداني از همه مردم كشور به خاطر همبستگي و همدلي براي اين حادثه به‌وجود آمده با اشاره به اينكه ما يك برنامه ويژه‌تري براي بافت‌هاي فرسوده بايد در نظر بگيريم، اظهار داشت: از امروز به بعد براي نقاط تجاري بايد يك برنامه ويژه صورت بگيرد كه چنين حادثه‌اي تكرار نشود.
وي همچنين تأكيد كرد: كارگراني كه در اين شب عيد بيكار شدند، بخش تأمين اجتماعي ما بايد سريعاً اقدام كند.  اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور هم اظهار داشت: اميدواريم بعد از خروج از بحران به مسائل مشابه رسيدگي شود.
 
بسته‌هاي حمايتي  وزير كار
وعده حمايتي از كارگران بيكار شده ساختمان پلاسكو كه آمارها حكايت از بيكاري 4 هزار نفر داشت، در حالي بود كه علي ربيعي، وزير كار و رفاه اجتماعي نيز با حضور در محل حادثه به دو نكته قابل اهميت و مهم نيز اشاره كرد، يكي ارائه وام‌هاي خرد به افراد آسيب‌ديده در اين حادثه و ديگري حمايت از كارگران بود.  وي اظهار داشت: كارگران بيكارشده (پلاسكو) به اداره كار مراجعه كنند و براي كساني كه اين كارگران را جذب كار كنند، وام با سود پايين درنظر مي‌گيريم. (بانك رفاه در چند روز آينده به كساني كه كارگران بيكار شده پلاسكو را به كار گيرند، وام با سود فوق‌العاده كم مي‌دهد.)
وزير كار حتي براي مجموعه‌هاي توليدي پلاسكو هم بسته حمايتي وام با مبلغ 100 ميليون تومان با بهره 4 درصد در نظر گرفت.
 
مستمري مادام‌العمر براي شهداي آتش‌نشان و شغل جديد براي كارگران بيكارشده
وي همچنين با اشاره به اينكه مستمري شهداي آتش‌نشان بدون تشريفات قانوني برقرار مي‌شود، در جايي ديگر نيز گفت: هر گونه هزينه تكميلي درماني خانواده‌هاي آتش‌نشان و آتش‌نشانان را سازمان تأمين اجتماعي به عهده مي‌گيرد.  مدير عامل سازمان بيمه تأمين اجتماعي نيز از آغاز به كار كميته‌اي براي پرداخت مستمري و بيمه بيكاري كارگران تحت پوشش اين سازمان كه در حادثه پلاسكو آسيب ديدند، خبر داد و گفت: 3 هزار و 500 بيكار شده ساختمان پلاسكو اگر تحت پوشش بيمه بودند  مي‌توانند به ادارات كار مراجعه كنند تا مشمول بيمه بيكاري قرار بگيرند يا به شغل‌هاي مورد نياز اعزام شوند.

البته معاون فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي هم اين وعده را داد كه مقرري بيكاري كارگران شاغل و بازماندگان افراد متوفي حادثه پلاسكو در اسرع وقت برقرار خواهد شد و به خانواده‌هاي شهدای ‌آتش‌نشان كه تحت پوشش بيمه اين سازمان بودند، گفت: مادا‌م‌العمر از تأمين اجتماعي مستمري دريافت مي‌كنند. پس از اين، رئيس‌جمهور مجدداً در جلسه هيئت دولت در خصوص حادثه ساختمان پلاسكو دستورات جديد را به گروهي از وزرا و مسئولان ارائه داد تا تصميمات لازم جهت بازسازي فرصت شغلي براي اصناف و ‏كارگران شاغل در اين ساختمان اتخاذ شود.

200 تا 300 ميليون تومان موجودي براي هر واحد
مدير بيمه‌هاي آتش‌سوزي گفت: ما بازديدي از محل نداشته‌ايم، ولي با توجه به تعداد واحدها كه 500 واحد هستند، به طور متوسط مي‌توان براي هر واحد ۲00 تا 300 ميليون تومان موجودي در نظر گرفت.  طيب‌نيا، وزير اقتصاد نيز از دستور دولت براي بخشودگي ماليات كسبه پلاسكو، تشكيل كميته ويژه‌اي براي ياري‌رساني مالياتي، بانكي و بيمه‌اي به واحدهاي فعال آسيب‌ديده در ساختمان پلاسكو و ضرورت اقدام شركت‌هاي بيمه‌اي براي حمايت از خانواده آتش‌نشانان شهيد مانند بيمه عمر و فوريت پرداخت خسارت‌هاي وارد شده در چارچوب تعهدات صحبت كرد.
 
وام 300 ميليوني بانك مركزي به هر واحد
به دنبال اين، رئيس سازمان امور مالياتي كشور اظهار داشت: پيشنهاد بخشودگي ماليات كسبه پلاسكو تا سال ۹۴به دولت تقديم شد.
ولي‌الله سيف نيز با اعلام اين خبر كه به صاحبان هر صنف در پلاسكو 300 ميليون وام داده مي‌شود، توضيح داد: وام‌هاي 300 ميليون توماني به هر يك از واحدهاي ساختمان پلاسكو داده مي‌شود، اين وام‌ها با يك سال تنفس و بازپرداخت سه ساله ارائه مي‌شود.  رئيس كل بانك مركزي اظهار داشت: سود هر كدام از اين وام‌ها 18 درصد است.
  
وعده برای كسب و كار مغازه‌داران
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم كه از همان ساعات ابتدايي در محل حادثه حضور داشت، گفت: براي رسيدگي به وضعيت مغازه‌داران و مالكان ساختمان پلاسكو ستادي تشكيل شده است و به صورت موقت براي كسب و كار آنها محلي را فراهم خواهيم كرد.  اين نايب رئيس اتاق اصناف بود كه وعده داد: مكاني موقت براي شب عيد پلاسكو تخصيص مي‌يابد و زيان‌ديدگان در اولويت نمايشگاه بهاره هستند.
البته در تازه‌ترين وعده استاندار تهران نيز اظهار داشت: فروشگاه قدس خيابان مولوي كه متعلق به بنياد مستضعفان است به عنوان محل جديد كار كسبه ساختمان پلاسكو انتخاب شد.
 
واگذاري سرقفلي‌ها ظرف ۲ سال
البته محمد سعيدي‌كيا، رئيس بنياد مستضعفان كه به عنوان مالك شناخته شد و حضور نداشتن وي در ساعات و حتي روزهاي ابتدايي محل ابهام بود، نيز بيان داشت: ظرف دو سال پلاسكو را با استانداردهاي لازم و منطبق بر مشخصات فني مي‌سازيم و طبق شرايطي خاص به افراد داراي سرقفلي واگذار خواهيم كرد.
 
تنخواه 100 ميليارد توماني براي جبران تجهيزات از دست‌رفته آتش‌نشاني
در اين ميان حتي وعده‌هاي مسئوليتي در سازمان‌ها و نهاد‌ها هم ناديده گرفته نشد تا جايي كه تندگويان، نايب رئيس كميسيون معماري شوراي شهر تهران اظهار داشت: شورا مجوز تنخواه 100 ميليارد توماني براي جبران تجهيزات از دست‌رفته آتش‌نشاني را بدهد.  اتحاديه‌ها و صنف‌هاي مختلف هم وارد عمل شدند، چنانکه كويتي‌ها در قامت همسايه ديوار به ديوار ميهمان‌پذير مغازه‌داران پلاسكو در محل كار خود شدند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك گفت: حق سرقفلي كساني كه در اين بنا داراي امتياز بودند، از بين نرفته است و هيئت امناي شرق و غرب بازار تهران هم وعده واگذاري تعدادي مغازه در بازار تهران به كسبه پلاسكو را دادند تا دو ماه آخر سال فروش داشته باشند.  بالاخره بايد گفت علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز به كميسيون‌هاي عمران، اجتماعي و بهداشت مأموريت داد تا با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي، انتظامي و امدادرسان به بررسي ابعاد مختلف حادثه ساختمان پلاسكو بپردازد.  اينگونه شد كه همه كوشيدند با وعده‌ها و مصاحبه‌هاي حمايتي، فضا را تلطيف كنند به گونه‌اي كه سهل‌انگاري و بي‌مبالاتي افراد و نهادهاي مسئول محو شود، اما ما وظيفه خود دانستيم تا با تجميع وعده‌هاي كثير از سوي مسئولان و افراد مختلف، ببينيم اين اظهارات تحقق خواهد پذيرفت يا خير؟! ان‌شا‌ء‌الله.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار