کد خبر: 834795
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
بررسي كيفيت و كميت جام تختي در گفت‌وگوي «جوان» با محمدرضا يزداني‌خرم رئيس سابق فدراسيون كشتي
رقابت‌هاي جام تختي امسال با انتقادهاي بسياري همراه بود؛ نه‌تنها به اين خاطر در سالن برگزاري اين مسابقات نام و نشاني از تختي و حتي عكس و بنري از او وجود نداشت...
رقابت‌هاي جام تختي امسال با انتقادهاي بسياري همراه بود؛ نه‌تنها به اين خاطر در سالن برگزاري اين مسابقات نام و نشاني از تختي و حتي عكس و بنري از او وجود نداشت، بلكه به اين جهت كه طبق روال چند سال قبل، باز هم شاهد حضور كشورهاي صاحبنام كشتي در اين رقابت‌ها نبوديم و كشورهايي هم كه آمده بودند، كشتي‌گيران نامي و مطرح خود را به همراه نياورده بودند. مسئله‌اي كه محمد‌رضا يزداني‌خرم، رئيس سابق فدراسيون كشتي دليل آن را شرايط برگزاري اين رقابت‌ها و عدم‌تعامل با كشورهاي صاحب سبك كشتي مي‌داند: «بايد اين مسابقات را به گونه‌اي برگزار كنيم كه كشورهاي ديگر، خصوصاً كشورهايي كه اسم و رسمي در كشتي دارند، از حضور در اين رقابت‌ها استقبال كنند. اين نيازمند برگزاري قوي اين رقابت‌هاست.
ضمن اينكه داشتن تعامل با اين كشورها نيز تأثير فراواني از استقبال شايسته آنها از جام تختي دارد.»
رقابت‌هاي جام تختي امسال با انتقادهاي زيادي همراه بود و بسياري معتقد بودند اين مسابقات در شأن نام تختي نبود.
قبل از هر چيزي بايد به اهميت تختي در جامعه و بين مردم اشاره كرد. روزي كه تختي چشم از جهان بست، دانشجويان او را روي دوش خود بردند. در مراسم تشييع جنازه مرحوم تختي چنان جمعيتي بود كه كسي تا آن روز به خود نديده بود. مردم به خاطر علاقه‌اي كه به آن مرحوم داشتند، آمده بودن آن هم به صورت كاملاً خودجوش. اين مسئله را مي‌توانيد هر ساله در مراسم سالگرد او نيز شاهد باشيد يا حتي هر هفته اگر سر مزار تختي برويد مي‌بينيد كه چه جمعيتي براي خواندن فاتحه در كنار مزار او حضور دارند؛ مسئله‌اي كه نشان از اهميت اين پهلوان بين مردم دارد و وظيفه مسئولان را براي برگزاري مسابقات جام تختي براي زنده ماندن نام و ياد او بيشتر و سنگين‌تر مي‌كند.
انتقادها نيز به دليل حساسيت‌هاي مردمي روي نام تختي و اهميت اين پهلوان اسطوره‌اي است.
سال‌هاست كه مسابقات جام تختي برگزار مي‌شود. سال‌ها قبل اين مسابقات به صورت خودجوش برگزار مي‌شد و بودجه‌اي از سوي مسئولان ورزشي به آن اختصاص داده نمي‌شد و اين مردم بودند كه آن را برگزار مي‌كردند. تا اينكه طالقاني، در زمان رياستش در فدراسيون كشتي ابتكاري به خرج داد و از مجلس تقاضاي بودجه كرد. البته او اين بودجه را ابتدا براي ساختن مقبره‌اي براي مرحوم تختي خواست كه مجلس 5‌ميليارد تومان بودجه براي اين كار به دولت داد. مقبره‌اي براي تختي درست شد، البته نه آنجايي كه بايد، چون قبر مردم بود و بايد رضايت آنها نيز جلب مي‌شد اما به هر ترتيب اين اتفاق افتاد و در نزديكي ابن‌بابويه، زميني نيز خريداري شد تا سالن ورزشي چند منظوره در آن ساخته شود تا هم مردم از آن استفاده كنند و هم مراسم جام تختي هر ساله در آن برگزار شود. بعد آقاي طالقاني رفتند و من شدم رئيس فدراسيون، بنده هم كارها را پيگيري مي‌كردم اما متأسفانه اين پول دست تربيت‌بدني ماند و بعد هم كه وزارت ورزش تشكيل شد و همه چيز مسكوت ماند و حالا بارها مي‌شنوم كه حتي مي‌خواهند زمين را نيز بفروشند؛ زميني كه خريداري شده است و بودجه آن نيز هست!
سال‌هاست كه شاهد حضور كشورهاي قدرتمند و نامي در كشتي آن هم با ستاره‌هايشان در جام تختي نيستيم. حال آنكه آنها با تمام ستاره‌هاي خود در جام يارگين يا ياشاردوغو شركت مي‌كنند. دليل اين مسئله چيست؟
اين مسئله ارتباط مستقيم با نحوه برگزاري مسابقات دارد. خيلي مهم است كه مسابقات كجا برگزار و چه امكاناتي براي آن در نظر گرفته مي‌شود. شخصاً مسابقات را در شهرهاي مختلف برگزار كردم از بندرعباس گرفته تا اصفهان و مازندران. هميشه هم سالن پر بوده از جمعيت. كشورهاي خوبي هم شركت كرده‌اند. به دليل اينكه گاهي نياز است خواسته‌هاي كشورهاي شركت‌كننده را برآورده كرد. الان هزينه‌ها بالا رفته، برخي كشورها خواهان تهيه بليت هستند براي شركت در مسابقات. خب وقتي مي‌بينيم يك كشور قدرتمند قرار است با ستاره‌هاي خود در اين رقابت‌ها شركت كند، چرا هزينه نكنيم؟ اين اعتبار جام تختي را بالا مي‌برد. اما اگر قرار باشد امكانات مناسبي در نظر نگيريم، چه انتظاري مي‌توانيم داشته باشيم؟
خادم، ‌رئيس فدراسيون هم به اين مسئله اشاره دارد و مي‌گويد شرايط جام‌هاي ديگر بهتر است.
ببينيد، تيم‌ها توقع دارند وقتي راهي رقابتي مي‌شوند، ‌چيزي دستشان را بگيرد. خب ما نه شرايط ميزباني و امكانات خود را خوب مي‌كنيم، ‌نه جايزه‌هاي مناسبي در نظر مي‌گيريم. مسلم است كه استقبال خوبي نمي‌شود. خصوصاً كه بسياري از كشورها معتقد هستند ما به گونه‌اي مسابقات را برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه خودمان قهرمان مي‌شويم. اگر قرار باشد نه مدال و جامي بگيرند، نه پذيرايي خوبي از آنها بشود و نه جايزه‌اي بگيرند و چيزي گيرشان بيايد، چرا بايد در اين رقابت‌ها شركت كنند؟
روابط بين‌الملل چه تأثيري مي‌تواند در اين زمينه داشته باشد؟ گفته مي‌شود روس‌ها دوست ندارند ستاره‌هايشان را براي حضور در اين رقابت‌ها بفرستند.
در اينكه روس‌ها اصلي‌ترين رقيب ما هستند شكي نيست. طبيعتاً دوست ندارند دستشان مقابل ما رو شود. آنها برخلاف ما كه در تمام تورنمنت‌هاي پيش پا افتاده نيز با تمام ستاره‌ها و داشته‌هايمان شركت مي‌كنيم، هميشه دستشان را رو نكرده و از همه داشته‌هايشان استفاده نمي‌كنند. بااين وجود، داشتن تعامل با كشورها و روابط دوستانه مي‌تواند شرط بسيار مهمي باشد كه باعث شود حتي روس‌ها با نفرات اصلي خود در اين رقابت‌ها شركت كنند. مگر پيش‌تر چنين مسئله‌اي را شاهد نبوديم؟ فدراسيون بايد روابط دوستانه‌اي با كشورهاي مطرح دنيا داشته باشد و به واسطه همين روابط ستاره‌هاي اين كشورها را براي حضور در جام تختي به ايران بكشاند. من پنج سال جام تختي را برگزار كردم و هر بار امريكا به ايران آمد. الان چرا نمي‌آيد؟
امسال ايران در هر سه رشته آزاد و فرنگي و پهلواني قهرمان شد. فكر مي‌كنيد قهرماني ايران در جام تختي كافي است؟
اين بسيار خوب است كه ما قهرمان شويم. جام تختي مال ماست و در ايران برگزار مي‌شود و قهرماني در آن اتفاق خوبي است اما عدم‌قهرماني به معناي فاجعه نيست. همانطور كه گفتم بسياري از كشورها از اين مسئله گله دارند و معتقد هستند كشتي‌ها به گونه‌اي چيده مي‌شود كه ايران قهرمان شود. اين اصلاً خوب نيست. بايد كيفيت و سطح مسابقات را بالا ببريم نه فقط به دنبال قهرماني خودمان باشيم. اينطور اگر باشد، بايد قبول كنيم كه ديگر كشورهاي نامي در جام تختي شركت نمي‌كنند و اگر بيايند با كشتي‌گيران درجه سه و چهار خود مي‌آيند و جام تختي مي‌شود محل حضور كشتي‌گيران افغانستان و پاكستان و... كه نه سودي دارد و نه اعتباري به جام مي‌دهد. بايد سعي كنيم كشورهاي امريكا، روسيه، تركيه و كشورهاي نامي در اين رقابت‌ها شركت كنند، حتي اگر اين كار برايمان هزينه داشته باشد. اين هم با روابط ما با كشورهاي ديگر و نحوه برگزاري مسابقات ارتباط مستقيم دارد.
حضور مسئولان در اين مسابقات چه تأثيري دارد؟
اتفاقاً اين مسئله خيلي مهمي است. بسيار ديده و شنيده شده كه آقايان در صحبت‌هايشان از اخلاق‌مداري تختي مي‌گويند و او را الگو مي‌خوانند اما در چنين مراسمي شركت نمي‌كنند يا سالگرد تختي سر مزارش حاضر نمي‌شوند. اين اصلاً جالب نيست كه از خصوصيات اخلاقي او و الگو بودنش بگوييم و خود به گونه‌اي ديگر رفتار كنيم و مثلاً برويم برايش تولد بگيريم در فلان هتل بالاي شهر. اين با خصوصيات اخلاقي تختي نمي‌خواند. او مردمي بود كه امروز بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم مردم با علاقه بر سر مزارش فاتحه مي‌خوانند. ‌اي‌كاش به اين توجه داشتيم و زميني را كه به نامش خريداري شده بود، مي‌ساختيم تا هرساله جام تختي با شكوه در نزديكي مزار آن مرحوم بزرگوار برگزار شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
سلام < کاش امثال جناب یزدانی مدیر موفق و چهره مردمی و دیندار در مملکت بیشتر داشتیم تا زودتر خانه نشینشان می کردیم > از روزی که مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان بسیج از ایشان تقدیر فرمودند / دولت وقت حکم برکناریشان را صادر کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار