کد خبر: 834779
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
در نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران با وزیرامور خارجه مطرح شد
در حالي كه وزير امور خارجه از گشايش‌هاي اقتصادي پس از برجام سخن مي‌گفت،‌ پارلمان بخش خصوصي از مشكلات اين بخش خبر داد به طوري كه اسدالله عسگر اولادي با انتقاد به شرايط بعد از برجام گفت: در شرايط بعد از برجام براي مسافران خارجي در فرودگاه رواديد دو تا سه ماهه صادر مي‌شود و آنها با استفاده از اين رواديد در شهرهايي مانند شيراز، مشهد و سه راه امين‌حضور كالا مي‌فروشند.
بهناز قاسمی
در حالي كه وزير امور خارجه از گشايش‌هاي اقتصادي پس از برجام سخن مي‌گفت،‌ پارلمان بخش خصوصي از مشكلات اين بخش خبر داد به طوري كه اسدالله عسگر اولادي با انتقاد به شرايط بعد از برجام گفت: در شرايط بعد از برجام براي مسافران خارجي در فرودگاه رواديد دو تا سه ماهه صادر مي‌شود و آنها با استفاده از اين رواديد در شهرهايي مانند شيراز، مشهد و سه راه امين‌حضور كالا مي‌فروشند.
روز گذشته وزير امور خارجه به جمع نمايندگان بخش خصوصي آمد و از گشايش‌هاي برجام و دلايل كندي لغو تحريم بانكي گفت.
وي با بيان اينكه بعضي‌ها فكر مي‌كنند من از برجام شرمنده‌ام اما بايد به آنها بگويم كه من به برجام افتخار مي‌كنم گفت: برجام با خطر جدي مواجه نيست به شرط آنكه خودمان برجام را حفظ كنيم و من نه تنها از برجام شرمنده نيستم بلكه به آن افتخار مي‌كنم اما موضوع برجام هر روز نبايد مطرح شود و معتقدم برجام بايد در يك فضاي عادي حركت كند و در اين خصوص نبايد دعوا كنيم.
محمد‌جواد ظريف در نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران درباره تعاملات بانكي ايران با ساير كشورها در شرايط پس از اجراي برجام اظهار داشت: تعداد كارگزاري‌هاي ما در سال 89 تا 90 كه حدود 600 كارگزاري بود با روند تدريجي كاهش يافت و به 50 كارگزاري رسيد اما بعد از اجراي برجام اين روند متوقف و برعكس شد.
وي افزود: با توجه به اينكه كم شدن تعداد كارگزاري‌ها در زمان تحريم‌ها به صورت تدريجي انجام شد افزايش تعداد آنها نيز به صورت تدريجي انجام خواهد شد.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: در زمان تحريم‌ها اتفاقاتي افتاد كه باعث شد كشور از امكاناتي محروم شود اما دنيا در اين مدت بيكار نمانده بود و بيشترين تحولات دنيا در حوزه نظام بانكي اتفاق افتاد و قوانين و مقررات جديدي وضع شد در حالي كه ما بيرون از اين بازي بوديم اما به ناگاه با همه اين مشكلات مواجه شديم.
ظريف تصريح كرد: قبل از تحريم‌ها نيز آنطور نبود كه با هيچ مشكلي مواجه نباشيم به طوري كه تحريم «يوترن» داماتو يا ايسا مربوط به قبل از تحريم‌هاست.
وي ادامه داد: اين موارد تأثيرات خود را بر روابط بين‌المللي ايران گذاشته بود اما برجام توانست اين موارد را تا حدي كه بحث هسته‌اي بر آن اثر گذاشت خدمت كند. چون ايران به موضوع تحريم‌هاي هسته‌اي وارد شد ساير تحريم‌ها نيز شدت گرفته بود.
وزير امور خارجه گفت: در مراودات تجاري نگراني از آينده برجام براي شما فعالين تجاري وجود دارد و اين امر باعث مي‌شود كه هر فشاري جاي طرح پيدا كند.
وي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: موفقيت برجام بر آن بود كه فضاي رواني جهان را درباره ايران آماده كند به همين دليل بدخواهان تمام تلاش خود را به كار بردند كه اين آرامش در فضاي ايران حاكم نشود. ظريف يادآور شد: اگر سناتورها و نمايندگان مجلس امريكا بيش از 50 طرح به مجلس يا سنا مي‌بردند بدون اينكه قانوني شود براي اين بود تا فضايي ايجاد كنند تا فضاي ارتباط با ايران خطرناك و هزينه‌مند جلوه داده شود.
وي گفت: امروزه بيشترين تلاش براي ايجاد فضاي نگراني درباره تحريم‌ها انجام مي‌شود كه ما وظيفه داريم برجام را نگه داريم و تحت تأثير اين تبليغات قرار نگيريم.
ظريف گفت: سه موضوع نفت، حمل و نقل و بانك‌ها موضوع رسمي تحريم‌ها بودند و مابقي تحريم‌ها ناشي از فضاي رواني ايجاد شده است. هرچند كه دارو نيز به ما نمي‌فروختند و بحث تحريم ال‌سي را مطرح مي‌كردند كه اين كار فعاليتي غيرقانوني بود. وي اضافه كرد: نفت و حمل و نقل با كمك همكاران ما حل شد اما در بخش بانك كارها به تدريج در حال حل شدن است.
وزير امور خارجه در خصوص دلايل تدريجي بودن رفع مشكلات بانكي گفت: بانك‌ها محافظه‌كار هستند و همانطور كه روند كاهش ارتباطات بانكي به صورت تدريجي و محافظه‌كارانه انجام شد براي برقراري دوباره اين روابط نيز مؤسسات پولي و بانكي به صورت تدريجي اقدام مي‌كنند.

  عسگراولادي: برخي به نام توريست در امين حضور تجارت مي‌كنند
رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و روسيه گفت: در شرايط بعد از برجام براي مسافران خارجي در فرودگاه رواديد دو تا سه ماهه صادر مي‌شود و آنها با استفاده از اين رواديد در شهرهايي مانند شيراز، مشهد و سه راه امين‌حضور كالا مي‌فروشند.
اسدالله عسگراولادي در اين نشست اظهار كرد: در شرايط بعد از برجام در فرودگاه‌ها براي افراد خارجي دو تا سه ماهه ويزا به صورت توريستي صادر مي‌كنند اما اين افراد از آن به عنوان كسب و كار و شغل بهره مي‌گيرند. وي افزود: خارجي‌هايي كه به اين شكل به كشور مي‌آيند اكنون در شهرهاي مشهد، شيراز و سه راه امين حضور مشاهده مي‌شوند و حتي مغازه گرفته و كالا به فروش مي‌رسانند. وي افزود: در حالي كه ما براي مردم ساير كشورها رواديد صادر مي‌كنيم اما براي ورود به كشورهاي روسيه و قزاقستان براي ما رواديد صادر نمي‌شود تا بتوانيم كار خود را انجام دهيم.
عسگراولادي خطاب به وزير امور خارجه تصريح كرد: در صورتي كه ساير كشورها به ما رواديد نمي‌دهند بهتر است ما نيز به آنها رواديد ندهيم و صدور رواديدهاي سه ماهه برداشته شود.
 وي همچنين درباره برجام گفت: در برجام فعاليت شما به عنوان يادگار براي كشور ماند هر چند خرده مشكلاتي مانده كه بايد آنها نيز حل شود.
  ارائه ۳ پيشنهاد براي گسترش روابط تجاري
همچنين، نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران با ارائه سه پيشنهاد براي گسترش روابط تجاري با ساير كشورها، گفت: براي تحقق اين پيشنهادات نياز به كمك وزارت امور خارجه داريم. پدرام سلطاني گفت: بايد اعتراف كنيم كه به دنبال كار بزرگ شما نه بدنه دولت و نه بخش خصوصي آماده نبود، تا كاري را كه شما در رابطه با برجام با آن كيفيت انجام داديد، ما در دست بگيريم، در اين شرايط دولت و بخش خصوصي بايد سريع‌تر عمل مي‌كردند.
وي در ادامه با ارائه سه پيشنهاد براي كسب نتايج بهتري از برجام گفت: پيشنهاد اول ما اين است تا با توجه به ظرفيت‌هاي هر كشور و كمك وزارت خارجه هرساله فقط روي يك يا دو حوزه براي گسترش تجارت كار شود.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: به عنوان مثال مثلاً يك سال در حوزه آبزيان تجارت و در كشور نروژ تمركز كنيم و سال ديگر در روسيه و تمركز روي مواد غذايي باشد.
وي با بيان اينكه اتاق بازرگاني تهران آمادگي اتصال حوزه‌هاي تخصصي با سفارتخانه‌هاي كشورهاي مختلف را دارد، گفت: اين كار بايد با سه ديدگاه انتقال تجارت، تلاش براي توسعه صادرات و جذب سرمايه‌گذاري خارجي انجام شود.
سلطاني با بيان اينكه پيشنهاد دوم ما اخذ كمك از وزارت خارجه براي الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني است، بيان داشت: به نظر مي‌رسد وزارت صنعت براي اينكه اين موضوع محقق شود، نيازمند كمك شما است.
وي بيان داشت: پيشنهاد سوم ما اين است كه با توجه به ظرفيت‌هايي كه وزارت امور خارجه دارد براي تقويت مذاكرات تجارت آزاد و تجارت ترجيحي از آن استفاده شود و اميدواريم حضور شما فتح بابي براي گسترده شدن دستگاه‌هاي ديپلماسي با بخش خصوصي باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار