کد خبر: 834590
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
راست‌هاي افراطي در راه فتح كاخ اليزه هستند
نتايج اوليه دور نخست انتخابات مقدماتي حزب سوسياليست فرانسه براي انتخاب نامزد نهايي اين حزب در انتخابات رياست ‏جمهوري نشان مي‌دهد مانوئل والس و بنويت هامون پيشتاز هستند.
نتايج اوليه دور نخست انتخابات مقدماتي حزب سوسياليست فرانسه براي انتخاب نامزد نهايي اين حزب در انتخابات رياست ‏جمهوري نشان مي‌دهد مانوئل والس و بنويت هامون پيشتاز هستند. با اين حال شانس چنداني ندارند كه اگر نامزد حزبشان ‏شوند، اين حزب را همچنان حاكم نگه دارند. رقيب يعني فرانسوا فيون از راست ميانه براي به دست گرفتن كليد اليزه دل‌ها و ‏فكرهاي بيشتري را در بين فرانسوي‌ها بسيج كرده، هرچند خيال او هم راحت نيست چراكه ماري لوپن از راست افراطي در حال كم كردن ‏فاصله خود با صدر جدول مسابقه رسيدن به اليزه است تا در سايه پيروزي راست‌هاي اروپاستيز در انگليس و ترامپ در امريكا ابرهاي عوام‏فريبي روي برج ايفل سايه اندازند.

نتايج اوليه انتخابات مقدماتي حزب سوسياليست فرانسه حاكي است كه مانوئل والس نخست وزير سابق اين كشور و بنويت ‏هامون پيشتاز هستند و احتمالاً هفته آينده در دور دوم و نهايي انتخابات اين حزب شركت خواهند كرد. با اين حال نتايج ‏تازه‌ترين نظرسنجي در فرانسه نشان مي‌دهد هيچ‌يك از نامزدهاي حزب سوسياليست حاكم اين كشور در انتخابات ‏رياست ‏جمهوري آتي شانسي براي پيروزي ندارند و در همان دور نخست با شكست در برابر رقباي خود از گردونه ‏رقابت‌ها حذف ‏خواهند شد و فرانسوا فيون نامزد محافظه‌كاران و مارين لوپن رهبر جبهه ملي فرانسه به دور دوم انتخابات ‏راه خواهند يافت. ‏ ‏ نتايج اوليه دور نخست انتخابات مقدماتي جناح چپ فرانسه از پيشتازي «مانوئل والس» و «بنویت هامون» براي ورود به ‏دور دوم ‏اين انتخابات حكايت دارد‎.  والس با كسب 2/35درصد آرا در رتبه نخست انتخابات قرار دارد و هامون نيز موفق به كسب بيش از 6/31 درصد آرا شده ‏است. اين آمارها بر اساس شمارش يك‌سوم آرا اعلام شده است. ‏ هر كسي كه بتواند در انتخابات 29 ژانويه به پيروزي برسد، نامزد نهايي حزب سوسياليست بوده و بايد در انتخاباتي كه طي ‏ماه‌هاي مي و آوريل برگزار مي‌شود، با ساير رقبا از احزاب محافظه‌كار و ملي‌گرا رقابت كند. ‏ والس تنها چند روز پس از آن نامزدي خود در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد كه فرانسوا اولاند رئيس ‏جمهور فرانسه بر عدم‌تمايل خود براي شركت در انتخابات آتي تأكيد كرد. والس 54 ساله با انتقادات شديدي از سوي مخالفان به خاطر همراهي با اولاند در اجراي سياست‌هاي اقتصادي كه موجب ‏نارضايتي بخش وسيعي از مردم فرانسه شده، روبه‌رو است. ‏ والس تأكيد كرده است كه مقابله با تهديدات تروريستي و احياي رشد اقتصادي از مهم‌ترين اولويت‌هاي وي خواهد بود. وي ‏قول داده است تا ماليات خانوارهاي كم‌درآمد و متوسط را كاهش دهد و هزينه‌هاي پليس و بخش دفاعي فرانسه را افزايش ‏دهد. ‏ هامون رهبري گروهي از مخالفان والس در داخل حزب سوسياليست را بر عهده دارد و به همين خاطر با افزايش محبوبيت ‏روبه‌رو شده است. ‏ وي در سال 2014 ميلادي به دنبال اختلاف با والس از دولت فرانسه خارج شد. هامون وزير آموزش فرانسه بوده است. ‏
  
راست و شايد راست افراطي ‏
نتايج تازه‌ترين نظرسنجي مؤسسه‎ Ipsos Sopra steria ‎براي شبكه 2 تلويزيون فرانسه كه روز يك‌شنبه منتشر شد، ‏نشان ‏مي‌دهد نامزدهاي حزب سوسياليست فرانسه اعم از «مانوئل والس» يا «بنویت هامون» شانسي براي پيروزي در ‏دور نخست ‏انتخابات رياست جمهوري فرانسه ندارند و به احتمال زياد مغلوب «مارين لوپن» رهبر حزب جبهه ملي خواهند ‏شد‎.  
نظرسنجي فوق طي پرسشي اينترنتي در روز 20 ژانويه جاري روي هزار و 443 نفر از واجدان شرايط شركت در ‏‏انتخابات مقدماتي جناح چپ فرانسه انجام شد‎.  اما فعلاً فرانسوا فيون نامزد اصلي حزب محافظه‏كار در آراي مربوط به نظرسنجي پيشتاز است، اگرچه ميزان آراي وي كمي كاهش ‏يافته و به نظر مي‌رسد «مارين لوپن» ‏رهبر گروه راستگراي افراطي و «امانوئل ماكرون»  از حزب مستقل ‏راستگرا رقباي اصلي او باشند. ‏ در چنين شرايطي كه فيون احساس تهديد مي‌كند، ‌به فكر جلب حمايت رهبران اروپايي افتاده است و با هدف جلب حمايت «آنگلا ‏مركل» صدراعظم آلمان امروز(سه‌شنبه) در برلين با وي ديدار ‏مي‌كند. ‏
  
نزديكي به پوتين و استقلال از امريكا
نامزد جناح راست ميانه فرانسه در انتخابات رياست‌ جمهوري آتي اين كشور با غيرمنطقي ارزيابي كردن تحريم‌هاي غرب عليه ‏روسيه، خواستار احياي روابط پاريس و مسكو شد‎.  به گزارش فارس، نامزد جناح راست ميانه فرانسه روز يك‌شنبه در آستانه سفر به برلين در گفت‌و‌گو با ‏روزنامه فرانسوي «لوموند» طي اظهاراتي در خصوص روسيه اعلام كرد: «روسيه كشوري بزرگ است كه نمي‌توان با ‏سهل‌انگاري و گستاخانه با آن برخورد كرد. فرانسه در برابر روسيه دو گزينه پيش رو دارد: توافق با آن يا مقابله با آن. به لحاظ ‏عقلاني و منطقي چه كسي خواستار ورود به مناقشه با روسيه است؟ اينكه گمان كنيم مي‌توانيم مردم روسيه را با تحريم‌هاي ‏اقتصادي شكست داده و تسليم كنيم، ساده‌لوحانه است‎.» وي افزود: «رابطه ميان پاريس و مسكو بايد احيا شود و بهبود اين رابطه در گرو عمل به پيمان صلح مينسك و فرونشاندن ‏بحران در مناطق شرقي اوكراين است‎.» نخست‌وزير سابق فرانسه همچنين با طرح پيشنهاد ايجاد شراكت اقتصادي جديد با روسيه، خواستار سازماندهي نشست ‏روسيه ـ اروپا درباره شرايط امنيتي امنيتي جديد در اروپا شد‎.  فيون كه روابط بسيار نزديكي با «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه دارد و فرهنگ و ‏تاريخ روسيه را بسيار دوست دارد. ‏خاطرنشان كرد: «من به جديت حركت‌هاي روسيه را پيگيري مي‌كنم. اقدام روسيه مانع از پيروزي گروه تروريستي داعش ‏در سوريه شده است‎.» فيون همچنين در مصاحبه‌اي بعد از ورود به شهر برلين با نشريه فرانكفورتر آلگماينه و نشريه لوموند خواهان يك ‏اروپاي با وابستگي كمتر به امريكا و نزديك به روسيه شده و پيشنهاد برقراري يك ائتلاف دفاعي اروپايي را داد‎.  كانديداي رياست جمهوري راستگرايان فرانسه از مواضع تهاجمي دونالد ترامپ انتقاد كرده و پيشنهاد يك كنفرانس امنيتي مشترك ‏ميان اروپا و روسيه را داد‎.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار