کد خبر: 834588
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
واشنگتن انتقال سفارت به قدس را در دستورکار قرار داد تل‌آويو محدوديت شهرك‌سازي را لغو كرد
براي كساني كه اميد داشتند از طريق سازش و مذاكره با رژيم صهيونيستي مي‌توان در فلسطين به صلح رسيد، مواضع و تحركات اخير دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو كابوسي وحشتناك محسوب مي‌شود.
روز دوشنبه شون اسپايسر، سخنگوي جديد كاخ سفيد اظهار داشت: «ما در مراحل اوليه براي اجراي وعده دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري جديد امريكا در زمينه انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس هستيم.» كالي آن كونوي، از مشاوران ارشد ترامپ خاطرنشان كرد كه رئيس‌جمهور جديد امريكا عزم خود را براي انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس جزم كرده است. وي خاطر نشان كرد كه انتقال سفارت امريكا به قدس در رأس اولويت‌هاي ترامپ قرار دارد. اين مواضع دولت جديد امريكا باعث نگراني طرفداران جدي سازش شده است. رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين روز يك‌شنبه با پادشاه اردن ديدار و درباره اتخاذ يك سري اقدامات به منظور مقابله با انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس اشغالي بحث و گفت‌وگو كرد. به گزارش ايسنا، محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در اين ديدار كه در شهر امان ـ پايتخت اردن ـ برگزار شد، با ملك عبد الله دوم، پادشاه اردن بر سر اتخاذ مجموعه‌اي از اقدامات بازدارنده در قبال انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس اشغالي به توافق رسيد. رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خاطرنشان كرد كه اخبار مربوط به انتقال سفارت امريكا به قدس، مسئله‌اي است كه هم براي ما و هم براي ملك عبدالله مهم است و بايد در اين زمينه هماهنگي صورت مي‌گرفت و به منظور مقابله با اقداماتي كه در صورت وقوع مي‌توانند تبعات و پيامدهاي وخيمي به دنبال داشته باشند، روي برخي مسائل تأكيد مي‌شد.

در بيانيه دفتر پادشاه اردن آمده است، تلاش‌ها براي تحريك صلح و اهميت هماهنگي مداوم در قبال گام‌هاي آتي براي احياي مذاكرات صلح با استناد به راه حل دو كشوري و قطعنامه‌هاي بين‌المللي بررسي شد. در اين بيانيه آمده است، ملك عبدالله دوم بر اهميت اجلاس آتي سران عرب به ميزباني امان در 29 مارس و مسائلي كه بررسي خواهد شد و در راس آن مسئله قدس و فلسطين تمركز كرد. همچنين گروه‌هاي مقاومت نسبت به انتقال سفارت به امريكا هشدار دادند. موسي ابو مرزوق عضو دفتر سياسي جنبش حماس در اين باره گفت كه انتقال سفارت امريكا از تل آويو به بيت المقدس هيچ خدمتي به ثبات و صلح در منطقه نمي‌كند. وي افزود: انتقال سفارت امريكا از تل آويو به بيت المقدس بسيار خطرناك است و با توجه به اظهارات و سخنان دونالد ترامپ و اطرافيان وي تصور نمي‌شود، آنان در جهت ثبات در منطقه گام بردارند.  علاوه بر مواضع تحريك‌كننده ترامپ، اقدامات تند نتانياهو نيز فرايند سازش را با چالش جدي مواجه كرده است. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته به وزرا دستور داد «محدوديت‌هاي موجود بر سر راه شهرك‌سازي در قدس» را لغو كنند تا ديگر نيازي به هماهنگي براي احداث شهرك‌هاي جديد در قدس شرقي نباشد. كابينه رژيم صهيونيستي روز يك‌شنبه نشستي را درباره پيش‌نويس قانون الحاق شهرك «معالي ادوميم» به قدس برگزار كرد. در اين نشست بررسي اين پيش‌نويس به بعد از ديدار نتانياهو با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور جديد امريكا موكول شده است. از سوي ديگر يسرائيل كاتس وزير حمل و نقل رژيم صهيونيستي نيز خواستار طرحي وسيع‌تر شده است تا براساس آن شهرك‌هاي يهودي نشين شمال و جنوب قدس اشغالي به «خاك اسرائيل» ملحق شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار