کد خبر: 834567
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
رئيس دانشگاه محل تحصيل فريدون بركنار شد...
نیره ساری
رئيس سابق دانشگاه شهيد بهشتي در حالي خبر بركناري‌اش را از رياست اين دانشگاه تأييد كرد كه ماجراي تحصيل رانتي حسين فريدون در اين دانشگاه مطرح شده بود.
درست يك سال پس از روي كار آمدن دولت يازدهم، يعني در سال 93 طي نامه‌اي از سوي سازمان سنجش آموزش و پرورش كشور، حسين فريدون (دستيار ويژه و البته برادر رئيس‌جمهور) به دانشگاه شهيد بهشتي جهت تحصيل در مقطع دكتري روابط بين‌الملل به دانشگاه شهيد بهشتي معرفي مي‌شود.  پس از معرفي حسين فريدون توسط سازمان سنجش، شوراي گروه علوم سياسي و روابط بين‌الملل دانشگاه شهيد بهشتي با اكثريت آرا به جد با اين مسئله مخالفت و آن را به سازمان سنجش اعلام مي‌كند، اما در مقابل اين برادر رئيس‌جمهور است كه همچنان مصرانه پيگيري‌هاي خود را ادامه مي‌دهد.
 
انتقالي به بهانه سهميه شاهد و ايثارگري
نتيجه اين مي‌شود كه سازمان سنجش با ارسال نامه‌اي به دانشگاه شهيد‌بهشتي اينگونه توضيح مي‌دهد كه حسين فريدون يك سال قبل در آزمون دانشگاه گيلان امتحان داده و قبول شده اما براي مصاحبه نرفته است، در صورتي كه دانشگاه شهيد بهشتي تمايل داشته باشد وي در اين دانشگاه به تحصيل دكتري بپذيرد.
مسئولان دانشگاه شهيد بهشتي هم پس از پيگيري‌هاي سازمان سنجش نهايتاً تصميم‌مي‌گيرند فريدون در «پرديس دانشگاه شهيد بهشتي» به تحصيل بپردازد.  به دنبال شبهات موجود در زمينه توصيه سازمان سنجش به دانشگاه شهيد بهشتي براي پذيرفتن اين فرد و اعتراضات گسترده مبني بر بی‌عدالتی بودن پروسه پذیرش برادر رئیس‌جمهور بود كه رئيس سازمان سنجش آموزش كشور توضيحاتي (شما بخوانيد توجيهات) را در زمينه فرآيند پذيرش حسين فريدون در دانشگاه شهيد بهشتي ارائه كرد.
 
ارائه نكردن مدارك ايثارگري حسين فريدون به دانشگاه!
اما گفته‌هاي مبني بر احتساب سهميه شاهد و ايثارگر براي تحصيل برادر رئيس‌جمهور در دانشگاه شهيدبهشتي در حالي بود كه داوود طالبي، مشاور رئيس دانشگاه شهيد بهشتي در امور ايثارگران و عضو هيئت‌علمي اين دانشگاه درباره شركت فريدون در آزمون دكتري و ادعاي رئيس سازمان سنجش مبني بر اينكه وي از سهميه شاهد و ايثارگر براي تحصيل در دانشگاه شهيد بهشتي استفاده كرده است، اظهار داشت: اصلاً در مقطع دكتري امكان انتقال حتي براي ايثارگران نيز وجود ندارد، اين حرف بي‌معناست.
مسئله انتقالي با سازوكار كميسيون موارد خاص دانشگاه مقصد و نبود امكان انتقال دانشجو آن هم در مقطع دكتري حتي براي دانشجويان جانباز بالاي۷۰ درصد بماند، اما جالب است بدانيد مشاور رئيس دانشگاه شهيد بهشتي در امور ايثارگران حتي در ادامه اظهارات خود گفت: اصلاً در دانشگاه شهيد‌ بهشتي مدركي كه نشان‌دهنده ايثارگري حسين فريدون باشد، ارائه نشده است.
به هرحال اين همه ماجرا نبود و گويي تازه قصه شروع شد، چنانكه به دنبال اين قضايا چندي پيش هيئت بازرسي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با نامه رسمي عبدالحسين فريدون، مدير كل حوزه وزارتي وزارت علوم به اسم بازرسي در دانشگاه شهيد بهشتي حضور يافتند و در جلسه هيئت‌رئيسه شركت كردند. حضوري كه بوي جست‌وجو براي يافتن فردي جايگزين طهرانچي، رئيس دانشگاه شهيد بهشتي را داشت.  فرضيه‌اي كه بعد از چند ماه رنگ اثبات به خود گرفت و بالاخره محمدمهدي طهرانچي، رئيس دانشگاه شهيدبهشتي از سمت خود بركنار شد.  طهرانچي در پاسخ به اين سؤال كه آيا بركناري وي ارتباطي به تحصيل برادر رئيس‌جمهور در دانشگاه شهيد بهشتي دارد، سكوت كرد.
پيش‌تر از اين نيز حجت‌الاسلام سليمي، عضو هيئت رئيسه كميسيون آموزش مجلس از مأموريت رئيس اين كميسيون به كميته آموزش عالي، براي بررسي رانت تحصيلي برادر رئيس‌جمهور خبر داده بود و به دنبال اين بركناري روزنامه جوان مجدداً جوياي كسب نتايج حاصل شده از تحقيقات اين كميته شد.
 
مدارك رانت دولتي تحصيل حسين فريدون در كميته آموزش عالي مجلس
رئيس كميته آموزش‌ عالي مجلس درباره پرونده تحصيل حسين فريدون اظهار داشت: ما به صورت شفاف و بدون هیچ ابايي مسئله را پيگيري كرديم. مداركي به دست ما رسيده است كه بر حسب آن نتيجه را به زودي اعلام مي‌كنيم.
همچنين محمد مهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به اين بركناري و ارتباط آن با تحصيل برادر رئيس‌جمهور در اين دانشگاه اظهار داشت: برخي تغيير و تحولات حاشيه‌ ايجاد مي‌كند و با توجه به مهلت پنج ماهه تا پايان كار دولت يازدهم، مصلحت نيست مديري كه در حال فعاليت بوده در آستانه انتخابات تغيير كند.
 
فشار به وزير براي يك تغيير
وي با اشاره به شدت گرفتن شايعات در مورد تحصيل برادر رئيس‌جمهور طي چند ماه اخير يادآور شد: تغيير اخير در اذهان عمومي اين مهم را تداعي مي‌كند كه وزير تحت فشار، رئيس دانشگاه را تغيير داده است.
زاهدي ضمن اعلام خبر تشكيل كارگروه ويژه جهت بررسي اين پرونده در هفته آينده و اعلام گزارش نهايي آن ظرف مدت 10 روز، خطاب به وزير گفت: آقاي وزير به رسانه‌ها پاسخ دهد كه ضرورت اين تغيير چه بوده است؟
شايد اين رسم حمايتي از برادر هم با تكيه بر اين ضرب‌المثل قديمي باشد كه «برادر پشت برادر است» يا به قول حكيم ابوالقاسم فردوسي «اگر دو برادر دهد پشت به پشت / تـن كـوه را سنگ مـانـد بـه مشت»، اما واقعاً اين برادر‌‌نوازي به چه قيمتي است؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار