کد خبر: 834564
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
حواشي ورزشي سال‌هاست که آينده برخي ورزشکاران ايراني را به تباهي کشانده است، حواشي تکراري، اما...
شيوا نوروزي
حواشي ورزشي سال‌هاست که آينده برخي ورزشکاران ايراني را به تباهي کشانده است، حواشي تکراري، اما مخرب که مسئولان نيز از وجود آنها و همچنين سرايت‌شان به بيشتر رشته‌ها خبر دارند، ولي عزم جدي براي مبارزه و ريشه کن کردن اين حواشي وجود ندارد.
بارها اخبار زيادي با اين محتوا که بازيکن فلان تيم در قهوه‌خانه و در حين کشيدن قليان ديده شده يا بازيکنان برخي رشته‌ها شبانه روز در فضاي مجازي حضور مستمر و فعال دارند در رسانه‌ها منتشر شده و مطالب زيادي در نقد اين اتفاقات به چاپ رسيده است. با اين حال نه تنها اين دو معضل جدي از ورزش ايران حذف نشدند بلکه اخبار موثق حاکي از اين است که علاوه بر فوتبال پرحاشيه، ورزشکاران ساير رشته‌ها را اسير خود کرده‌اند و در صورتي که اقدامي فوري در اين خصوص انجام نشود بدون شک آنها نيز خيلي زود در باتلاق حاشيه غرق خواهند شد. موفقيت در ورزش حرفه‌اي نصيب هر ورزشکاري نمي‌شود. فقط آنها که اصول حرفه‌اي را به بهترين شکل ممکن رعايت کنند و در دوران قهرماني حرفه‌اي زندگي و رفتار کنند، مي‌توانند به جمع بهترين‌هاي ايران و آسيا و جهان برسند. بهترين‌هاي جهان در تمامي رشته‌ها تا زماني که در عرصه قهرماني حضور دارند قيد بسياري از تفريحات و سرگرمي‌هايي که ساير جوانان از آنها بهره مي‌برند را مي‌زنند و به عبارتي زندگي متفاوتي با هم‌سن و سالان خود دارند؛ از نوع تغذيه و ورزش گرفته تا ساعت خواب و نوع تفريحات. با رعايت مواردي اين چنيني است که معلوم مي‌شود اصول حرفه‌اي در ورزش يک کشور جا افتاده يا نه.

متأسفانه بسياري از اين مسائل در کشورمان از ابتدا و زماني که ورزشکارانمان در رده‌هاي پايه فعاليت مي‌کنند به آنها تعليم داده نمي‌شود و به آنها ياد نمي‌دهند که در صورت موفقيت و کسب شهرت چگونه از موقعيت‌شان استفاده کنند تا آينده‌شان به راحتي تباه نشود. به همين دليل است که هر روز تعداد ورزشکاراني که دخانيات مصرف مي‌کنند، ساعات زيادي را در سفره‌خانه‌هاي سنتي مي‌گذرانند و شبکه‌هاي مجازي را زير نظر دارند؛ هر روز بيشتر مي‌شود. تا پيش از اين فوتباليست‌ها و به ويژه آنها که در تيم‌هاي مطرح توپ مي‌زنند سردمدار اين مدل حاشيه‌سازي‌ها بودند تا جايي که بارها به خاطر اينگونه مسائل هم خودشان به حاشيه رفتند و هم تيم‌شان. منتها سرگرمي‌هاي مخرب با سرعت بسيار زياد برخي از ورزشکاران شناخته شده رشته‌هاي ديگر را نيز تحت تأثير قرار داده است. عملکرد بسيار ضعيف يکي از المپين‌هاي کشورمان در المپيک ريو نمونه‌اي از اين ورزشکاران است. در حالي که اين روزها قليان يک پاي اصلي بيشتر محافلي است که ورزشکاران در آن حاضر هستند، دنياي مجازي نيز بسياري ديگر را اسير خود کرده است. کار به جايي رسيده که ورزشکاران رشته‌هاي مختلف تا پاسي از شب صفحات شخصي‌شان را به روز مي‌کنند و در جذب هوادار و گرفتن لايک بيشتر با هم کورس مي‌گذارند. به همين خاطر است که قبل از مسابقات مهم تمام فکر و ذکرشان معطوف تفريح و دنياي مجازي است.

در جريان بازي و رقابت‌شان هم علاوه براينکه تمرکز لازم را ندارند رفتارهاي غيرحرفه‌اي از خود نشان مي‌دهند و حتي ناکامي‌هايشان را نيز گردن سايرين مي‌اندازند. باز هم مجبوريم سؤالي تکراري مطرح کنيم و آن اينکه چرا مسئولان ورزش و آنها که از دور و نزديک دستي بر آتش دارند فکري به حال تفريحات ناسالم و وقت‌گذراني‌هاي مخرب ورزشکارانشان نمي‌کنند؟! براي ورزش ايران ننگ است که يک ورزشکار ملي‌پوش دوپينگي پس از مثبت شدن تستش اعتراف کند که قبل از بازي قليان کشيده و احتمالاً قليانش به مواد ممنوعه آلوده بوده است. قلياني که سراسر سم است و به سرعت ورزشکار را به لبه پرتگاه مي‌رساند. تا دلتان بخواهد از اين دست عذرهاي بدتر از گناه، موارد زيادي در ورزش ديده شده و هر زمان که حاشيه‌اي در رسانه‌ها برملا شده عده‌اي سعي در پنهان کردن واقعيت دارند. مطمئن باشيد با پنهان‌کاري و انداختن تقصيرات به گردن ديگران تغييري در چالش‌هاي پرتعداد ورزش ايران ايجاد نخواهد شد. تنها با آموزش نکات زندگي حرفه‌اي – قهرماني و اعمال قوانين سفت و سخت است که مي‌توان به کاهش حاشيه‌هاي دودي و مجازي اميدوار بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار