کد خبر: 834546
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
در حالي كه به روزهاي پاياني سال نزديك مي‌شويم موضوع عيدي و پاداش آخر سال به دغدغه كارمندان، كارگران و بازنشستگان و مستمري‌بگيران تبديل شده و جزئيات افزايش آن را با وسواس پيگيري مي‌كنند.
در حالي كه به روزهاي پاياني سال نزديك مي‌شويم موضوع عيدي و پاداش آخر سال به دغدغه كارمندان، كارگران و بازنشستگان و مستمري‌بگيران تبديل شده و جزئيات افزايش آن را با وسواس پيگيري مي‌كنند.
‌به گزارش ايسنا، مبلغ عيدي مستمري‌بگيران و بازنشستگان تأمين اجتماعي همه ساله توسط هيئت وزيران مشخص و به طور معمول بهمن ماه اعلام مي‌شود كه به محض ابلاغ، سازمان تأمين اجتماعي آن را به حساب مستمري بگيران واريز مي‌كند.
سال گذشته سازمان تأمين اجتماعي با تأمين اعتبار و منابع مورد نياز موفق شد عيدي بازنشستگان و مستمري‌بگيران تأمين اجتماعي را در نيمه نخست اسفندماه به حساب آنها واريز كند كه به گفته نوربخش، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي براي پرداخت آن ۱۵۲۰ ميليارد تومان اعتبار اختصاص پيدا كرد؛ بر همين اساس مبلغ عيدي بازنشستگان و مستمري‌بگيران تأمين اجتماعي همانند كاركنان دولت و بازنشستگان كشوري ۶۸۸ هزار تومان تعيين شد.
درباره رقم عيدي كاركنان دولت نيز هرچند هنوز رقمي اعلام نشده ولي بر اساس پيش‌بيني‌ها عيدي كارمندان امسال ۷۷۰ هزار تومان است كه البته مبلغ قطعي آن بايد به تصويب هيئت وزيران برسد و به احتمال زياد در روزهاي آينده مصوبه هيئت وزيران در مورد نحوه پرداخت عيدي كاركنان دولت، ‌به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ابلاغ خواهد شد.
آنچه مسلم است تصميم‌گيري درباره رقم عيدي كاركنان دولت در مورد بازنشستگان كشوري نيز اعمال خواهد شد.
در مورد عيدي كارگران بيمه شده تأمين اجتماعي نيز فرمولي كه از سال‌هاي گذشته تاكنون مبناي محاسبه قرار گرفته ماده واحده قانون تعيين عيدي و پاداش سالانه كارگران شاغل در كارگاه‌هاي مشمول قانون كار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شوراي اسلامي است كه بر اساس آن، كليه كارفرمايان مكلفند به هر يك از كارگران خود به نسبت يك سال كار، معادل ۶۰ روز آخرين مزد به عنوان عيدي و پاداش بپردازند.
مبلغ پرداختي از اين بابت به هر يك از كارگران نبايد از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانوني تجاوز كند.
همچنين به موجب تبصره يك ماده واحده مذكور، مبلغ پرداختي به كارگراني كه كمتر از يك سال در كارگاه كار كردند بايد به مأخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ايام كاركرد در سال محاسبه شود.
بر اين اساس حداقل عيدي كارگران دو برابر حداقل حقوق پايه و حداكثر عيدي به شرطي كه از مصوبه قانون كار بيشتر نشود، سه برابر پايه حقوق خواهد بود.
اسفندماه سال گذشته شوراي عالي كار حداقل حقوق و دستمزد كارگران براي سال ۱۳۹۵ را ۸۱۲ هزار تومان تعيين كرد و بر اين اساس حداقل عيدي كارگران مشمول قانون كار با احتساب دو ماه يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان و حداكثر عيدي دو ميليون و ۴۳۶ هزار تومان خواهد بود.  مقامات كارگري تأكيد دارند با توجه به شرايط سخت زندگي و هزينه‌هاي بالاي سبد معيشت خانوارهاي كارگري، كارفرمايان تا قبل از پايان سال عيدي كارگران را پرداخت و ترتيبي اتخاذ كنند كه دست‌كم بهمن ماه به دست آنها برسد تا هم قدرت خريد آنها در روزهاي پاياني سال حفظ شود و هم ايام عيد را با دلگرمي بيشتر در كنار خانواده سپري كنند.
پيشتر مدير كل جبران خدمات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرده بود كه عيدي و پاداش پايان سال كارگران بايد با حقوق بهمن و اسفند آنها پرداخت شود و كارفرمايان حق ندارند آن را به سال آينده موكول كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار