کد خبر: 834545
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: با اجراي طرح نوسازي ۶۵ هزار دستگاه كاميون فرسوده برنامه‌ريزي كرده‌ايم، به تدريج از فعاليت كاميون‌هاي فرسوده‌اي كه در جاده‌ها تردد مي‌كنند، جلوگيري كنيم.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: با اجراي طرح نوسازي ۶۵ هزار دستگاه كاميون فرسوده برنامه‌ريزي كرده‌ايم، به تدريج از فعاليت كاميون‌هاي فرسوده‌اي كه در جاده‌ها تردد مي‌كنند، جلوگيري كنيم.
به گزارش فارس، داوود كشاورزيان با بيان اينكه 127 هزار دستگاه ناوگان عمومي فرسوده در جاده‌هاي كشور تردد مي‌كنند، بيان كرد: برنامه‌ريزي شده است كه در قالب نوسازي ناوگان، 65 هزار دستگاه كاميون فرسوده از ناوگان حمل و نقلي كشور خارج شود و 65 هزار دستگاه كاميون و كشنده نو جايگزين آن شود.
وي با اشاره به انعقاد قرارداد روز گذشته با شركت سازنده كاميون‌هاي كشنده براي نوسازي 5 هزار دستگاه كاميون فرسوده بيان كرد: نرخ سود تسهيلات در قالب اين قرارداد 18 درصد است كه 9 درصد آن را متقاضي پرداخت مي‌كند و 9 درصد ديگر از سوي سازمان راهداري، شركت نفت و كارخانه سازنده پرداخت مي‌شود.
كشاورزيان اظهارداشت: شركت نفت و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت در قالب صرفه‌جويي مصرف سوخت بخشي از سود اين تسهيلات را پرداخت مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه عوارض گمركي براي كاميون‌هاي سنگين 15 درصد است، اظهار داشت: قطعاً اگر اين رقم عوارضي نيز حذف شود، قيمت كاميون براي مالكان ارزان‌تر خواهد بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بيان كرد: فعلاً در قالب قرارداد نوسازي ناوگان تا سقف 300 ميليون تومان تسهيلات با نرخ سود 9 درصد و 7 ساله ارائه مي‌شود كه لازم است كاميون‌داران ابتدا كاميون با عمر بالاي 35 سال خود را اسقاط كنند و با ارائه گواهي اسقاط به شركت سازنده و سپس معرفي به بانك تسهيلات را دريافت كرده و مابه‌التفاوت را پرداخت كنند و صاحب كاميون نو شوند.
كشاورزيان درباره اقساط تسهيلات خريد كاميون‌هاي نو گفت: به فرض اگر 300 ميليون تومان تسهيلات ارائه شود، لازم است مالك در مدت زمان هفت سال ماهانه حدود 5 ميليون تومان پرداخت كند كه اين رقم با احتساب سود 9 درصد خواهد بود.
وي تأكيد كرد: كشور ايران متعهد به همكاري درباره عدم توليد گازهاي گلخانه‌اي و حمايت از محيط زيست و لايه ازون است، بنابراين برنامه‌ريزي كرده‌ايم، با آغاز نوسازي ناوگان كاميوني به تدريج از فعاليت كاميون‌هاي فرسوده در كشور جلوگيري شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بيان كرد: نرخ سوخت و خصوصاً نرخ نفت گاز در ايران نسبت به قيمت‌هاي بين‌المللي پايين‌تر است و همين امر موجب مي‌شود مالكان خودروهاي فرسوده تمايل چنداني براي نوسازي ناوگان نداشته باشند، در حالي كه با واقعي‌سازي نرخ حامل‌هاي انرژي، قطعاً نوسازي اين ناوگان نمود بيشتري پيدا مي‌كند.
وي درباره رقم اسقاط كاميون‌هاي فرسوده توضيح داد: براي هر كاميون بابت اسقاط معادل 12 دستگاه سواري پرداخت مي‌شود بنابراين حدود 30 ميليون تومان بابت اسقاط به مالكان خودروهاي فرسوده پرداخت مي‌شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: همچنين در فاصله اسقاط خودروها تا تحويل خودرو نو كه حدود 3 ماه به طول مي‌انجامد، وزارت نفت مكلف شده است، بابت عدم مصرف سوخت اين ناوگان و در واقع صرفه‌جويي سوخت مبلغ 7 ميليون تومان به عنوان پرداخت اوليه به مالكان خودروهاي فرسوده بپردازد يعني در واقع يك مالك كاميون فرسوده با اسقاط خودروي خود 30 ميليون تومان بابت اسقاط و 7 ميليون تومان بابت صرفه‌جويي سوخت دريافت مي‌كند، ضمن آنكه تسهيلات 300 ميليون توماني خريد كاميون با نرخ 9 درصد نيز مشمول مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار