کد خبر: 834404
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
رواج کاری خداپسندانه در تبریز
فرهنگ زیبایی با نام صرف هزینه مجالس ترحیم برای آزادسازی زندانیان در شهر اولین‌ها رواج پیدا کرده که منجر به درخشش نام زیبای تبریز می‌شود.

مدتی است که در تبریز، شهر اولین‌ها شاهد رفتار ماندگار و پر خیر و برکت هستیم که بعد از فوت عزیزی یک مجلس گرفته شده و مابقی هزینه‌ها صرف امور خیر مخصوصاً آزادسازی زندانیان غیر عمدی می‌کنند.

در این راستا گفت‌وگویی با دو خانواده اهل تبریز که بعد از درگذشت عزیزشان اقدام به این شیوه تفکر و حرکت انسان دوستانه زده و حالشان را عجیب بهشتی کردند.

غفار حسن‌زاده، جانباز 70 درصدی هشت سال دفاع مقدس یکی از این افرادی است که بعد از درگذشت مادرشان، با آزادسازی یک زندانی با هزینه‌های گزاف مراسم ترحیم، با خانواده خود، این فرهنگ انسان‌دوستانه را انجام داده و تا ابد احسان ماندگار برای مادرشان به ارمغان آوردند.

حسن‌زاده در خصوص این اقدام خداپسندانه اظهار کرد: از سال‌های گذشته همکاری گسترده با ستاد دیه استان داشتم و از این رو از وضعیت زندانیانی که خودخواسته مرتکب گناه نشده بودند، آگاه بودم.

وی با بیان اینکه بعد از فوت مادرمان با خانواده تصمیم گرفتیم که به جای صرف هزینه‌های گزاف مراسم ترحیم با عناوین مختلف یک زندانی را آزاد کنیم.

این خیر نیک‌اندیش با اشاره به اینکه در راستای آزادسازی یک زندانی به ستاد دیه مراجعه کردیم و درخواست معرفی یک زندانی که در آزادی اولویت داشت را شدیم، گفت: ابتدا می‌خواستیم یک زندانی اولاد پیغمبر و سید را آزاد کنیم که چنین فردی در زندان نبود و بعد طبق معرفی رئیس ستاد دیه استان فرد بدهکاری که برای 4 میلیون تومان در زندان بود را آزاد کردیم.

آزادی زندانی که برای درمان کودکش به زندان افتاده بود

وی افزود: این فرد زندانی به دلیل اینکه فرزند بیمار داشته و برای درمان کودکش بدهکار شده و بدتر اینکه فرزندش را نیز از دست داده است و از این رو تصمیم گرفتیم با آزادسازی این فرد کمکی به وی بکنیم.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: آن روزها تعطیلات رسمی بود و به علت بسته بودن بانک‌ها از قاضی دادگاه خواستار دو روز مرخصی برای زندانی شدیم تا بلافاصله بعد از اتمام تعطیلات کارهای آزادسازی فرد صورت گیرد.

فرهنگ هزینه‌های گزاف مجالس ترحیم جای خود را با امور خیر عوض کند

وی با تأکید بر اینکه باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود و هزینه‌های اضافی، رستوران‌های آن‌چنانی، چاپ بنر، تاج گل‌های با قیمت‌های سنگین حذف شود، گفت: در زندان‌ها افرادی هستند که به صورت غیرعمد گرفتار میله‌های زندان شده و چشم خانواده‌هایشان را گریان گذاشته‌اند و با آزادسازی یکی از این افراد می‌توان روح عزیزان را تا ابد با احسان ماندگار عجین کرد.

خیر تبریزی، با اشاره به اینکه وجود ما از آن مادر بزرگ است و تحت تربیت آن مادر، بزرگ شده‌ایم، گفت: والدین ما به نسبت توان خود کارهای خیری انجام می‌دادند و ما هم ادامه دهنده این مسیر بودیم و مطمئنا اگر مادرم زنده بود خود به انجام این کار پیشگام بود.

بازتاب آزادسازی زندانی در بین مردم چشمگیر بود

وی به حال و احوال خانواده بعد از انجام این کار بزرگ اشاره کرد و گفت: تمامی اقوام در مراسم عزاداری که بیش از  2000 نفر بودند به صورت حضوری و تلفنی ابتدا برای انجام چنین کار خداپسندانه‌ای تبریک گفتند.

حسن‌زاده ادامه داد: با توجه به گذشت چندین ماه از درگذشت مادرمان همچنان بازتاب زیادی از طرف مردم دیده می‌شود؛ به طوری که در بین دوستان و اقوام فرهنگ آزادسازی زندانی غیر عمدی رواج یافته و بعد از ما نیز چندین مورد وجود داشت.

بر اساس این گزارش در ادامه با ناصر صغیری، دیگر خانواده‌ای که هزینه مراسم ترحیم خواهرشان را صرف آزادسازی یک زندانی غیر عمد گرفتار در زندان کرده‌اند، همصحبت شدیم.

هزینه‌های سنگین مجالس تشریفاتی ختم ،هیچ خیراتی به اموات ندارد

صغیری در ابتدا با بیان اینکه در راستای اینکه بتوانیم فرهنگ‌های غلط اجتماعی رواج یافته در جامعه را کاهش دهیم اقدام به آزادسازی زندانی غیرعمد کردیم.

وی گفت: هزینه‌های سنگین و چشم و هم چشمی‌ها که در مجالس ترحیم که بیشتر از خیرات به مهمانی های خودمانی تبدیل شده نیز پیش رفته از جمله کارهای غلط و اشتباهی است که صرفا فضای ظاهری داشته و هیچ منفعت و خیراتی برای فرد درگذشته ندارد.

وی تصریح کرد: خواهرم، مریم صغیری که مسؤول بخش زایمان بیمارستان 29 بهمن تبریز بود در اثر ترکیدن کپسول گاز فوت کرده است؛ تمام هزینه مراسم ترحیم صرف آزادسازی زندانی با قتل غیر عمد و یا سایر جرم‌های غیرعمدی شود.

خیر تبریزی با اشاره به اینکه در این راستا با ستاد دیه استان هماهنگ شدیم و مبلغ مورد نظری که داشتیم را به ستاد دیه هدیه کردیم، گفت: ستاد دیه با این پول، و همچنین نشان دادن اسناد یک زندانی با جرم غیر عمد را آزاد کرد و یک پدر به آغوش خانواده خود بازگشت.

وی با بیان اینکه خواهرم 20 روز در بیمارستان به علت سوختگی شدید بستری بود گفت: خواهر من روحیه لطیفی داشت و اگر زنده بود مطمئنا خود از این موضوع استقبال می‌کرد؛ زیرا در طول حیات با موسسه خیریه محک (حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) همکاری  زیادی داشت و هیچ‌گاه تحمل زجر و درد یک نفر را نداشت.

شناخت از روحیه خواهرم باعث آزادی سازی یک زندانی شد

صغیری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خواهرم را از دست داده بودم ولی با شناختی که از روحیه خواهرم دارم موضوع آزادسازی زندانی را برای شادی روح خواهرم در خانواده مطرح کرده و پدرم از این موضوع استقبال کرد.

وی ادامه داد: این کار مورد استقبال خانواده و اقوام قرار گرفت و با بازتاب صورت گرفته در حد توان خود فرهنگ سازی لازم برای کاهش هزینه‌های نا به‌جا و گزاف در مراسم‌های عزاداری را انجام دادیم.

خیر نیک‌اندیش تبریزی تأکید کرد: انجام این کار موجب تسکین‌بخشی برای خانواده شده است و با شادی یک خانواده که پدرشان از بند میله‌های زندان آزاد شده تواسنتیم تا حدودی غم از دست دادن عزیزمان را تحمل کنیم.

از گفتن کارهای خیر خجالت نکشیم

وی افزود: شاید برخی از افراد از بیان این کار و رسانه‌ای کردن آن احساس کنند که می‌خواهیم خود را به رخ بکشانیم و ریا انجام دهیم باید بگویم که هر امر خیری باید در جامعه بازگو شود تا به یک فرهنگ مبدل شده و امید به زندگی و احساس انسانیت و بوی خدا در جامعه گسترش یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر