کد خبر: 834380
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
در نشست خبري جايزه سينمايي «ققنوس» مطرح شد
دبير سابق محفل هم‌انديشي سينماي انقلاب با انتقاد از وضعيت سينماي اجتماعي اين سينما را نااميد و بي‌تدبير دانست و خواستار جايگزيني سينماي عدالت به جاي سينماي اجتماعي شد.
محمدصادقي
بحث سينماي اجتماعي نااميدکننده و سينماي عدالت قهرمان محور در نشست خبري ششمين جايزه سينمايي ققنوس مطرح شد. در اين نشست روح‌الله رجبي، دبير سابق جايزه سيمرغ گفت: آنچه ما مي‌خواهيم مطرح کنيم اين است که آيا فردي که تحت ظلم و فشار قرار گرفته مي‌تواند همينطور پيش برود؟ آيا ما نبايد قهرمان داشته باشيم؟ سينماي عدالت، گفتمان ديگري است و غير از اينکه همه چيز را به صورت خراب شده و سياه نشان دهد با دغدغه‌هاي مردم عادي مواجه است. سينماي اجتماعي که در حال حاضر مطرح است يک سينماي نااميد و بي‌تدبير است، بايد ببينيم که در مقابل آن سينماي ديگري وجود دارد يا نه. سينماي عدالت، سينماي قهرمان است و اين موضوعي است که بايد باز و درباره آن بحث شود. بايد از فضاي سياه به فضاي اميدبخش رفت. در اين نشست، محمد کوچک، دبير اجرايي ششمين جايزه سينمايي ققنوس نيز در سخناني با اشاره به بايکوت برخي از فيلم‌ها توسط سيستم جشنواره فجر، ابراز اميدواري کرد تا محفل سينماي انقلاب بتواند ميزبان اين آثار باشد. کوچک افزود: هم‌انديشي سينماي انقلاب و جايزه سينمايي ققنوس امسال هم مثل سال گذشته حرکت اصلي خود را ادامه مي‌دهد و کنار هم قرار دادن انديشمندان و هنرمندان توسط اين رويداد دنبال مي‌شود.

موضوع ديگري که ما در نظر داريم درگير کردن بدنه نخبه و نخبگان دانشجويي در قالب رشته‌هاي مختلف در اين رخداد است. همچنين بايد بگويم داوران آن را انديشمندان، هنرمندان و رسانه‌ها تشکيل مي‌دهند. اين نگاه برگرفته از تفاوت‌هايي بود که ما همواره داشته و داريم. ما نگاهي به فضاي سينما داريم که باعث مي‌شود خلأها پر شود. ما انديشمندان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي را جمع مي‌کنيم و پاي توليدات هنري مي‌نشانيم که اين توليدات تبديل به اثر هنري شود. بايد توجه داشت که بين توليدات با تبديل شدن آنها به اثر هنري تفاوت‌هايي وجود دارد. آرش فهيم، مسئول رسانه‌اي جايزه سيمرغ نيز با تأکيد بر اينکه جايزه ققنوس رقيب يا حريف جشنواره فيلم فجر نيست، گفت: اين جايزه هدفش اين است که خلأهايي را که جشنواره فجر دارد پر کند و جوابگوي خلأهاي فرهنگي باشد. يکي از اين خلأها بحث رسانه‌اي سينماست. فهيم با اشاره به نقش محوري خبرنگاران در جايزه سيمرغ افزود: يکي از هوشمندي‌هاي جايزه ققنوس اين است که از اهالي رسانه استفاده کرده و من به عنوان نماينده اصحاب رسانه در کنار اين رويداد فرهنگي هستم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار