کد خبر: 834361
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
هيئت ايراني براي حضور در نشست صلح سوريه ديروز نشست دو جانبه‌اي با هيئت روسيه و تركيه برگزار كرد.
هيئت ايراني براي حضور در نشست صلح سوريه ديروز نشست دو جانبه‌اي با هيئت روسيه و تركيه برگزار كرد. همچنين نشست سه جانبه‌اي بين مقامات سه كشور انجام شد تا مواضع خود را پيش از نشست آستانه هماهنگ كنند.
در شرايطي كه پايتخت قزاقستان امروز (دوشنبه) ميزبان رؤساي‌جمهور روسيه، ايران، تركيه و گروه‌هاي مخالف سوري است، معاونان وزراي خارجه سه كشور روز يك‌شنبه نشست‌هاي دوجانبه و سه جانبه‌اي براي هماهنگ‌كردن مقدمات دستوركار نشست آستانه برگزار كردند. دومين دور گفت‌وگوهاي دوجانبه ايران و روسيه در خصوص اجلاس آستانه، ديروز در پايتخت قزاقستان انجام شد. در اين گفت‌وگوها كه با حضور الكساندر لاورنتيف، نماينده ويژه رئيس‌جمهور روسيه در امور سوريه و حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه و هيئت‌هاي دو كشور انجام شد، در خصوص آخرين تحولات اجلاس آستانه در خصوص بحران سوريه و برنامه‌هاي اجلاس رايزني و تبادل نظر شد.  به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، همچنين نشست دو جانبه هيئت عالي ايران و تركيه به سرپرستي معاونان وزير خارجه دو كشور ديروز عصر در هتل ماريوت آستانه آغاز شد. از سوي ديگر، نشست سه جانبه هيئت‌هاي ايران، روسيه و تركيه براي رايزني و هماهنگي درباره مذاكرات صلح سوريه در آستانه، روز يك‌شنبه برگزار شد.

به گفته ديپلمات‌هاي حاضر، در اين مذاكرات، ديدارها و نشست‌هاي دوجانبه و سه جانبه ايران، روسيه و تركيه جنبه غيررسمي دارد و با هدف هماهنگي بيشتر اين سه كشور برگزار مي‌شود. هفته گذشته نيز معاونان وزراي خارجه سه كشور مذاكرات سه جانبه‌اي را براي تدوين دستوركار نشست آستانه در مسكو برگزار كرده بودند.  مسكو و آنكارا قصد دارند مسائل اختلافي را كه ممكن است ميان دولت و معارضان سوري مطرح شود تا حد ممكن تقليل دهند تا بدين ترتيب فرصت تثبيت آتش‌بس گسترده در سوريه افزايش يابد و همزمان مكانيزم فعالي براي تضمين اجراي آن در نظر گرفته شود. تركيه كه يكي از حاميان اصلي تكفيري‌ها است و تا چندي پيش بر بركناري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه از قدرت اصرار داشت در آستانه مذاكرات قزاقستان تغيير موضع داده است و محمد شيمشك، معاون نخست وزير آنكارا روز جمعه اعلام كرد كه تركيه ديگر نمي‌تواند بر حل و فصلي اصرار كند كه اسد در آن حضور نداشته باشد و اين غيرواقع‌بينانه است. 

نشست آستانه نخستين مذاكراتي است كه با نظارت تركيه، روسيه و ايران برگزار خواهد شد و واشنگتن در اين نشست به حاشيه رانده شده است. هر چند مسكو از «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور امريكا براي حضور در اين مذاكرات دعوت كرده و قرار است سفير اين كشور در قزاقستان در مذاكرات آستانه حضور پيدا كند اما ابتكار عمل مذاكرات در دست سه كشور است و حتي كشوري مثل عربستان سعودي كه بزرگ‌ترين حامي مالي تروريست‌هاست به اين نشست دعوت نشده است. در اين نشست سفراي فرانسه و انگليس حضور خواهند داشت. اتحاديه اروپا نيز يك هيئت معرفي كرده است. به گزارش شبكه الميادين، يك منبع در هيئت روسي در مذاكرات آستانه روز يك‌شنبه گفت: «نمايندگاني از وزارت دفاع روسيه در مذاكرات آستانه حضور دارند. ما مأموريتي سخت پيش رو داريم. قبلا تنها مذاكرات نمايندگان سياسي برگزار مي‌شد اما اين اولين بار است كه نمايندگان نظامي هم با يكديگر ديدار مي‌كنند». مذاكرات آستانه درحالي برگزار مي‌شود كه ارتش سوريه پس از آزادسازي حلب در موضع قدرت قرار دارد و با دست پر در مذاكرات آستانه حاضر مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار