کد خبر: 834345
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

تا پيش از انتخابات رياست جمهوري امريكا، مراكز فكري و انديشه‌محور غرب بخصوص در دانشگاه ها، همواره از حركت هاي پوپوليستي در ديگر كشورهاي جهان بخصوص ضد هژمون ها سخن به ميان مي آوردند. آنها با رد زمينه ها و نهادهاي انتخاباتي و چرخش قدرت در اين كشورها، اعلام مي كردند كه اين تحركات بيشتر پوپوليستي و خارج از عرف دموكراسي است.

حال با انتخاب دونالد ترامپ در امريكا اين بحث به شدت عمق پيدا كرده است كه نه تنها امريكايي ها پوپوليسم را برگزيده اند بلكه اين چرخش معنادار اروپا را نيز تهديد مي كند. سال جاري ميلادي (2017) سه انتخابات مهم در اروپا انجام مي شود: فرانسه،‌ آلمان و هلند. هر سه اين كشورها با تهديد پوپوليسم مواجه هستند. اگر چه نظرسنجي جديد در اروپا نشان مي دهد كه آلمان از سطح كمتري از گرايش به پوپوليسم برخوردار است در حالي كه فرانسه كاملا در اين مسير قرار دارد و گرايشات پوپوليستي، ملي گرايانه، هويت خواهانه، ضد اتحاديه گرايي و ... در آن بسيار است.

در چنين شرايطي احزاب ملي گرا، راديكال و ضد اتحاديه اروپا در آلمان گردهم آمده اند تا براي جهان تعريفي نو ارائه دهند. دويچه وله در اين باره نوشت: برای نخستین بار گرو‌ه‌های راست پوپولیست آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند یک "کنفرانس" رسمی برگزار کردند. به گفته مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای "جبهه ملی" فرانسه، برکسیت و پیروزی دونالد ترامپ زمینه‌ساز تولد "جهانی نو" هستند.

روزنامه بيلد در آلمان در اين باره نوشت: اين در اصل یک "شو" انتخاباتی بوده است. گروه‌های راست و پوپولیست اروپایی تاکنون در خفا با هم "کنفرانس" برگزار می‌کردند. چنین نشستی، یک روز پس از آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نشانه‌ی عزم راسخ احزاب راست‌گرای اروپایی برای کمک‌به یکدیگر در انتخابات پیش‌رو به‌شمار می‌رود.

مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای "جبهه ملی" فرانسه كه اولين سخنران اين نشست بود گفت: «ما در حال تجربه پایان یک جهان و تولد جهانی نو هستیم". سیاستمدار تندروی فرانسوی معتقد است که او و دیگر راست‌گرایان پوپولیست در اروپا باعث رشد و شکوفایی "جهان نو" خواهند شد. مارین لوپن بار دیگر یادآور شد که رویای "بیداری خلق‌های اروپا" را در سر می‌پروراند.

آنها در سال‌های اخیر موفق شده‌اند با شعارهای ضد اسلامی و مهاجرستیز توجه شمار زیادی از شهروندان ناراضی اروپا را به خود جلب کنند، اما راه‌حلی برای ازبین بردن ریشه‌های مهاجرت و فرار میلیون‌ها انسان در کشورهای دیگر عرضه نکرده‌اند.

در اين نشست رهبران احزاب راديكال ايتاليا،‌ هلند،‌ اتريش،‌ آلمان سخنراني كردند كه هر كدام به جدا شدن از اتحاديه اروپا و بازگشت به هويت ملي تاكيد دارند. همزمان آمارها و نظرسنجي ها نشان مي دهد كه اين طيف با گرايش هاي مردمي مواجه هستند. انستیتوی "YouGov" طي نظرسنجي جديد كه در سطح اروپا انجام داده،‌ اعلام كرده است كه ميزان گرايش مردم به پوپوليسم در کشور لهستان این میزان ۷۸ درصد است. در فرانسه و هلند نیز این رقم به ترتیب ۶۴ درصد و ۵۵ درصد است. در حالي ميزان حمايت از شهروندان آلماني از پوپوليسم 18 درصد است.

در اخبار گوناگون آمده است كه راست گرايان اروپايي براي اولين بار است كه به صورت علني نشستي را در برگذار مي كنند اين طيف تا پيش از اين به صورت مخفي و غير علني گرد هم مي آمدند. اين موضوع نشان مي دهد كه نه تنها ميزان اعتماد به نفس آنها براي پيروزي در انتخابات بيشتر شده بلكه سطح گرايش مردم نيز نسبت به آنها افزايش پيدا كرده است.

تاريخ غرب و اروپا نشان داده است كه هر زمان بحران مالي و اقتصادي در اين كشورها شكل مي گيرد و عميق مي شود،‌ چرخش هاي بنيادي در آنها رخ مي دهد. تحولات دهه 1930 اروپا و متعاقب آن جنگ جهاني دوم محصول بحران اقتصادي دوم غرب بود كه از سال 1929 كاملا خود را نشان داد. بر اين اساس بسياري از تحليل گران نسبت به اين موضوع هشدار داده اند كه تداوم چنين گرايشي به سمت راست گرايي افراطي نه تنها باعث واگرايي در اتحاديه اروپا و فروپاشي اروپايي مي شود بلكه اين روند با توجه حضور ترامپ در كاخ سفيد جهان را تهديد مي كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار