کد خبر: 834289
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
آیا ساعت هوشمند شما می‌تواند تشخیص دهد که شما در حال مریض شدن هستید؟ یک تحقیق جدید از دانشگاه استنفورد که در نشریه PLOS Biology منتشر شد نشان می‌دهد که چنین چیزی شدنی است.

محققان استنفورد، با زیر نظر گرفتن ۶۰ نفر در طول زندگی روزانه‌شان دریافتند که ساعتهای هوشمند و دیگر دستگاههای مجهز به زیست‌حسگر می‌توانند زمانی که افراد سرما می‌خورند را نشان دهند و حتی شروع علائم بیماری‌های سختی مانند بیماری لایم و دیابت را هشدار دهند. مایکل اسنیدر، استاد ژنتیک دانشگاه استنفورد و محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «ما می‌خواهیم سالم بودن افراد را بفهمیم و همچنین مریضی را در مراحل اولیه تشخیص دهیم.»

ساعتهای هوشمند و وسایل قابل حمل مشابه، به طور گسترده برای اندازه‌گیری گامها و پارامترهای فیزیولوژیکی به کار می‌روند اما به طور عمومی برای تشخیص مریضی به کار نرفته‌اند. اسنیدر و تیمش از مزیت قابل حمل بودن و استفاده آسان دستگاههای پوشیدنی برای گردآوری هزاران داده از شرکت‌کنندگان برای مدت دو سال بهره بردند تا بتوانند هرگونه انحراف از وضع طبیعی کمیتهایی مانند ضربان قلب و دمای پوست را برای شرکت‌کنندگان تشخیص دهند. از آنجا که این وسیله‌ها به طور پیوسته این کمیتها را زیر نظر دارند به طور بالقوه می‌توانند ابزارهای سریعی را برای تشخیص شروع بیماریهایی فراهم کنند که فیزیولوژی شما را تغییر می‌دهند.

بسیاری از این انحرافات با بیمار شدن افراد مصادف هستند. اسنیدر می‌گوید ضربان قلب و دمای پوست هنگام مریض شدن افراد عموما افزایش می‌یابند. تیم او نرم‌افزاری را برای داده‌های یک ساعت هوشمند نوشت که «تغییر ضربان» نامیده می‌شود تا بتواند این انحرافات از وضع طبیعی را تشخیص دهد و زمانی را که افراد شروع به بیمار شدن می‌کنند حس کند. این دستگاهها توانستند سرماخوردگی‌های معمول را تشخیص دهند و در یک مورد به شناسایی بیماری لایم که خود اسنیدر به آن مبتلا شده بود و در تحقیق هم شرکت کرده بود کمک کردند.

اسنیدر می‌گوید: «من در شروع تعطیلاتم ضربان قلب بالا و کاهش اکسیژن داشتم و می‌دانستم که مشکلاتی وجود دارد.» اسنیدر بعد از دچار شدن به یک تب خفیف چندروزه به پزشک مراجعه کرد و پزشک بیمار بودن او را تایید کرد. اسنیدر آنتی بیوتیک داکسی سایکلین مصرف کرد و علائم بیماری پس از آن فروکش کرد. آزمایش‌های بعدی بیماری لایم را تایید می‌کرد. ساعت هوشمند و حسگر اکسیژن در تشخیص نشانه‌های اولیه بیماری موثر بودند.

این تحقیق راه را برای استفاده از گوشی‌های هوشمند به عنوان داشبورد سلامت، پایش سلامتی و حس کردن نشانه‌های اولیه مریضی حتی پیش از آنکه فرد استفاده کننده چیزی حس کرده باشد، هموار می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار