کد خبر: 834186
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
به اعتقاد من شوراي نگهبان بايد از جهت روانشناسي هم كانديداها را براي انتخابات رياست جمهوري بررسي كند تا در آينده با مشكل روبه‌رو نشويم.
دكتر عبدالله گنجي، مديرمسئول روزنامه جوان در مراسم رونمايي از كتاب جديدش كه با عنوان «روش و نيازمندي‌هاي جريان‌شناسي در ايران» منتشر شده است، گفت: احساس مي‌كردم چيستي انديشه جايش خالي است و اين يكي از مواردي بود كه باعث شد چنين كتابي نوشته شود. بنابراين بحث انديشه به طور مفصل در اين كتاب آورده شده است. وي گفت: ما داريم به سمتي مي‌رويم كه برخي از هويت‌هايي كه جريان مي‌شوند ساختار و سازمان ندارند و مبتني بر اشتراك مسئله دور هم جمع مي‌شوند مانند همين كمپين‌هايي كه راه مي‌افتد و اين در جريان‌شناسي لحاظ نشده است. گنجي با اشاره به كتاب «روش و نيازمندي‌هاي جريان‌شناسي در ايران» خاطرنشان كرد: اين كتاب هم تئوري است و هم كاربردي، يك‌دسته‌بندي از جريانات كشور انجام دادم كه به نوعي كم‌نظير است. 

مديرمسئول روزنامه جوان افزود: در حوزه انديشه، در اين كتاب سه تا چهار مدل آمده است كه نسبت دين و سياست از نگاه جريانات ما چگونه مي‌تواند باشد و نگاهي كه امام به اين موضوع داشت در اين كتاب آمده است. وي خاطرنشان كرد: در اين كتاب يك روش پژوهش ارائه شده است و مسئله اصلي ما هم همين بود. سعي كرديم گفتمان را به طور علمي تعريف كنيم و گفتمان‌هايي كه در ايران وجود دارد همه در كتاب آمده است. گنجي خاطرنشان كرد: روش جامعه‌شناسي معرفت هم مسئله‌اي است كه در كتاب به آن پرداخته شده است. اين مقوله به ما كمك مي‌كند متوجه شويم كه يك جريان معرفتش را از كجا كسب مي‌كند. جامعه‌شناسي معرفت مي‌تواند آبشخورهاي معرفت را هويدا كند. وي افزود: روش سوم كه در اين كتاب آمده است بحث تطور گفتماني است. در اين بحث بيانيه‌هاي چهار گروه قديمي كشور مورد بررسي قرار گرفته تا ببينيم از كجا به كجا رسيده‌اند.

گنجي از روش طول تاريخي به عنوان يكي ديگر از راه‌هاي مطالعه جريانات نام برد كه در كتابش به آن پرداخته است و گفت: روش طول تاريخي اكنون در دانشگاه‌هاي ما تدريس مي‌شود و يك روش ديگر كه بسيار مهم است اين است كه جريان‌ها با بحران‌هاي مختلف چگونه مواجه مي‌شوند، حدود 27 بحران در اين كتاب آورده شد كه يك جوان مي‌تواند ببيند جريان‌ها با اين بحران‌ها و مسائل چگونه برخورد كرده‌اند. وي افزود: روش اصولي، روش ديگري است كه به آن پرداخته شده است. در اين فصل اصول انقلاب شاخص قرار گرفته است كه با اين شاخص مي‌توان جريان‌هاي مختلف را سنجيد. برخي نخبگان مدعي، نظام جمهوري اسلامي را اصلاً قبول ندارند ولي براي آن كتاب نوشته‌اند كه با اين شاخص‌ها مي‌توان آنها را شناخت. مديرمسئول روزنامه جوان گفت: بحث جنبه‌هاي روانشناختي مسئله مهمي است كه به دلايلي فرصت نشد در اين كتاب آورده شود. من معتقدم شوراي نگهبان براي انتخابات رياست جمهوري از جهت روانشناسي هم بايد كانديداها را بررسي كند، كه ما اين را لحاظ نمي‌كنيم و باعث مي‌شود در آينده با مشكل روبه‌رو شويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار