کد خبر: 834180
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
جديد‌ترين شماره ماهنامه خردنامه همشهري منتشر شد
خردنامه نظرات طاهرزاده در اين مسئله را با تيتر «مبارزه همدلانه» جمع‌بندي كرده است.
 خردنامه نظرات طاهرزاده در اين مسئله را با تيتر «مبارزه همدلانه» جمع‌بندي كرده است. عنواني كه به نظر مي‌رسد رديه‌اي در مقابل «مبارزه مسلحانه» اميرپرويز پوپان و «مبارزه مصلحانه» سعيد حجاريان باشد. با اين تفاوت كه  اولي نقشه راه منافقين خلق و دومي نسخه‌پيچي حجاريان براي احياي اصلاح‌طلبي بعد از فتنه 88 بود. درحالي كه «مبارزه همدلانه» تجويز معلم انقلابي براي انقلابيون جوان و جبهه مؤمن به انقلاب در عصر حاضر است.
جديد‌ترين شماره ماهنامه خردنامه همشهري منتشر شد. صد و شصت و هفتمين شماره خردنامه با مصاحبه تفصيلي با استاد اصغر طاهرزاده و پرونده ويژه‌اي در مورد ژان پل سارتر روانه كيوسك‌هاي مطبوعاتي كشور شد.
مصاحبه اين ماه خردنامه همشهري با استاد اصغر طاهرزاده با عنوان «مبارزه همدلانه» تهيه و تنظيم شده است. طاهرزاده در آخرين رهيافت‌هاي فكري‌اش به عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامي مي‌انديشد. وي كتاب آخر خود را نيز با همين نام منتشر كرده است. پروژه فكري او در حال حاضر دستيابي به «زبان» و «عقلانيت» خاصي است كه انقلاب اسلامي بدان نيازمند است. خردنامه نظرات طاهرزاده در اين مسئله را با تيتر «مبارزه همدلانه» جمع‌بندي كرده است. عنواني كه به نظر مي‌رسد رديه‌اي در مقابل «مبارزه مسلحانه» اميرپرويز پوپان و «مبارزه مصلحانه» سعيد حجاريان باشد. با اين تفاوت كه اولي نقشه راه منافقين خلق و دومي نسخه پيچي حجاريان براي احياي اصلاح‌طلبي بعد از فتنه 88 بود. درحالي كه «مبارزه همدلانه» تجويز معلم انقلابي براي انقلابيون جوان و جبهه مؤمن به انقلاب در عصر حاضر است.
خردنامه در پرونده ويژه خود به سراغ يك موضوع جنجالي در مورد فيلسوف اگزيستانسياليست فرانسوي، ژان پل سارتر، رفته و سكانس آخر زندگي سارتر را زير ذره‌بين اين پرسش قرار داده است كه آيا او قبل از مرگش الحاد را كنار گذاشته بود و به «خداناباوري» ناباور شده بود‌؟
مصاحبه سارتر با دستيارش بني لوي كه در كتابي با عنوان «اكنون اميد» به چاپ رسيده و در آن فيلسوف فرانسوي نسبت به برخي از مواضع قبلي خود عقب‌نشيني كرده است، محور اصلي اين پرونده است. در ادامه اساتيد دانشگاه‌هاي اروپا و امريكا در مورد اين موضوع به بحث و تحليل پرداخته‌اند. اندي كلارك استاد فلسفه و متافيزيك دانشگاه ادينبورگ نيز يادداشتي اختصاصي براي خردنامه نوشته است. دكتر مهدي گلشني، پدر فلسفه علم ايران نيز در يادداشت كوتاهي به اين موضوع پرداخته است.
«وضعيت‌سنجي عدالت‌پژوهي» پرونده ديگري است كه در آن نجمه كيخا استاد دانشگاه بهشتي در مصاحبه‌اي جايگاه‌شناسي عدالت در انديشه فيلسوفان اسلامي را مورد بررسي قرار داده و احسان خاندوزي استاد دانشگاه علامه طباطبايي به آسيب‌شناسي نظريه‌پردازي در حوزه عدالت پرداخته است. در ادامه وضعيت عدالت‌پژوهي در دنياي ليبرال با بررسي دانشگاه هاروارد و LSE لندن مورد كنكاش قرار گرفته است.
«آيا عرفان با سياست قابل جمع است؟» اين پرسش مركزي پرونده‌اي با عنوان «سالك سياسي» است كه در آن ظرفيت‌هاي عرفان اسلامي براي ورود در عرصه سياست در يادداشتي با عنوان «اشرف صناعات» مورد مداقه قرار گرفته و ديدگاه جواد طباطبايي پيرامون اين موضوع به سنجه نقد گذاشته شده است. در ادامه در گفت‌وگوهايي با حجت‌الاسلام غرويان و دكتر فنايي اشكوري سلوك سياسي حضرت امام خميني (ره) به عنوان جامع سياست و عرفان در عصر حاضر بررسي شده است.
 آخرين شماره اين ماهنامه فكري به سخنراني يوسف اباذري در انجمن حكمت و فلسفه نيز بي‌توجه نبوده و در مطلبي با عنوان «نئوليبراليسم جاده‌صاف‌كن فاشيسم» به اظهارات اباذري پرداخته است.
«مكتوبات» آخرين بخش از اين شماره خردنامه است. در اين بخش و در قسمت «كتاب ماه»، ‌كتابي چهار جلدي از مرحوم دكتر محمد مددپور با عنوان «خود آگاهي تاريخي» مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. نويسنده با قلمي نزديك به نثر مرحوم مددپور، گزارشي از انديشه‌هاي وي در اين كتاب را به رشته تحرير در‌آورده است.
در قسمت «كتاب نامه»، زيست‌نامه فكري ميشل فوكو، فيلسوف پست مدرن فرانسوي از دريچه آثارش مورد بررسي قرار گرفته است. نويسنده در اين مطلب افراد و مكاتبي را كه بر سير انديشه فوكو اثر‌گذار بوده‌اند، واكاوي كرده است. نسبت فوكو با فيلسوفان شاخصي چون كانت، نيچه و هايدگر و همينطور تأثيرپذيري او از ماركسيسم موشكافي شده در كنار آن به ديدگاه‌هاي تقابلي وي با مكتب فرانكفورت و مجادلات فلسفي‌اش با آخرين نماينده اين مكتب يعني يورگن هابرماس نيز توجه شده است.
در آخرين قسمت از اين شماره خردنامه 6 كتاب از جمله آخرين اثر استاد اصغر طاهر‌زاده با عنوان «عقل و ادب ادامه انقلاب اسلامي» به طور اجمال معرفي شده است. طاهرزاده در اين كتاب به دنبال تبيين زبان و عقلانيت خاص انقلابيون در ادامه مسير انقلاب است؛ چيزي كه خردنامه از آن به «مبارزه همدلانه» تعبير كرده است.
«ابزاري به نام هنر» اثر مشترك «آلن دو باتن» و «جان آرمسترانگ» و «جهان از منظر ايده‌آليسم»، دربردارنده دستنوشته‌هاي هگل در دوران اقامتش در شهر ينا از ديگر كتاب‌هاي معرفي شده در اين قسمت است.
«الهيات رياضي»، «چرا اخلاق» و «سرمايه‌داري مانع عدالت آموزشي» ديگر عناوين معرفي شده در بخش معرفي كتاب اين شماره از خردنامه است.
گفتني است در شماره جديد خردنامه سردبير تغيير كرده و از اين شماره جعفر حسن‌خاني به جاي محمد عبداللهي به عنوان سردبير خردنامه به فعاليت مي‌پردازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر