کد خبر: 834179
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
حضور دونالد جان ترامپ و معاونش مايك پنس، در گورستان ملي آرلينگتون و شركت در ميهماني خوشامد‌گويي با عنوان «امريكا را دوباره مي‌سازيم»، پيش‌درآمدي بود براي مراسم تحليف رياست جمهوري او...
دكتر سيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده
حضور دونالد جان ترامپ و معاونش مايك پنس، در گورستان ملي آرلينگتون و شركت در ميهماني خوشامد‌گويي با عنوان «امريكا را دوباره مي‌سازيم»، پيش‌درآمدي بود براي مراسم تحليف رياست جمهوري او كه در روز جمعه 20ژانويه و مقابل ساختمان كاپيتول يا همان كنگره امريكا برگزار شد. اين پيش‌درآمد و مراسم تحليف بر سنت متداول انتقال قدرت در امريكا انجام شد كه حتي هيلاري كلينتون به‌رغم تمام آن سخنان تند و تيز عليه ترامپ در زمان كارزار انتخاباتي هم در مراسم حضور داشت و در مراسم ناهار كنگره هم با ترامپ دست داد و خوش و بشي كرد تا نشان بدهد كه آن سخنان و تنش‌هاي قبل را به فراموشي سپرده و آماده پذيرش رياست جمهوري ترامپ است. با وجود تمام ظاهرسازي‌ها اما نگاه سنگين كساني را در مراسم تحليف ديد كه از رئيس‌جمهور شدن ترامپ دل خوش نداشتند و زياد طول نكشيد تا باراك اوباما اين نگاه سنگين را به زبان بياورد.

اوباما بعد از انتقال قدرت به ترامپ و با بدرقه او تا هلي‌كوپتر اختصاصي رياست جمهوري به پايگاه نظامي اندروز در حومه واشنگتن دي‌سي رفت تا از آنجا به كاليفرنيا برود و مرخصي خانوادگي خود را بگذراند. او از توقف كوتاه در پايگاه نظامي اندروز استفاده كرد تا حرف دلش را بزند و نكاتي را بيان كرد كه نه تنها حرف دل او بود بلكه بايد حرف دل بسياري از سياستمداران حاضر در مراسم تحليف ترامپ چه از ميان دموكرات‌ها و چه جمهوريخواهان دانست.

او در اين سخنراني يادآور زماني شد كه در سال 2008 نخستين رقابت انتخاباتي خود را شروع كرده بود و با يادآوري آن زمان از نياز به تغييري گفت كه در آن زمان ديده بود و به قول او، اميدي كه در پس اين نياز وجود داشت. او با اين يادآوري قصد تأكيد بر تداوم اميدي شد كه گويا بعد از هشت سال هنوز هم رهبري آن را به عهده دارد و نبايد رفتن ترامپ به كاخ سفيد و چهار سال رياست جمهوري او را تهديدي براي آن دانست چرا كه به قول وي «اين دوره‌اي و حتي وقفه‌اي است گذرا و به سرعت تمام مي‌شود». اين را مي‌توان نكته و حرف دل اصلي بسياري از كساني دانست كه در مراسم ترامپ باقي مانده‌ بودند و با لبخند به او، در دل خود آرزوي هر چه زودتر تمام شدن رياست جمهوري‌اش را داشتند تا اوضاع دوباره به حالت سابق خود بازگردد. اين نوع انتظار البته از سوي اوباما و ديگر سياستمداران امريكايي قابل انتظار است كه مجبور شدند فردي ناهمخوان را در جمع خود و به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور قبول كنند اما نكته اصلي اين است كه آنها با ناديده گرفتن يك موضوع محوري اين انتظار را دارند؛ موضوعي كه ترامپ در سخنراني مراسم تحليف خود بر آن انگشت گذاشت.

ترامپ در همان ابتداي سخنراني مراسم تحليف خود گفت: «اين مراسم يك معناي خاص دارد زيرا تنها قدرت از يك دولت به دولتي ديگر يا از حزبي به حزبي ديگر منتقل نمي‌كنيم بلكه قدرت را از واشنگتن دي‌سي به شما مردم واگذار مي‌كنيم.» عمده تحليلگران با پوپوليستي يا عوام‌فريبانه خواندن اين جمله و ديگر قسمت‌هاي سخنراني او به راحتي از تحليل آن مي‌گذرند اما بايد توجه خاصي به اين جمله ترامپ كرد چرا كه اگر حتي او اعتقادي به آن نداشته باشد، باز گوياي واقعيتي در جامعه امريكايي است كه او را با تمام غيرمتعارف بودن به رياست جمهوري رسانده و اين واقعيت را نمي‌توان با رئيس‌جمهور شدن او پايان‌يافته‌ تلقي كرد بلكه در اين چهار سال باقي‌مانده و بعد از آن تداوم پيدا كرده و حتي تقويت مي‌شود و به همين جهت هم مي‌تواند آبستن اتفاقاتي بيشتر از رئيس‌جمهور شدن ترامپ باشد. اين واقعيت عبارت از نااميدي عمومي به نخبگان سياسي در واشنگتن است كه مردم ديگر آنها را از خود نمي‌دانند بلكه در نگاه مردم، اين نخبگان گروه كوچكي هستند كه قدرت اقتصادي و سياسي را در قبضه خود گرفته‌اند و از اين قدرت براي منافع قشر خود بهره‌برداري مي‌كنند.

همين واقعيت بود كه موج بزرگ با نام جنبش اعتراضي وال استريت در سال‌هاي قبل به راه افتاد و با شعار 99 درصد در برابر يك درصد آن اعتراضات به راه افتاد. مي‌توان گفت كه ترامپ نسبت به ديگر سياستمداران اين واقعيت را ديد و توانست با بهره‌برداري يا حتي فرصت‌طلبي بر موج آن سوار شود و به رياست جمهوري برسد اما بايد توجه داشت كه اين واقعيت در خدمت ترامپ نيست تا با اتمام رياست جمهوري او پايان يابد بلكه واقعيت نااميدي به نخبگان سياسي در امريكا فراتر از ترامپ و امثال او است و به راه خود ادامه مي‌دهد و ترامپ تنها نقطه شروعي براي اين واقعيت است و بعد از او نيز ادامه پيدا مي‌كند تا امريكايي را بسازد كه ديگر مثل ديروز نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار