کد خبر: 834169
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
واكاوي پيشينه تاريخي «نفوذ» درانديشه رهبر انقلاب در آئينه يك اثر نوانتشار
اثر پژوهشي - تاريخي «بررسي پروژه برنامه‌ريزي شده نفوذ دشمن از ديدگاه حضرت امام خامنه‌اي» از...
علي احمدي فراهاني
اثر پژوهشي - تاريخي «بررسي پروژه برنامه‌ريزي شده نفوذ دشمن از ديدگاه حضرت امام خامنه‌اي» از جمله آثاري است كه توسط آقاي محمد رستمي يكي از محققان و با غور درانديشه‌هاي رهبر معظم انقلاب تدوين و روانه بازار نشر شده است. اين تحقيق مقدمه‌اي از حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي طائب دارد كه درآن آورده است: «كتاب نفوذ در بيان امام خامنه‌اي (مد ظله العالي) بسيار خوب گردآوري شده و در حد خود توانسته است با كنكاش، تأليف و يافتن ربط بيانات، ترسيمي هشداردهنده و بصيرت‌بخش از دشمن، نفوذ و اهدافش ارائه دهد. ترديدي نيست بصيرت و آگاهي از دشمن و اهدافش اصلي‌ترين گام در امكان دفع خطرات ناشي از اقدامات اوست و جمع بين دو آيه «وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَه وَاحِدَه؛ آنها كه كفر ورزيدند دوست دارند شايد از اسلحه و دارايي‌هايتان غافل شويد تا هجوم يكپارچه و يكباره را بر شما انجام دهند.»(1) و آيه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ و فراهم سازيد در مقابله با دشمن هر آنچه مي‌توانيد از توانمندي و اسبان مهيا كنيد كه با اين آمادگي دشمن را خواهيد ترساند.‌» توجه دائم به نفوذ دشمن را بر ما حتم مي‌سازد كه اگر غفلت شود به يكباره چشم باز مي‌كنيم و خواهيم ديد تا اعماق فكري ما نفوذ كرده و با تغيير همه باورها و زيربناهاي فكري و دگرگون ساختن ذائقه‌ها ما را زمينگير و برده خود ساخته است. اميد آنكه براي هميشه قدردان روشنگري و هدايت بهنگام و دائم رهبر و مقتدايمان بوده و تا ظهور منجي عالم، بقيه‌ الله الاعظم از وجود ذي‌جودش بهره‌مند باشيم.»
محقق اين اثر نيز درباب زمينه‌ها وچندوچونِ سامان يافتن اين اثر پژوهشي، گزارشي را در مقدمه خود بر اين كتاب آورده است. او در اين‌باره مي‌نويسد:‌«پروژه مهم نفوذ به زمان خلقت انسان و تاريخ او برمي‌گردد، آن زماني كه خداوند متعال انسان را خلق و براي او يك سلسله باورها و پايبندي به اين باورها را تدوين كرد و فرمود راه كمال و رستگاري انسان عمل به اين باورهاست و اگر انسان عمل به اين مهم را از دست بدهد، پايانش جهنم است. به همين علت است كه شيطان دشمن رستگاري انسان بيكار نمي‌ماند و تمام تلاش خود را براي گمراهي او انجام مي‌دهد تا جايي كه قسم ياد كرده است «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»(2) به عزتت سوگند همه آنان را گمراه خواهم كرد. حال اگر شيطان بخواهد اين انسان را جهنمي كند راهش چيست؟ اينكه به صورت پنهاني و مخفيانه باورهاي اين انسان را عوض كند و كاري انجام دهد كه انسان را از عمل به آنها وادارد. پس يا باورهاي شيطاني را جايگزين باورهاي رحماني مي‌كند يا اگر نتوانست انسان را نسبت به باورهايي كه دارد سست مي‌كند.»
رستمي در بخش ديگري از اين مقدمه درباره آثار و عوارض پديده «نفوذ» بر كارآمدي يك نظام سياسي مي‌نويسد: «نفوذ فرصت‌هاي يك نظام را به تهديد تبديل می‌كند. (3) يعني جنگ به‌وسيله ابزارهاي فرهنگي توسط نفوذ، دروغ و شايعه‌پراكني با ابزارهاي پيشرفته‌اي كه امروز وجود دارد، ابزارهاي ارتباطي كه 10، 15 و 30 سال قبل نبود، امروز گسترش پيدا كرده‌اند. جنگ نرم يعني ايجاد ترديد در دل‌ها و ذهن‌هاي مردم. (4) تا بدين وسيله بتوانند بدون هيچ جنگ و خونريزي در دل‌ها و ذهن‌ها نفوذ كنند و نهايتاً كشور را به اشغال خود درآورند و به‌راحتي به اهداف از پيش تعيين شده خود برسند.
نفوذ دشمن يكي از تهديدهاي بزرگ براي اين كشور است. به همين دليل امروز دنبال نفوذند. نفوذ يعني چه؟ نفوذ اقتصادي ممكن است كه البته كم‌اهميت‌ترين آن نفوذ اقتصادي است و ممكن است جزو كم‌اهميت‌ترين هم نفوذ امنيتي باشد. نفوذ امنيتي كوچك نيست، اما در مقابل نفوذ فكري، فرهنگي و سياسي كم‌اهميت است. (5)اما از اين نكته نبايد غافل شد كه به‌راستي جامعه اسلامي با وجود امتي بصير و نعمت بزرگ ولايت و امامي حكيم از همه شيطنت‌هاي دشمن در امان است، ولي اين مسئله نبايد باعث غفلت از پروژه نفوذ دشمن شود.
 لذا بر ما حتم مي‌سازد، براي اينكه بتوانيم اقدامات خصمانه دشمن را براي نفوذ خنثي كنيم، ناگزير بايد شناخت دقيقي از ماهيت و اقسام نفوذ و همچنين عوامل ايجادكننده و راه‌هاي مقابله با نفوذ دشمن داشته باشيم و براي تحقق اين امر بايد نگاه و حواسمان را به فرامين حكيمانه و روشنگرانه و بصير رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي «مد ظله العالي» كه معظم‌له همواره امت اسلامي را از خطر نفوذ دشمن برحذر و به لزوم داشتن بصيرت براي مقابله با آن راهنمايي مي‌فرمايند، بسپاريم تا از كيد دشمنان در امان باشيم، زيرا تنها مسير هدايت دل در گرو ولايت نهادن است و خداوند متعال را بر وجود نعمت ولايت شكرگزاريم.»
پديد آورنده اثر در پايان مقدمه مبسوط خود چند نكته را در خور تذكر ديده است كه ذكر آن در اين معرفينامه بهنگام به نظر مي‌رسد:‌«اما نكاتي را در جهت مطالعه بهتر كتاب متذكر مي‌شوم:
1ـ كل كتاب برگرفته از گزيده‌اي از كلام منور رهبر معظم انقلاب بدون هيچ دخل و تصرفي از خرداد ماه سال 1368 تا دي ماه سال 1394 است.
2ـ اين كتاب با توجه به ضرورت مهم موضوع نفوذ و هدفمند شدن بحث به چهار فصل ماهيت و اقسام نفوذ، اهداف دشمنان از نفوذ، عوامل ايجادكننده نفوذ و در نهايت راه‌هاي مقابله با نفوذ دشمن پرداخته است.
3ـ به‌منظور حفظ ارتباط محتوايي مطالب كتاب، بيانات سال‌هاي متمادي معظم‌له، با دقت نظر ويژه‌اي ذيل موضوعات كتاب به‌طوري كه محتواي بيانات تغيير نكند، تركيب شده‌اند كه باعث نظام‌مند و آسان‌تر شدن مطالعه خوانندگان گرامي شود.
4ـ براي مشخص شدن بيانات تركيب شده با يكديگر در آخر هم مطلب، زمان و مكان ايراد آن سخنراني در پاورقي درج شده است.
5ـ در خلال متن آيات و رواياتي به زبان عربي مشاهده مي‌شود كه براي هر چه بيشتر شدن انس خوانندگان گرامي با آن آيات و روايات آدرس دقيق و ترجمه آنها در پاورقي درج شده است.
در آخر با دعا براي ظهور منجي عالم بشريت، حضرت بقيه‌الله‌الاعظم «ارواحنا له الفدا» و طول عمر و سلامتي نايب بر حق ايشان، حضرت امام خامنه‌اي، اميدوارم اين اثر پژوهشي، ارباب انديشه و فضل را مفيد آيد و مورد توجه آنان قرار گيرد».
*پي‌نوشت‌ها در سرويس تاريخ جوان موجود است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر