کد خبر: 834165
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
در روزي كه پرچم‌هاي كشور به احترام شهداي آتش‌نشان در سفارتخانه‌هاي ايران در سراسر جهان به حالت نيمه‌افراشته در آمدند، ساختمان پلاسكو همچنان كانون خبري كشور بود.
غلامرضا مسکنی
در روزي كه پرچم‌هاي كشور به احترام شهداي آتش‌نشان در سفارتخانه‌هاي ايران در سراسر جهان به حالت نيمه‌افراشته در آمدند، ساختمان پلاسكو همچنان كانون خبري كشور بود. امروز تلاش بي‌وقفه آتش‌نشانان در حالي وارد چهارمين روز خود شده است كه تاكنون اجساد دو آتش‌نشان از ميان آوار خارج شده است، بنابراين شمار قطعي آتش‌نشان‌هایي كه در حادثه كشته شده‌اند تا لحظه تنظيم خبر به سه نفر رسيده است. اولين آتش‌نشان شهيد، بهنام ميرزاخاني بود كه به علت شدت سوختگي به بيمارستان منتقل شد و جان خود را از دست داد. دو آتش‌نشان ديگر اما اجسادشان روز گذشته از ميان آوار خارج شده است. علي اميني، يكي از اين دو آتش‌نشان بود. جواد هادي، عكاس خبرگزاري فارس گفته است كه علي اميني او و چند خبرنگار ديگر را لحظاتي قبل از ريزش ساختمان از محل خارج كرد و خودش براي امداد به داخل پلاسكو بازگشت. رفتني بدون بازگشت؛ فريدون علي‌تبار آتش‌نشان ديگري بود كه پيكرش روز گذشته از ميان آوار خارج شد. جلال ملكي، سخنگوي آتش‌نشاني اعلام كرده است كه مجموع شهداي آتش‌نشان و كساني كه خانواده آنها به نيروي انتظامي مراجعه و اعلام مفقودي كرده‌اند، 25 نفر است، اما عدد 16 شهيد براي آتش‌نشاني قطعي است و باقي جزو مفقودين هستند. اعلام نظري مبني بر اينكه اميدي براي يافتن افراد گرفتار در ميان آوار وجود ندارد.

سه روز از وقوع حادثه گذشته است. در چهار مسير منتهي به چهارراه استانبول براي هر چه بهتر امدادرساني و آواربرداري همچنان محدوديت عبور و مرور وجود دارد. دود غليظ از دور در آسمان اطراف ساختمان پلاسكو نمايان است. پس از عبور از چند گذر تحت كنترل به چهارراه استانبول مي‌رسيم كه ورودي آن به طرف ميدان بهارستان با درهاي مشبك فلزي كه گوني‌هاي آبي‌رنگ آن را حصار كرده است‌ روبه‌رو مي‌شويم. فقط آتش‌نشانان، امدادگران و تعدادي از خبرنگاران حق ورود دارند. داخل محوطه محصور تعدادي خودروي آبپاش آتش‌نشاني و آمبولانس پارك هستند و در كنار اين خودروها تعدادي خودروي نردبان‌دار آتش‌نشاني همراه تعدادي خودروهاي سنگين لودر و بيل مكانيكي در حال كار هستند.

پلاسكو به تلي از خاك و پارچه و آهن‌آلات تبديل شده است و همچنان پس از سه روز مي‌سوزد. تعداد زيادي از آتش‌نشانان ميان دود در حال تلاش هستند. كار سخت و طاقت فرسايي در پيش دارند و پس از دو روز تلاش موفق شدند جسد دو نفر از همكارانشان را كه يكي در شامگاه جمعه و ديگري در صبح شنبه از زيرآوار بيرون بياورند. خستگي در چهره خاك و دود گرفته آنها به چشم مي‌خورد و به نظر مي‌رسد از نتيجه كار راضي نيستند و هر چند ديگر اميدي به زنده ماندن افراد گرفتار شده در ميان آوار وجود ندارد، اما همه مصمم هستند تا آخرين نفس براي نجات و آواربرداري تلاش كنند.
     
نيروهاي تازه‌نفس
تعدادي از آتش‌نشانان كنار ديوار خيابان در حال آماده‌باش هستند تا در صورت نياز عمليات آواربرداري را آغاز كنند، اما آهن‌هاي در هم پيچيده شده و سقف‌آهني و سازه ساختمان پلاسكو كار آواربرداري را سخت كرده است. دو نفر از آتش‌نشانان با پوشيدن لباس مخصوص همراه با تجهيزات دستگاه هوا و برش داخل سبد خودروي نردبان‌دار شدند. نردبان خودرو به بالا رفت و دو آتش‌نشان همراه سبد در ميان دود لحظاتي ناپديد شدند. وقتي سبد نردبان به سازه سقف كنار ساختمان كويتي‌ها رسيد، يكي از آتش‌نشانان با شجاعت تمام از سبد بيرون آمد و شروع به برش ستون كرد. آتش‌نشان وظيفه داشت، تمامي ستون‌هاي سقف را برش بزند تا سقف آهني آزاد شود و جرثقيل‌هاي آماده، سازه سقف را جدا كنند. در حالي كه لودري در سمت شرق در حال بار زدن مقداري نخاله‌هاي ساختمان است به نظر مي‌رسد، برداشتن سازه آهني و جدا كردن ديگر آهن‌آلات، نخستين و مهم‌ترين گام براي آواربرداري است.

بيل‌هاي مكانيكي از دو جبهه در شرق و شمال شرق ساختمان در حال كار هستند. هر زمان كه بيل مكانيكي به داخل نخاله‌هاي آهني و پارچه‌اي فرو مي‌رود، دود زيادي به آسمان بلند مي‌شود. همزمان با كار بيل‌هاي مكانيكي تعداد زيادي از آتش‌نشانان در چند نقطه ساختمان در ميان آوار و در نزديكي بيل‌هاي مكانيكي بدون خستگي در حال آبپاشي به قسمت‌هايي هستند كه دود از آنجا به آسمان بلند مي‌شود. آنها در ميان دود در حال آبپاشي هستند تا آتش به آسمان زبانه نكشد و خاموش شود. بيل‌هاي مكانيكي به هر چه برخورد، مي‌كند صداي آهن مي‌دهد كه حكايت از آن دارد ساختمان پلاسكو به تلي از آهن و پارچه تبديل شده است. دود و آتش خيال ندارد به اين زودي‌ها ويرانه را رها كند. همه اين مشكلات، آتش‌نشانان را مصمم‌تر مي‌كند. شيلنگ‌هاي آب همچنان بر سر آوار مي‌ريزد و بيل‌هاي مكانيكي در حال كار هستند و بقيه آتش‌نشانان اميدوارند به زودي با برداشتن سازه‌آهني كار آواربرداري به صورت جدي شروع شود تا به دوستان و همرزمان گرفتارشان برسند، اما جابه‌جايي سازه كار بسيار سخت و نفسگيري است.
  
حفر تونل
در قسمت ديگري تعدادي از امدادگران و نيروهاي عملياتي آتش‌نشاني به داخل پاركينگ ساختمان كويتي‌ها در حال رفت و آمد هستند. به گفته مسئولان تيم‌هاي امدادي اين گروه با كندن تونل از داخل پاركينگ قصد دارند به قسمت‌هاي زيرزمين محل حادثه دسترسي پيدا كنند. در ضلع شمال‌شرقي محل حادثه پاركينگ بزرگي قرار دارد كه به محل كارگاه آتش‌نشاني تبديل شده است. چندين خودرو آتش‌نشاني و خودروهاي سنگين در آنجا مستقر هستند و تعدادي هم از آن جبهه در حال كار هستند. در همان ضلع شمال‌شرقي آتش‌نشانان در حال آواربرداري تعدادي گاوصندوق متلاشي شده و سالم متعلق به كاسب‌هاي ساختمان پلاسكو پيدا و پس از شماره‌گذاري با اسپري رنگي به مكان امني منتقل كردند. در حالي كه آتش‌نشانان و امدادگران مشغول كار هستند، تعدادي از كاسب‌هاي مغازه‌هاي ضلع شمالي و شرقي ساختمان پلاسكو به محل حادثه آمدند و با دستور قضايي و هماهنگي با مأموران پليس اجناس مغازه‌هايشان را كه بيشتر پوشاك بود به بيرون منتقل كردند تا با خودرو به مكان ديگري انتقال دهند. آتش زير خاكستر همچنان فعال است و آتش‌نشانان با تمام نيرو در حال كارند و كم‌كم به ساعت عصر‌گاهي روز شنبه مي‌رسيم.
  
حادثه ساختمان پلاسكو همه ما را درگير كرده است
مهرداد لاهوتي، عضو كميسيون عمران مجلس در حاشيه بازديد از محل حادثه به خبرنگار ما گفت: اين حادثه بايد قبل از وقوع ريشه‌يابي شود تا با اينگونه حادثه‌هاي ناگوار روبه‌رو نشويم. وي ادامه داد: لازم است سازمان پدافند غيرعامل اين ساختمان‌هاي غيرايمن را شناسايي و اعلام كند و از سوي ديگر شهرداري با توجه اختيارات قانوني كه دارد، بايد اين ساختمان‌هاي غيرايمن را تخريب كند و حتي طبق قانون مي‌تواند هزينه تخريب را از مالك ساختمان دريافت كند. وي ادامه داد: حادثه ساختمان پلاسكو همه ما را درگير كرده است و با مشكلاتي روبه‌رو شده‌ايم كه اين احتياج به بررسي بيشتر دارد؛ چراكه اگر زلزله‌اي در تهران رخ دهد آن موقع چطور بايد با بحران روبه‌رو شويم و مديريت كنيم.

خانواده‌هاي آتش‌نشانان‌ گرفتار شده و مفقودين براي آزمايش دي ان‌اي به پزشكي قانوني معرفي شدند
قاضي شهرياري، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران كه همراه سرهنگ مكرم، معاون مبارزه با جرائم جنايي تهران در محل حادثه حضور داشتند به خبرنگار ما گفت: در نخستين گام ما خانواده افراد مفقودي كه در اين حادثه و خانواده‌هاي مأموران آتش‌نشاني كه زيرآوار گرفتار شده‌اند به پزشكي قانوني و تشخيص هويت براي آزمايش دي‌ان‌اي معرفي كرديم تا پس از كشف جسد‌ها شناسايي اجساد به راحتي انجام گيرد. قاضي شهرياري با بيان اينكه تاكنون غير از خانواده‌هاي آتش‌نشان‌ها شش نفر ديگر هم در پليس‌آگاهي اعلام مفقودي كرده‌اند، گفت: اعضاي خانواده‌هاي اين شش نفر هم براي آزمايش دي‌ان‌اي معرفي شده‌اند. وي در پايان گفت: گاوصندوق‌ها و اجناس كشف شده در محل حادثه به پليس‌آگاهي منتقل مي‌شود تا پس از شناسايي به صاحبان آنها تحويل شود.

15 آتش‌نشان زير آوار
۱- علي مستوفي- ايستگاه ۳۱
۲- حسين حسين زاده- ايستگاه ۶۰
۳- رضا شفيعي- ايستگاه ۱۳
۴- روحاني- ايستگاه ۱
۵- فريدون علي تبار- ايستگاه ۱
۶- آقايي - ايستگاه ۱
۷- داداشي- ايستگاه ۴۶
۸- مهرورز - ايستگاه ۲۴
۹- محسن قدياني- ايستگاه ۳
۱۰- مجتبي كوهي- ايستگاه ۲۸
۱۱- حامد هوايي- ايستگاه ۲۸
۱۲- سلطاني- ايستگاه ۱۱۳
۱۳- علي اميني - مدير منطقه ۲
۱۴- سفي زاده- ايستگاه ۴
۱۵- علي اكبر قبادي- ايستگاه ۳
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار