کد خبر: 834157
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
عضو فراکسيون ورزش ديروز در مصاحبه‌اي با خبرگزاري خانه ملت از لزوم نظارت بر هزينه‌هايي که...
سعيد احمديان
عضو فراکسيون ورزش ديروز در مصاحبه‌اي با خبرگزاري خانه ملت از لزوم نظارت بر هزينه‌هايي که در دو باشگاه بزرگ پايتخت يعني استقلال و پرسپوليس مي‌شود، صحبت کرده است تا مشخص شود پولي که از بيت‌المال و بودجه عمومي کشور در فوتبال هزينه شود چه سرنوشتي پيدا مي‌کند. او به درستي اشاره کرده که  عدم نظارت  باعث  رانت و فساد در فوتبال شده و بايد از بروز  چنين تخلفاتي  با  اصلاح روش‌ها جلوگيري کرد. صحبت‌هاي صديف‌بدري، نماينده اردبيل در حالي مطرح مي‌شود که سال‌هاست صحبت از جاي خالي نظارت و بازرسي روي هزينه‌هاي چند ميلياردي است که در فوتبال کشور مي‌شود، هزينه‌هايي که نماينده اردبيل به آن اشاره کرده از حساب بيت‌المال و طبيعي است با توجه به اين مسئله بايد نظارت گسترده‌اي در اين زمينه صورت بگيرد. با اين حال در سال‌هاي اخير به‌رغم بالا رفتن بي‌ضابطه قراردادهاي فوتباليست‌ها، نظارت، حلقه مفقودشده سيستم فوتبال کشور بوده و اين مسئله زمينه‌ساز فساد در فوتبال کشور شده است و سبب شده تا سوء‌استفاده‌هاي گسترده مالي در فوتبال صورت بگيرد. جاي خالي نظارت وقتي بيشتر احساس مي‌شود که مديران استقلال و پرسپوليس به عنوان دو باشگاه بزرگ پايتخت بدون اينکه از سوي نهادهاي نظارتي و بازرسي مورد بازخواست قرار بگيرند، براي قرارداد با بازيکنان محدوديتي در بالا بردن رقم قراردادهاي بازيکنان براي خودشان قائل نيستند و با توجه به اينکه اين هزينه‌ها از بيت‌المال پرداخت مي‌شود، ابايي از بستن قراردادهاي ميلياردي و چندصد ميليوني با بازيکنان ندارند و هر سال که مي‌گذرد بدهي روي بدهي باشگاه مي‌گذارند، طوري که امروز گفته مي‌شود دو باشگاه استقلال و پرسپوليس، بيش از 100 ميليارد بدهي دارند.
 
چنين شرايطي به عدم وجود نظارت روي تصميمات و قراردادهايي که در باشگاه‌هاي فوتبال کشور بسته مي‌شود،  برمي‌گردد و سال به سال اين مسئله بسترساز فساد بيشتر در فوتبال مي‌شود. بديهي است وقتي  در ورزشي مانند فوتبال که سالانه نزديک به هزار ميليارد گردش مالي دارد، نظارتي وجود نداشته باشد، اين ورزش يک بستر آماده براي فساد و سوءاستفاده‌هاي مالي از بيت‌المال مي‌شود، طوري كه حتي رئيس سازمان بازرسي کل کشور هم چند وقت پيش به فساد مالي در فوتبال  اعتراف کرد. اين در شرايطي است كه زمينه گسترده شدن فساد در فوتبال به اهمال دستگاه‌هاي نظارتي و بازرسي برمي‌گردد که با عدم وارسي و بررسي پول‌هاي کلاني که در فوتبال کشور هزينه مي‌شود، اين ورزش را تبديل به ميداني براي جولان دادن مافياي بزرگي متشکل از بازيکنان، مربيان، مديران و دلالان  كرده است که سالانه درآمدهاي هنگفت ميلياردي و ميليوني کسب مي‌کنند، بدون اينکه مورد بازخواست و محاکمه قرار بگيرند.

صحبت‌هاي رئيس فراکسيون ورزش مبني بر نظارت بيشتر روي هزينه‌هايي که در فوتبال مي‌شود در حالي مطرح مي‌شود که بارها دلسوزان ورزش در اين رابطه هشدار داده‌اند و با توجه به گسترده‌تر شدن فساد در فوتبال در سال‌هاي اخير مردم نيز با توجه به هزينه‌هاي چندصد ميلياردي در فوتبال و قراردادهايي که با بازيکنان از بيت‌المال بسته مي‌شود، خواستار برخورد با مديران متخلف شده‌اند. سال گذشته هم گزارش مجلس درباره پرونده فساد در فوتبال به خوبي زواياي تکان‌دهنده‌اي از فساد مالي و اخلاقي که در فوتبال کشور در نبود نظارت و بازرسي نهادهاي مسئول رخ مي‌دهد را برملا کرد. با اين حال به نظر مي‌رسد اين پرونده که شامل حجم زيادي از تخلفات رخ داده در فوتبال بود، در مجلس جديد بايگاني شده و نمايندگان اراده‌اي براي پيگيري و به سرانجام رساندن اين پرونده ندارند. اين در حالي است که نمايندگان مجلس علاوه بر قانونگذاري، مسئوليت‌هاي نظارتي نيز دارند، اما به نظر مي‌رسد در حوزه ورزش و به خصوص فوتبال که قراردادهاي ميلياردي فوتباليست‌ها اعتراضات زيادي را به همراه داشته، اين وظيفه فراموش شده است.

هرچند عضو فراکسيون ورزش از عدم نظارت بر هزينه‌هايي که درفوتبال مي‌شود، انتقاد کرده است، اما بايد گفت که نمايندگان نيز در اين زمينه بايد به وظيفه نظارتي‌شان در فوتبال عمل کنند، نمي‌شود پرونده فساد در فوتبال را در مجلس بايکوت گذاشت و در مقابل از وضعيتي که فوتبال گرفتار آن شده انتقاد کرد. بديهي است که نمايندگان بايد با توجه به اختياراتي که در بعد نقش نظارتي‌شان دارند، مي توانند با تصويب قوانين و همچنين بازخواست وزير ورزش و ساير مسئولاني که در اين زمينه در مظان اتهام فساد مالي و سوءاستفاده‌هايي که از بيت‌المال مي‌شود، هستند به سالم‌سازي فوتبال و جلوگيري از حيف و ميل بيت‌المال کمک کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار