کد خبر: 834145
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
تشديد ركود در بازار آهن، كاشي و سراميك
ركود بي‌سابقه در اقتصاد و به خصوص پروژه‌هاي عمراني و ساخت و ساز باعث شده بسياري از واحدهاي صنفي آهن فروش و صنايع كاشي و سراميك تعطيل شوند...
ركود بي‌سابقه در اقتصاد و به خصوص پروژه‌هاي عمراني و ساخت و ساز باعث شده بسياري از واحدهاي صنفي آهن فروش و صنايع كاشي و سراميك تعطيل شوند، به طوري كه برخي از كارخانه‌هاي توليدكننده آهن نيز براي جبران افت فروش، كم‌فروشي را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

ركود بي‌سابقه ساخت و ساز و پروژه‌هاي عمراني باعث شده تا بسياري از واحدهاي صنفي آ‌هن‌فروش و برخي كارخانه‌هاي توليدكننده آهن با مشكلات افت فروش مواجه شوند. بسياري از كارخانه‌هاي توليدكننده آهن‌آلات با اين افت فروش در حال حاضر با زير 50 درصد ظرفيت فعاليت مي‌كنند و بسياري از واحدهاي صنفي آهن‌فروش مجبور به تعطيلي واحدهاي خود شده‌اند. گزارش ميداني فارس از «آهن مكان» كه حدود 2 هزار واحد صنفي دارد حاكي است برخي از واحدهاي صنفي به دليل عدم‌خريد و فروش مناسب مجبور به تعطيلي واحدهاي صنفي خود شده‌اند. اكثر فروشندگان آهن‌آلات كه از انتشار نام خود در گزارش طفره مي‌رفتند اعلام مي‌كردند برخي كارخانه‌هاي توليدكننده تير آهن براي جبران اين افت فروش اقدام به كم‌فروشي در تيرآهن و برخي محصولات توليدي خود مي‌كنند.
  
كاهش 70 كيلويي وزن تيرآهن 18
سيدي با نام مستعار گفت: برخي از كارخانه‌هاي توليدكننده آهن به غير از ذوب آهن اصفهان اقدام به كم فروشي در تير آهن مي‌كنند.
وي افزود: به عنوان مثال وزن هر شاخه تيرآهن شماره 18 بايد 230 كيلو باشد اما متأسفانه وزن هر شاخه به 160 كيلو كاهش يافته و اين همان كم‌فروشي است كه براي جبران اين افت فروش مي‌توان از ‌آن نام برد، البته سيدي عنوان كرد اين اقدام علاوه بر جبران افت فروش براي اين است كه چون ركود است و بيش از اين قيمت‌ها نمي‌تواند افزايش پيدا كند اين كم فروشي از سوي كارخانه‌هاي توليدكننده عادي جلوه مي‌كند.
  
خطر كاهش وزن تيرآهن‌ها روي ساخت‌و‌سازها
امامي‌پور نام مستعار يكي ديگر از فروشندگان تيرآهن و ميلگرد است كه مي‌گويد: دليل رشد 25 تا 30 درصدي قيمت‌ها را به‌‌رغم ركود نمي‌دانيم اما موضوعي كه بايد به آن اذعان كرد اين است كه كارخانه‌هاي توليدكننده آهن، وزن تيرآهن‌ها را كاهش داده‌اند و اميدواريم اين كاهش وزن در ساخت‌و‌سازها مشكلي از لحاظ امنيت ايجاد نكند. وي افزود: همه واحدهاي صنفي تصور مي‌کردند بعد از برجام وضعيت بهتر شود اما يك‌سال هم گذشت و مي‌بينيد كه نتيجه مثبتي را شاهد نيستيم.

امامي‌پور ادامه داد: در 10 سال گذشته اين ركود در خريد و فروش آهن‌آلات بي‌سابقه بوده و همين باعث شده است تا برخي از واحدهاي صنفي در «آهن مكان» واحدهاي صنفي خود را تعطيل كنند يا تنها براي اعتبار خود هر از گاهي به واحد صنفي خود سركشي كنند.
 محمديان يكي ديگر از آهن‌فروشان آهن مكان گفت: قيمت تيرآهن در سال جاري نسبت به سال گذشته حدود 20 تا 30 درصد رشد داشته اما اين افزايش قيمت نتوانسته است خريد و فروش آهن‌آلات را رونق دهد.

وي ادامه داد: قيمت تيرآهن شاخه 14 كه سال گذشته 230 هزار تومان بود امسال به 280 هزار تومان رسيده است، تير آهن شماره 18 كه سال گذشته هر شاخه 270 هزار تومان بود به 420‌هزار تومان و تير آهن شماره 20 از شاخه‌‌اي 600‌هزار تومان به 660 هزار تومان افزايش يافته است. همچنين رئيس انجمن كاشي و سراميك محمد روشنفكر با انتقاد از گزارشات دولت مبني بر خروج صنايع از ركود گفت: تعطيلي بيش از 80 درصد صنعت آجرسازي و فعاليت بيش از 60 درصد كارخانه‌هاي كاشي و سراميك زير ظرفيت اسمي خود نشان‌دهنده تشديد ركود در بخش صنعت است. وي اين سؤال را مطرح كرد كه اگر رونق وجود دارد، پس چرا كارخانه‌ها تعطيل مي‌شوند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار