کد خبر: 834135
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
آقاي وزير سهم توليدات انقلابي سازمان سينمايي چقدر است!؟
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با آيت‌الله مكارم شیرازی عنوان كرد: اجازه نداديم ۱۰ فيلمي كه مضمون نامناسب و ضد ارزشي و فمنيستي داشتند به جشنواره راه يابند.
علي دشتبان
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با آيت‌الله مكارم شیرازی عنوان كرد: اجازه نداديم ۱۰ فيلمي كه مضمون نامناسب و ضد ارزشي و فمنيستي داشتند به جشنواره راه يابند. اما در اين ميان پرسشي اساسي بي‌پاسخ مانده كه چرا در جمهوري اسلامي و در سازمان سينمايي دولت تدبير و اميد فيلم‌هايي با رويكرد ضد‌ارزشي، بعضاً با حمايت يا دستور مستقيم دولتي ساخته شده‌اند و حالا در سكوت توقيف مي‌شوند يا به حذف آنها از جشنواره افتخار مي‌كنند؟!
سيد‌رضا صالحي‌اميري روز پنج‌شنبه ۳۰‌دي در ديدار با آيت‌الله مكارم شيرازي گفته است: امسال سعي شد كه از فيلم‌هاي ارزشي و انقلابي كه ساخته جوانان متدين بود در جشنواره فجر حمايت و رنگ و بوي انقلابي اين جشنواره حفظ شود. در همين ارتباط اجازه نداديم ۱۰ فيلمي كه مضمون نامناسب و ضدارزشي و فمنيستي داشتند به جشنواره راه يابند.
اين در حالي است كه سازمان سينمايي در بنياد تمام‌دولتي فارابي توليداتي را در كارنامه امسال و سال گذشته‌اش دارد كه از اين فاكتورهاي قيد شده توسط وزير فرهنگ و ارشاد در خود كم نداشتند و برخي از آنها تا پاي توقيف يا توقيف كامل هم رفته‌اند و برخي ديگر با مميزي‌هاي كم و زياد، مناسب اكران عمومي شده‌اند كه آن هم به نحوي داد و اعتراض متدينين و انقلابيون را درآورده است و حتي كميسيون فرهنگي مجلس نيز به اكران عمومي آنها يا سفرهاي متعددشان به اين جشنواره و آن جشنواره خارجي معترضند. حتي فيلمي با دستور مستقيم رئيس سازمان سينمايي پروانه ساخت گرفت كه ظاهراً حرمت‌شكني را به بدترين حالت خود رسانده است!
در جشنواره امسال نيز كه به نوعي اولين تجربه جشنواره‌اي ملي وزير جديد به حساب مي‌آيد، تعداد آثاري كه هنوز رنگ پرده را به خود نديده حرف و حديث پيش آورده‌اند، كم نيستند. در اين ميان تعداد آثاري كه بنياد سينمايي فارابي متولي بخشي از آنها يا پرداخت تمام بودجه‌شان بوده است نيز كم نيستند، آثاري همانند «كاناپه» كه به دليل رعايت نكردن موازين شرعي در ساختار فيلم به مراجع بالاتر ارجاع داده شده است و حتي در سمت مديران جشنواره نيز نتوانسته‌اند تدبيري براي اين شاهكار فارابي و دولت اميد اتخاذ كنند.
همين دست مسائل است كه باعث مي‌شود جملات نغز وزير به حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در باب جلوگيري از فيلم‌هاي ضد‌ارزشي به جشنواره فيلم فجر به‌نظر كمي عجيب و در عين حال ضد و نقيض بيايد. گويي ايشان از ورود فيلم‌هاي خارجي به داخل كشور و اكران غير‌مجاز و خصوصي‌شان در محافل آنچناني جلوگيري كرده‌اند! بايد پيش از همه اينها پرسيد چرا در جمهوري اسلامي و در دولتي كه شعارش تدبير و اميد بوده و هست بايد آثاري با اين دست مضامين از قبيل فمنيسم، نامناسب و ضد ارزشي به مرحله توليد برسند و كسي هم خبردار نشود! آيا تنها جلوگيري از راه‌يابي آنها به جشنواره فيلم فجر كافي است؟ آيا فيلمي كه با هزار زحمت و با هزار انگيزه شخصي و غيرشخصي و حمايت شده فكري از اين سو و آن سو به توليد رسيده است قرار نيست مخاطبش را چه در داخل و چه در خارج از كشور به واسطه صدها جشنواره فيلم بيابد؟ آيا تمام اين آثار ضد‌ارزشي بدون پروانه ساخت و مجوز ساخته شده‌اند يا آنها نيز مسيري طبيعي و قانوني را طي كرده‌اند كه ديگر آثار طي مي‌كند و داراي پروانه ساخت قانوني از شوراي مربوطه در دستگاه همين وزارتخانه‌اند كه حالا مديرش با افتخار و گويي با منت جلوگيري از ورود آنها را كاري شاق مي‌داند!
پس اگر روزي صاحبان آثار به دادخواهي از آثار توقيفي يا اكران نشده‌شان برخاستند، نبايد گفت حرفشان لااقل قانوني نيست، كه هست! چراكه مديران و مجريان قانوني ما در سيستم عريض و طويل ارشاد و سازمان سينمايي تا آخرين مراحل توليد آثاري كه حتي در برخي موارد خودشان متولي آن بوده‌اند از مضمون ضد‌ارزشي و فمنيستي آنها بي‌اطلاع و به خيالشان گروه فيلمسازي در حال خلق آثاري با مضامين انقلابي و دفاع مقدسي بوده‌اند!
چه عجيب كه همين بنياد فارابي نيز چندي پيش ادعا كرده بود در توليد آثار دفاع مقدس تجربه ندارد و به همين خاطر خود را در آن دخالت نمي‌دهد، پس بايد شك برد كه مشاركت و توليد در آثار ضد ارزشي و نامناسب از همين روست كه در ساز و كار توليدي فارابي رونق دارد.
 در انتها بايد گفت جشنواره سي‌و‌پنجم فيلم فجر نيز با آثار پذيرفته‌اش آنچنان آش دهن‌سوزي بار نگذاشته است كه بخواهد فخر آن را نزد آيت‌الله هميشه مطلعي همچون آيت‌الله مكارم شيرازي بفروشد و به آن ببالد، چراكه كم نيستند آثار ارزشي، انقلابي و با رويكرد‌هاي استراتژيك اسلامي كه به رغم توليد فاخر و سطح بالاي آنها پشت چراغ‌هاي قرمز هيئت انتخاب فجر سي و پنجم مانده‌اند و مشخص نيست كه چه سرنوشتي پيدا خواهند كرد.
 پيش‌بيني مي‌شود جشنواره امسال هم مانند سال‌هاي اخير مملو است از آثاري كه اگر ضدارزشي هم نباشند اما هيچ نسبت سازنده‌اي با مناسبات انقلابي و اسلامي و حتي سبك زندگي ايراني - اسلامي نداشته و ندارند و حتي از پس راضي نگه داشتن مخاطب هم بر نمي‌آيند تا آنجايي كه نه در جشنواره توجهي را بر مي‌انگيزند و نه در اكران مخاطبي را به سالن مي‌كشانند و در واقع به معناي حقيقي خنثي هستند، تازه اگر با ديد مثبت به اكثريت آنها بنگريم. پس بايد گفت آقاي وزير ارشاد به جاي ممانعت از ورود آثار فمنيستي، كمر به همت توليد آثار انقلابي ببنديد و چراغ‌ها را براي ورود آثار ارزشي به جشنواره‌اي انقلابي سبز كنيد تا شبه‌روشنفكران و زاويه‌داران با نظام و حكومت در جشن انقلاب مزين به نام فجر اينچنين جولان ندهند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سینماپرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
انتشار مطلب یک پایگاه خبری در آن روزنامه وزین بدون درج منبع قابل توجیه نیست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار