کد خبر: 834128
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
سازمان جنگل‌ها و مراتع پیشنهاد داد
قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: ۲۵۰ هزار هكتار از جنگل‌هاي شمال نياز به بازسازي و ترميم دارند و بارها پيشنهاد كرده‌ايم كه از خودروسازان ماليات سبز براي احياي جنگل‌ها دريافت شود.
ناصر مقدسي در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعيت جنگل‌هاي كشور گفت: فشار زيادي روي منابع جنگلي كشور وجود دارد، تا حدي كه در برخي مناطق به دليل عدم توسعه‌يافتگي، بيشترين فشار بر روي جنگل‌هاست.  وي به دلايل تخريب جنگل‌ها اشاره كرد و گفت: ‌در مناطق دوردستي كه دسترسي به منابع تأمين انرژي ندارند، از چوب‌ جنگل‌ براي سوخت استفاده مي‌كنند و همچنين پروژه‌هاي عمراني ناسازگار و پروژه‌هاي بزرگي كه از جنوب به شمال و شرق به غرب، جنگل‌ها را درمي‌نوردند و از طرف ديگر، چراي بي‌رويه دام‌ها و تصرفات و قاچاق چوب سبب شده كه منابع جنگلي تخريب شود.
قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع به راهكارهاي اين سازمان براي حفاظت از جنگل‌ها اشاره كرد و گفت: در برنامه داريم تا بهره‌برداري از جنگل‌ها را متوقف كرده و طرح تنفس را اجرا كنيم و در كنار آن، نيروهاي حفاظت، آموزش‌ فني و لازم را فراگيرند.

  250 هزار هكتار از جنگل‌هاي كشور نياز به ترميم دارد
مقدسي به اين نكته اشاره كرد كه با توجه به خشكي منطقه ايران، اگر تخريب جنگل در مناطقي همچون زاگرس و جنگل‌هاي توراني اتفاق بيفتد، بازگشت آنها تقريباً غيرممكن است و اكنون متوسط هزينه جنگل‌كاري بين 4 تا 8 ميليون تومان در هر هكتار است و در برنامه ششم پيش‌بيني كرده‌ايم كه 250 هزار هكتار از حفره‌هاي جنگلي را با كاشت جنگل پر كنيم، به شرطي كه زيرساخت‌ها و منابع آن مشخص شود.
وي تصريح كرد: اكنون سرعت تخريب جنگل‌ها از سرعت جايگزيني آن بسيار تندتر است و بايد جنگل‌ها در طراحي پروژه‌ها و برنامه‌هاي استاني جايگاه ويژه خود را داشته باشند، چراكه تنها 7 تا 8 درصد مساحت كشور داراي پوشش جنگلي است و به دنبال آن هستيم كه اين رقم را به 10 درصد برسانيم.

  آتش‌سوزي در كمين تخريب جنگل‌ها
قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع تأكيد كرد بايد هر چه زودتر سازمان‌هاي جنگل‌ها خود را به تجهيزات پيشرفته براي حفاظت از جنگل‌ها مجهز كنند كه يكي از آنها دستگاه پروازي هلي‌برن است، چراكه يكي از مخاطراتي كه پيش‌بيني مي‌شود، به دليل گرم شدن زمين، آتش‌سوزي‌ جنگل‌ها يكي از دغدغه‌هاست، چراكه جنگل‌ها در مناطق صعب‌العبور قرار دارند.
خبرنگاري از علت توقف اجراي طرح تنفس جنگل كه قرار بود از سال 96 براي احياي جنگل‌ها آغاز شود، از قائم مقام سازمان جنگل‌ها پرسيد؛ كه او گفت: طرح تنفس جنگل را در دو حالت در نظر گرفته بوديم، يكي آنكه از ابتداي سال 96 و آغاز برنامه ششم توسعه بهره‌برداري از جنگل متوقف شود و حالت دوم آنكه به تدريج و طي چند سال بهره‌برداري از جنگل كاهش يابد.
وي اضافه كرد: مجلس حالت دوم را مصوب كرده كه ظرف سه سال بهره‌برداري از جنگل به تدريج كاهش يابد تا بتوانيم طرح تنفس جنگل را اجرا كنيم، چراكه اكنون 50 قرارداد با شركت‌هاي بهره‌بردار داريم و در مصوبه مجلس هم آورده شده است كه از سال چهارم برنامه توسعه، بهره‌برداري تجاري و صنعتي از جنگل‌هاي شمال ممنوع مي‌شود، اما در نهايت شوراي نگهبان بايد اين مصوبه را تأييد كند.

  جنگل‌هاي دست كاشت راهي براي حفظ جنگل‌هاي طبيعي
قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: سياست ما اين است كه بهره‌برداري از جنگل‌هاي طبيعي را متوقف كرده و به سمت ايجاد جنگل‌هاي دست‌كاشت با رشد سريع برويم، چراكه كشورهايي همچون ژاپن، كره، چين و تايلند در 20 سال اخير با اين روش جنگل‌هاي طبيعي خود را حفظ كرده‌اند.
 
 پيشنهاد دريافت ماليات سبز از خودروسازان براي احياي جنگل
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه توليد خودرو بيشترين حجم گاز گلخانه‌اي را توليد مي‌كند و سازمان جنگل‌ها در اين راستا چه پيشنهاداتي براي توسعه جنگل‌ها از محل توليد خودرو داده است، گفت: پيشنهاد داده‌ايم، ما‌به‌ازاي توليد خودرو و سوخت مصرفي آن ماليات سبز دريافت كنيم، تا اين هزينه براي احياي جنگل‌هاي طبيعي صرف شود و بايد با كمك دولت، شركت‌هاي خودروساز موظف شوند، مابه‌ازاي توليد گاز گلخانه‌اي به احياي جنگل‌ها كمك كنند.
براساس اين گزارش، يك شركت خارجي مستقر در ايران از محل مسئوليت‌هاي اجتماعي طي سه ماه اخير، 121 هزار نهال را در حفره‌هاي جنگل جواهرده مازندران جنگل‌كاري كرد، تا به احياي جنگل‌هاي شمال كمك كند. گفته مي‌شود تخريب جنگل‌ها عاملي در توسعه گازهاي گلخانه‌اي است و همچنين توليد بي‌رويه خودرو به افزايش ميزان گاز گلخانه‌اي دامن مي‌زند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار