کد خبر: 834018
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
كتاب «اقتصاد مقاومتي و دفاع مقدس» اثر مجتبي حسني و جواد كجوري و با مقدمه دكتر محمدهادي زاهدي‌وفا به اهتمام معاونت علمي مركز تحقيقات بسيج دانشگاه امام صادق عليه‌السلام منتشر شد.
به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومي مركز تحقيقات بسيج دانشگاه امام صادق(ع) كتاب «اقتصاد مقاومتي و دفاع مقدس» به بررسي تجربه حماسه دفاع مقدس و آموزه‌هاي آن در اقتصاد مقاومتي مي‌پردازد. اين كتاب در راستاي الگوگيري از دفاع مقدس براي اقتصاد مقاومتي، ابتدا با بررسي موانع و محدوديت‌هاي داخلي و خارجي در مسير ادارة جنگ تحميلي، فضاي مشكلات اصلي پيش روي فرماندهان، مديران و رزمندگان اسلام را ترسيم نموده است. سپس به منظور تبيين چگونگي غلبه بر اين موانع به دو عامل برجسته در شكوفايي ظرفيت‌ها در جنگ تحميلي، يعني «مشاركت مردمي» و «نوآوري و ابتكارات» پرداخته است. در ادامه با احصاي مؤلفه‌هاي مؤثر بر شكوفايي ظرفيت‌ها و غلبه بر محدوديت‌ها و ارزيابي اركان نظام اقتصاد ايران، سعي شده است گام‌هاي مؤثر و راهكارهاي لازم در جهت شكوفايي اقتصادي و حركت به سمت عملياتي نمودن اقتصاد مقاومتي ارائه شود. 

در مقدمه اين اثر آمده است: كتاب اقتصاد مقاومتي و دفاع مقدس گامي در جهت تحليل و بررسي يكي از تجربيات موفق در رابطه با اداره يكي از بحراني‌ترين و حادترين مسائل اجتماعي، يعني جنگ تحميلي عليه جمهوري اسلامي ايران است. جنگ حادثه‌اي عظيم است و ابعاد و لايه‌هاي مختلفي دارد. پژوهش حاضر بر بعد غلبه بر محدوديت‌ها در جنگ تحميلي و دلالت‌هاي آن براي اقتصاد مقاومتي تمركز مي‌كند. 

تجارب تاريخي، نظير تجربه دفاع مقدس، در شرايط واقعي محقق مي‌شوند و به همين دليل، اموري چند‌بعدي و پيچيده هستند كه با مسائل گوناگوني ارتباط مي‌يابند. ابعاد اقتصادي جنگ تحميلي نيز با مسائل گوناگوني پيوند مي‌يابند؛ مسائلي از قبيل تحريم و خودكفايي، توليد داخلي، نقش مردم در اقتصاد، فرهنگ و مصرف.  همين مسئله باعث مي‌شود چنين پژوهش‌هايي ظرفيت بالايي براي استخراج الگوي عملي در جهت حل مشكلات اقتصادي داشته باشند.  
كتاب اقتصاد مقاومتي و دفاع مقدس از سوي نشر سديد در 312 صفحه و به قيمت 19 هزار تومان در زمستان 95 منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار