کد خبر: 833995
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
لحظه به لحظه فاجعه آتش‌سوزي پلاسكو با شبكه خبر
شبكه خبر توانست از ميان شعله‌هاي آتش و فضاي دود گرفته خيابان جمهوري تهران از يك فرصت طلايي براي نشان دادن قابليت‌هاي اطلاع‌رساني‌اش استفاده كند و آن پوشش لحظه‌به‌لحظه حادثه ساختمان پلاسكو بود.
محمدصادق عابديني
صبح پنج‌شنبه، يعني ساعت‌هاي اول آغاز آتش‌سوزي در برج تجاري«پلاسكو»ي تهران، شبكه خبر با استقرار گروه خبري در محل حادثه و ارسال تصاوير زنده از آتش‌سوزي توانست حضور به موقعي در اين حادثه داشته باشد.
در حالي كه با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و فعاليت كانال‌هاي خبري در فضاي اين شبكه‌ها، اطلاع‌رساني غير‌رسمي با استقبال زيادي روبه‌رو شده و اخبار پيش از آنكه از مبادي رسمي منتشر شوند، توسط شهروند خبرنگارها، منتشر می‌شوند و بازتاب پيدا مي‌كنند، شبكه خبر با حضور به موقع‌ در محل آتش‌سوزي برج پلاسكو نشان داد كه مي‌توان هنوز هم به تلويزيون به عنوان رسانه‌اي تأثيرگذار اعتماد كرد.

از ساعت‌هاي اوليه آتش‌سوزي، هنگام ريزش برج و مراحل تخليه و امداد و نجات افراد زير آوار مانده همگي از دوربين شبكه خبر ثبت و ضبط شد. اين شبكه علاوه بر ارتباط مستقيم تصويري با خبرنگار حاضر در محل، چندين نوبت گفت‌و‌گو با مسئولان از جمله شهردار تهران و مديران آتش‌نشاني انجام داد. روز گذشته نيز روبان مشكي عزا در گوشه سمت چپ تصوير اين شبكه نقش بست كه نشانه‌اي از همدلي شبكه خبر با مردم داغدار كشور بود.

به رغم اينكه پوشش زنده حوادث يكي از ويژگي‌هاي يك شبكه پويا و حرفه‌اي خبري است، كمتر در مورد حوادثي مانند آتش‌سوزي و فروريختن برج پلاسكو شاهد حضور به موقع شبكه خبر در بطن ماجرا و پيگيري لحظه به لحظه آن بوده‌ايم. شبكه خبر پيش از اين و در مورد كودتاي نافرجام در تركيه نيز نشان داد قابليت اين را دارد كه در صحنه حضور داشته باشد و نه تنها همگام با شبكه‌هاي خبري مهم بين‌المللي بلكه چند قدم جلوتر از آنها اخبار لحظه‌اي كودتا را گزارش كند.
حضور خبرنگار شبكه خبر در كنار تانك كودتاچيان و ارسال لحظه‌اي خبر از طريق ارتباط ويدئويي زنده باعث شد كه اين شبكه به مرجع خبري در مورد كودتای تركيه تبديل شود. اما در مورد حوادث و اتفاقات داخلي مانند حادثه پلاسكو با وجود اينكه تلويزيون گروه‌هاي خبري‌اش را به صحنه حادثه اعزام مي‌كند ولي توليدات آنها كمتر مجال حضور روي آنتن زنده تلويزيون پيدا مي‌كنند؛ اتفاقي كه از روز پنج‌شنبه در شبكه خبر رخ داده و پخش مستقيم و مداوم تصاوير از محل حادثه نشان داد كه شبكه بين‌المللي خبر، توانسته است استانداردهاي يك شبكه خبري حرفه‌اي را اجرايي كند. كاري كه رسانه‌هاي مكتوب مانند روزنامه‌ها قادر به انجام آن نيستند. البته اين توصيه اكنون از دقيقه به ثانيه و لحظه رسيده است و اگر مانند لحظه فروريختن ساختمان پلاسكو دوربين شبكه خبر حضور نداشت يك لحظه طلايي در پوشش تلويزيوني حادثه را از دست مي‌داد.

بي‌شك پوشش زنده شبكه خبر و همچنين درخواست‌هاي مكرر اين شبكه براي تخليه مردم از اطراف محله حادثه باعث شد تا كار براي نيروهاي امدادي آسان‌تر شود يا حداقل سخت‌تر از چيزي كه هست نشود. شبكه خبر با ادامه چنين رفتار حرفه‌اي مي‌تواند از تجمع‌هاي بي‌مورد مردم كنجكاو كه نه تنها باعث مزاحمت براي نيروهاي امدادي مي‌شود بلكه به نشر ضدفرهنگ‌هايي مانند «سلفي گرفتن» در هر شرايطي و نقض احتمالي حريم‌هاي شخصي افراد آسيب ديده می‌انجامد، جلوگیری کند.

شبكه خبر از اين ظرفيت برخوردار است كه بر جسارت خبري خود بيفزايد و به جاي اينكه به يك دوربين ثابت در گوشه‌اي از خيابان اكتفا كند با ارسال چند گروه خبري و فيلمبرداري از چند جهت يا نزديك شدن بيشتر به كانون حادثه با رعايت اصول ايمني، تصاوير بهتري از آنچه در حوادث رخ مي‌دهد ارائه كند. يكي از ايراداتي كه مي‌توان در رخداد‌هاي بعدي آن را كمرنگ‌تر كرد، استفاده از فيلمبرداري هوايي و هلي‌شات از محل حادثه است كه با كمترين مداخله در كار نيروهاي امدادي بيشترين برد خبري را به همراه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار