کد خبر: 833981
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
بررسي پشت پرده فوتبال حرفه‌اي ايران در تلويزيون
كارشناسان و مديران فوتبال كشورمان معتقدندكه فساد در فوتبال يك شبكه بزرگ است كه در غياب نظارت شكل گرفته است.
برنامه مناظره شبكه يك ديروز ميزبان اهالي فوتبال بود، بهانه آن هم بررسي «پشت‌پرده فوتبال حرفه‌اي ايران» بود، فوتبالي كه به گفته خيلي‌ها فساد در آن بيداد مي‌كند و هزينه‌هاي چند صد‌ميلياردي كه از بيت المال و بودجه عمومي كشور براي فوتبال مي‌شود، اين رشته ورزشي را به ميداني براي سوء‌استفاده‌هاي مالي و گسترش بي‌اخلاقي‌ها تبديل كرده است. در همين زمينه بود كه ديروز جمعي از مديران و كارشناسان به جام جم رفتند و با حضور در استوديوي برنامه مناظره شبكه يك، به ريشه‌يابي فساد حاكم بر فوتبال پرداختند.
 
مجمع فدراسيون، منشأ فساد است
ابتدا اين منوچهر بهمني، عضو هيئت عملي دانشگاه تهران بود كه منشأ فساد در فوتبال را مجمع فدراسيون فوتبال عنوان كرد. او گفت: «زماني كه مسئولي خدا ترسي، مسئوليتش، رسالت كاري و آموزه‌هاي ديني را فراموش كند، انحراف اساسي در مسائل كشور صورت مي‌گيرد. در گزارش مجلس شوراي اسلامي ابعاد مختلفي از مديريت، ساختار، خلأهاي قانوني و فقدان‌هايNGO‌هاي عمومي گفته شد. اگر به اين مؤلفه‌ها و فاكتورها توجه نشود، باعث و باني فدراسيون مي‌شود. وي ادامه‌داد: «منشأ اصلي فساد مجمع فدراسيون است. منظور من اين است كه اين فساد در نوع سيستماتيك انتخابات است نه شخص خاصي. در انتخابات فدراسيون 16 مديرعامل ليگ برتر، هشت مدير ليگ دسته يك، نمايندگان فوتسال و فوتبال ساحلي  وجود دارند، اما ركن اصلي فوتبال كه بازيكن است، در اين انتخابات شركت ندارد. اگر بازيكني نباشد فوتبالي نيز شكل نمي‌گيرد و وجود نخواهد داشت؛ اما در انتخابات ما كه بايد ركن اصلي فوتبال كه بازيكنان هستند، شركت ندارند و اين عامل پديد آمدن فساد مي‌شود. اين در حالي است كه حضور بازيكنان در انتخابات فدراسيون حتي در اساسنامه آمده است.»
 
فدراسيون بايد نظارت كند
غلامرضا بهروان، مشاور عالي سازمان ليگ نيز در رابطه با دلايل به وجود آمدن فساد در فوتبال كشور گفت: «در كشور ما بخشي از باشگاه‌ها خصوصي و بخشي ديگر دولتي هستند. آيا تيمي كه حق دارد با هزينه خودش به رتبه‌هاي بالا برسد، مي‌رسد؟ به‌گزارش ‌فيفا، 63 درصد درآمد باشگاه‌ها به حق پخش تلويزيوني است. آيا چنين چيزي در كشور ما رعايت مي‌شود. البته اين در كشورهايي است كه فوتبال‌شان پر خرج است. در كشور ما مديري روي كار مي‌آيد كه ثبات ندارد و فقط به دنبال نتيجه‌گيري است و اين به مانند آموزش و پرورش مي‌ماند. شايد دانش‌آموز در مقاطع راهنمايي و دبيرستان نتايج خوبي را كسب كرده باشد، اما موفقيت او را در پذيرفته شدن در دانشگاه مي‌بينند.»
بهروان معتقد است جاي نظارت در فوتبال خالي است: «ما به عنوان فدراسيون در حوزه نظارت قرار داريم و بايد همه چيز را رصد كنيم. در مقطعي برنامه تيم‌‌ملي و در مقطعي مبارزه با فساد، اما تمام اين‌ها بايد هم‌زمان، نه به صورت اولويت بندي بررسي شود.» مشاور عالي سازمان ليگ همچنين درباره منشأ پيدايش فساد نيز گفت‌: «زماني كه باشگاهي با بازيكني قرارداد مي‌بندد و آن قرارداد براي ما مي‌آورد و در صورتي كه قرارداد ديگري وجود دارد كه ما از آن بي‌اطلاعيم باعث به وجود آمدن منافذي براي پديد آمدن فساد مي‌شود.»
  
فساد فوتبال يك شبكه بزرگ است
بهمن فروتن، كارشناس فوتبال كشورمان نيز معتقد است، فساد در فوتبال ايران شكل گرفته از يك شبكه بزرگ است: «فساد در فوتبال توسط چهار‌نفر ياغي به وجود نيامده كه از طرف كوهي به طرف ما تيراندازي كنند، ‌بلكه يك شبكه بزرگ است كه بايد با تمام قوا با آن مقابله كرد.» اسدي، دبيركل فدراسيون فوتبال نيز ريشه فساد را در عدم پرداخت حقوق طبيعي افراد مي‌داند: «داوران ما حقوق خود را نمي‌گيرند و فاصله‌اي بين خدمت فرد و پرداخت حقوق او مي‌افتد، همچنين زماني كه 70 درصد از درآمد فدراسيون مربوط به حق پخش است و رسانه اين توانايي ندارد كه اين پول را به فدراسيون بدهد چه اتفاقاتي مي‌افتد. اين گونه مي‌شود كه فساد پديد مي‌آيد. در اين دو سال كه من در فدراسيون حضور داشتم درآمد فدراسيون 40‌ميليارد آن هم به صورت قطره‌اي بوده است.»
 
سركشي مأموران به مدارس فوتبال
همچنين ديروز رئيس كميته حراست فدراسيون فوتبال هم در گفت‌وگو با خبرگزاري «ميزان» از برخورد با فساد در مدارس فوتبال خبر داد. محمدحسين حميسي در خصوص صحبت‌هاي برخي از مربيان و پيشكسوتان فوتبال مبني بر وجود فساد در مدارس فوتبال گفت: «پيگيري اين مسائل در اولويت كار ماست. با هماهنگي هيئت فوتبال، يك مأمور گذاشته‌ايم كه به مدارس فوتبال سركشي كند. وي طبق فهرستي كه تهيه كرده‌ايم، شرايط را ارزيابي و كارشناسي مي‌كند. به دنبال حل مشكلات هستيم. البته تعداد مدارس فوتبال بسيار زياد است. اگر در مورد مدارس فوتبال، موضوع خاص يا مسئله مهمي بود، به كميته اخلاق فدراسيون فوتبال ارجاع مي‌دهيم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
نظارت بر اجرا...
نظارت بر بودجه...
نظارت بر کیفیت...
نظارت بر اهداف...
نظارت بر هزینه ها...
نظارت بر مدیریت...
و نظارت بر............
در تمام زمینه ها باید نظارت لازم صورت پذیرد که یکی از آنها بحث فوتبال است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار