کد خبر: 833963
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
يك عضو شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
پيرهادي گفت: قوانين ما در حوزه آتش‌نشاني در حين بهره‌برداري خيلي محكم نيست و بيشتر در جهت توصيه و ارشاد است و در واقع فقط اخطار مي‌دهد و كتبا اعلام مي‌كند اما نمي‌تواند به عنوان يك ضابط مانع‌ بهره‌برداري شود و امكان ورود و مداخله ندارد.
40 درصد ساختمان‌هاي توليدي و تجاري در خيابان جمهوري استانداردهاي ايمني را ندارند/ شهرداري اخطارهاي متعددي به ساختمان پلاسگو و ديگر ساختمان‌هاي ناايمن داده استساختمان قديمي پلاسكو در آخرين روز دي ماه در ميان زبانه‌هاي آتش سوخت و فرو ريخت. پلاسكو اولين ساختمان ناامني نبود كه در تهران آتش سوخت و آخرين ساختمان‌ هم نخواهد بود. بررسي كارشناسان حاكي از آن است بسياري از مجتمع‌هاي توليدي و تجاري در تهران كه ما به آنها رفت و آمد داريم ناايمن هستند و استانداردهاي لازم را ندارند. از نگاه محسن پيرهادي، عضو شوراي شهر تهران عدم ايمني ساختمان‌ها و وقوع چنين اتفاقاتي به دليل ضعف قوانين است كه بايد اصلاح شوند.
 
محسن پيرهادي، عضو شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص آخرين اخبار از آتش‌ سوزي و ريزش ساختمان قديمي پلاسكو گفت: از طريق ساختمان‌هاي مجاور حفره‌هايي ايجاد شده تا تخليه و شناسايي افراد زير آوار انجام شود. از بالا و زير ساختمان‌هاي مجاور و با ايجاد تونل به زير ساختمان پلاسكو رسيده‌اند و كار آواربرداري انجام مي‌شود. البته بسياري از اخباري كه در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود شايعه است.
 
وي تاكيد كرد: آواربرداري مسئله پيچيده‌اي است كه بايد با دقت و ظرافت انجام شود چرا كه اگر احتمال دهند يك در هزار يك نفر زنده زير آوار قرار داشته باشد بايد به آهستگي و به دقت آوار برداري صورت گيرد.      
 
پيرهادي با اشاره به دليل وقوع اين حادثه اظهار داشت: اين مسئله چند بعدي است؛ شهرداري اخطارهاي متعددي به اين ساختمان و ديگر ساختمان‌هاي ناايمن داده است و اكنون كه اين آتش سوزي در ساختمان پلاسكو رخ داده اسناد و مدارك اخطارهاي آن در دست است. فقط طي 3 سال گذشته 7 اخطار داده شده بود. مشكل اين است كه قوانين ما آن تشديد و اجبار جهت بهره‌برداري را در اختيار آتش نشاني قرار نداده است.
 
وي ادامه داد: وقتي قرار است ساختماني با قوانين فعلي ساخته شود بايد موارد آتش‌نشاني رعايت شود تا پايان كار بگيرند و به عبارت ديگر بايد تجهيزات اطفاء حريق ساختمان در حال ساخت به تاييد شهرداري و آتش‌نشاني برسد. در حال حاضر اين مورد در ساختمان‌هاي نوساز ما رعايت مي‌شود اما در ساختمان‌هايي كه قبل از سال 1355 به پايان كار نياز نداشتند، اين موارد رعايت نشده است و اكنون هم كه اسناد جابه‌جايي ملكيت در خريد و فروش‌ها انجام مي‌شود اين موضوع جزو قوانين محسوب نمي‌شود.
 
اين عضو شوراي شهر عنوان كرد: هيچ‌گاه گذر اين ساختمان‌هاي قديمي به شهرداري نيفتاده تا شهرداري مالكان اين ساختمان‌ها را ملزم به رعايت موارد ايمني كند و اين هم قانون مصوب مجلس است كه ساختمان‌هاي قبل از سال 1355 براي جابه‌جايي ملكيت و خريد و فروش نياز به گرفتن استعلام از شهرداري ندارند.
 
پيرهادي گفت: قوانين ما در حوزه آتش‌نشاني در حين بهره‌برداري خيلي محكم نيست و بيشتر در جهت توصيه و ارشاد است و در واقع فقط اخطار مي‌دهد و كتبا اعلام مي‌كند اما نمي‌تواند به عنوان يك ضابط مانع‌ بهره‌برداري شود و امكان ورود و مداخله ندارد.
 
وي با بيان اينكه قوانين فعلي بايد تقويت شود و با شهرداري به عنوان يك رابط قضايي در حوزه آتش‌نشاني برخورد شود تا امكان مداخله  و برخورد جدي داشته باشد، اظهار داشت: اگر شهرداري و آتش‌نشاني قانون پشتيباني خوبي را داشت مي‌توانست با اقدام موثرتري برخورد كند.
 
اين عضو شوراي شهر همچنين عنوان كرد: قانون نظام صنفي ما نسبت به مسائل ايمني بايد اصلاح شود. وقتي اتحاديه‌ها مي‌خواهند جوازي چه توليدي و چه توزيعي صادر كنند يكي از مواردي كه آنجا بايد رعايت شود همين موارد ايمني و استاندارهاي آتش‌نشاني است لذا ما بايد در مجلس قانوني داشته باشيم كه نظارت آتش‌نشاني را تقويت كند و به عنوان يك رابط قضايي شناخته شود.
 
 
پيرهادي ادامه داد: مجلس بايد با كمك وزارت كار و شوراي اصناف كشور، نظام صنفي را اصلاح كند تا آنها هم مداخله‌اي را نسبت به مسائل ايمني داشته باشند؛ چون ايمني مشكل همه ماست. اما موضوع مهم‌تر مالكان اين واحدهاي توليدي و تجاري مجتمع‌ها با كاربري‌هاي عمومي هستند كه بايد نسبت به مسائل ايمني دقت لازم را داشته باشند. ما نسبت به مسائل ايمني ساده نگاه مي‌كنيم.
 
 
وي اصلاح و اجراي قوانين را دشوار دانست و گفت: بسياري از واحدهاي توليدي در واحدهاي زيرزميني و مسكوني استانداردهاي ايمني را ندارند و افراد در اين واحدها از اين طريق امرار معاش مي‌كنند و اگر ما بخواهيم جلوي همه اينها را بگيريم دچار بحران اجتماعي مي‌شويم و تعداد زيادي شغل و درآمدشان را از دست مي‌دهند. اما در حال حاضر بايد تا زماني كه وضعيت اقتصادي ما بهتر مي‌شود قوانين را محكم كنيم و از مردم بخواهيم حداقل‌ها را رعايت كنند چون در بسياري از ساختمان‌هاي ما حداقل‌هاي ايمني رعايت نمي‌شود.
 
اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به عدم تجهيزات آتش‌نشاني اظهار داشت: آتش‌نشاني در اين حادثه تجهيزات و امكانات لازم را نداشت. ساختماني كه بالاي 11 طبقه است هنگام حريق بايد نسبت به اعلام و اطفاي آن اقدام كند خصوصا ساختماني كه غيراستاندارد است. اگر در ساختمان‌هاي بزرگ و بلندمرتبه آتش‌سوزي رخ دهد نبايد منتظر آتش‌نشاني باشند تا آتش را مهار كند چرا كه آتش از حالت موضعي به حالت كلي تبديل مي‌شود. لذا بايد در ساختمان‌هاي بزرگ امكانات اوليه در حدي باشد كه تا حدودي آتش مهار شود و آتش‌نشاني به عنوان مكمل تمام كننده باشد اما ساختمان قديمي پلاسكو اين امكان را نداشت و به عبارت ديگر گويا آنجا انبار باروت بوده چرا كه حجم بسياري پوشاك و گازوئيل در اين ساختمان وجود داشت و به طور كل اصلا مسائل ايمني را رعايت نكرده بودند.  
 
پيرهادي در خصوص وضعيت ساختمان‌هاي ناايمن در تهران گفت: حدود 40 درصد ساختمان‌هاي توليدي و تجاري در خيابان جمهوري استانداردهاي ايمني را ندارند و تاكنون اخطار آتش‌نشاني را دريافت كرده‌اند. در بازار تهران، ساختمان آلومينيوم و بسياري از مجتمع‌هاي توليدي و تجاري شاهد اين مشكل هستيم و اكنون كه در پلاسكو اين اتفاق رخ داده به آن مي‌پردازيم و در خصوص آن صحبت مي‌كنيم، بسياري از ساختمان‌هايي كه ما به آنها رفت و آمد مي‌كنيم استانداردهاي لازم را ندارند.
 
وي با تاكيد بر اينكه بايد قوانين اصلاح و سختگيري‌ها بيشتر شود و مردم هم مشاركت داشته باشند و بدانند اين سختگيري‌ها به خاطر حفظ جان خودشان است، عنوان كرد: هزينه‌هاي اتفاقي كه در ساختمان‌ پلاسكو رخ داد، غير قابل جبران است، صرف نظر از هزينه‌هاي اقتصادي؛ چرا كه هر چند سخت اما مسائل مالي جبران مي‌شود البته ممكن است براي عده‌اي هم جبران ناپذير باشد اما پيامد بزرگ حادثه پلاسكو اين است كه 20 خانواده و يك شهر عزادار شد. بهترين‌ نيروهاي آتش‌نشاني جان خود را از دست دادند و اين واقعا قابل جبران نيست هر چقدر هم سرمايه‌گذاري كنيم، نمي‌توانيم اين نيروها را برگردانيم اين در حالي است كه اگر مسائل ايمني رعايت شده بود اين افراد اكنون در بين ما بودند.
      

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
آقای محترم:
شما که عضو شورای شهر هستید. اگر یک مغازه یک خلافی بکند فورا با گذاشتن یک بلوک سیمانی یک تنی راه ورود به مغازه رو می بندید ولی برای یک ساختمان قدیمی مثل پلاسکو با این همه خلاف فقط اخطاریه فرستادید. آیا این کافی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه تان باتفاق شهردار استعفا دهید. از 4 تا ورزشکار و ..... انتظار بیشتری نمی رود. استعفا همگی درخواست ما تهرانی هاست.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
لطفا قبل از وقوع فکری بکنید : خداوکیلی و بدون حب و بغض سیاسی دهها ساختمان بدتر از پلاسکو فقط در راسته خیابان جمهوری داریم جای دیگر که بماند کسی جرات دارد آنها را ببندد مثلا ساختمان آلومینیوم و حتی پاساژ علائالدین که جدید است ایا راه خروج اظطراری منطبق بر تعداد واحدهای موجود و افراد در حال تردد دارد؟
ناشناس
|
Romania
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
امکان ندارد بدون همدستی کارمندان ... کسبه این ساختمان امکان کار وتجارت در این ساختمان را می داشتند . باید پیگیری شود که چه رشوه های برای کار این کسبه رد وبدل شده است . همانطوری که طبقه هفتم پاساز علاالدین ویا هتل لب رودخانه و00000 تخریب نمی شود.
اگر صاحبان اماکن خلاف کرده رشوه پرداخته اند ومجوز گرفته اند . همان پرداختن رشوه هم خلاف است پس با خلاف بدون هیچ ترحمی باید برخورد شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار