کد خبر: 833880
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
مجمع جهاني داووس يا مجمع جهاني اقتصاد، (World Economic Forum)، از سازمان‌هاي بزرگ اقتصادي سوئيس است كه...
دكتر سيد‌نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده
مجمع جهاني داووس يا مجمع جهاني اقتصاد، (World Economic Forum)،  از سازمان‌هاي بزرگ اقتصادي سوئيس است كه از سال 1971 به اين سو و با ابتكار كلاوس شواب، فرصتي براي رهبران سياسي و اقتصادي در شهر داووس سوئيس است تا ديدگاه‌هاي خود را در زمينه‌هاي مهم جهاني عرضه كنند. چهل و هفتمين نشست اين مجمع امسال از 17 تا 20 ژانويه برگزار مي‌شود و تا اندازه‌اي زير سايه كسي است كه در اين مجمع و شهر داووس حضور ندارد؛ دونالد ترامپ. مراسم تحليف رياست‌جمهوري ترامپ روز جمعه 20 ژانويه برگزار مي‌شود و به همين دليل او نمي‌تواند در اجلاس امسال داووس شركت كند هر چند كه نماينده‌هاي او به طور فعال در اجلاس حضور دارند. نقطه‌نظرهاي خلاف عرف او باعث شده بخشي از مباحث اجلاس با توجه به اين نظرها باشد.

در مقابل، حضور شي جين پينگ، رئيس‌جمهور چين، اتفاق بي‌سابقه‌اي است كه در اجلاس امسال داووس پيش آمده است. چيني‌ها تا كنون در سطوح نخست وزير در دو سال قبل و معاون رئيس‌جمهور در سال قبل به شهر داووس رفته‌اند اما اين نخستين باري است كه رئيس‌جمهور چين همراه با هيئت بلند پايه سياسي و اقتصادي به مجمع جهاني اقتصاد مي‌رود.
نخستين حضور رئيس‌جمهور چين در اجلاس داووس قبل از هر چيز به نقش و جايگاهي مربوط مي‌شود كه چيني‌ها در اقتصاد جهاني براي خود در نظر گرفته‌اند كه ديگر نه به عنوان يك قطب يا قدرت اقتصادي، بلكه دست كم به عنوان يكي از رهبران اصلي و تأثير‌گذار اقتصاد جهاني شناخته بشوند. جين پينگ در سپتامبر گذشته و با برگزاري اجلاس گروه 20 در شهر هانگژو، سعي در  ترسيم اين نقش و جايگاه داشت و حالا هم نوبت به داووس رسيده است. او براي اين نقش خطوط كلي مشخصي را دنبال مي‌كند كه چه در هانگژو و چه در داووس سر خط‌هاي اصلي اين خطوط را عنوان كرده كه مهم‌ترين آنها عبارت از تلاش براي بازنويسي نظم اقتصاد جهاني، مقابله با حمايت‌گرايي اقتصادي و حمايت از جهاني شدن اقتصاد است. جين پينگ با اين خطوط تنها به دنبال قرار دادن چين در نظم اقتصاد جهاني نيست بلكه سعي به تغيير در نقشه اين نظم دارد كه بعد از جنگ جهاني و بر طبق منافع جهاني امريكا و اروپا ترسيم شده و ديگر همخوان با ظهور اقتصاد قدرتمندي مثل چين نيست. با اين نقطه‌ نظر است كه او در سخنراني داووس گفت: «جهاني شدن بايد جامع‌تر و سازگارتر باشد ضمن اينكه مؤسسات جهاني فعلي در حال حاضر ناكافي هستند و بايد نمايندگان بيشتري در اين زمينه ايجاد بشود.» يك نمونه از اين سياست جين پينگ در تأسيس بانك سرمايه‌گذاري زيربنايي آسيا، AIIB، است كه به نظر تحليل‌گران اقتصادي رقيب چيني در مقابل بانك جهاني تحت نفوذ امريكا و صندوق بين‌المللي پول تحت نفوذ اروپا است.

جين پينگ در داووس نيم‌نگاهي به ترامپ هم دارد و گفته مي‌شود كه هيئت همراه او برنامه‌هايي براي ديدار و گفت‌وگو با نمايندگان ترامپ در داووس دارند. روساي شركت فروش اينترنتي علي بابا، گروه اقتصادي داليان واندا و غول اينترنتي بايدو از جمله افراد اين هيئت هستند كه به نظر مي‌رسد جين پينگ مي‌خواهد نخستين ارتباط غيرمستقيم خود با  ترامپ را از طريق اين افراد برقرار كند و از زباني استفاده كند كه براي ترامپ آشناتر است، زبان تجارت به جاي سياست. ترامپ چه قبل از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر و چه بعد از آن به گونه‌اي در مورد چين صحبت كرده كه جنگ تجاري با اين كشور را در كانون تحليل‌ها از صحبت‌هايش قرار داده و روزنامه ساوث چاينا هم موضوع را از همين زاويه ارزيابي كرده ‌است. اين روزنامه چاپ هنگ كنگ به منازعات جدي چين با كشورهاي اروپايي و امريكا در سازمان تجارت جهاني اشاره كرده و معتقد است كه چين در وضعيت فعلي خود به دنبال بهتر كردن وجهه خود در عرصه تجارت جهاني است زيرا «پكن پيش‌بيني مي‌كند دونالد ترامپ چين را در صحنه اقتصادي بيش از گذشته منزوي كند. »

جين پينگ در برابر موضع ترامپ اين پيام را از داووس به او فرستاده كه «اگر جنگ تجاري بين اقتصادهاي مطرح جهان روي دهد كسي از آن برنده بيرون نخواهد آمد.» با وجود اين پيام، بايد گفت كه ترامپ به بهانه بازگرداندن سرمايه‌هاي امريكايي از چين، برنامه جنگ تجاري با اين كشور را در سر دارد تا مانع رسيدن چين به مقام رهبري در اقتصاد جهاني بشود و جين پينگ هم در حال حاضر با فرستادن اين دست پيام‌ها و مذاكرات نمايندگانش بيشتر به دنبال تغيير در برنامه ترامپ است اما اگر رئيس‌جمهور جديد امريكا بر اين برنامه اصرار كند بايد انتظار عكس‌العمل‌هاي او را داشت تا ترامپ مانعي در خيز او به سوي رهبري اقتصاد جهاني نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار