کد خبر: 833870
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
فيلمي كه صداي الازهر را درآورد
«مولانا» فيلم جنجالي سينماي مصر در صدر فروش هفتگي سينماي مصر قرار دارد؛ فيلمي كه برخي علماي الازهر خواستار توقيف آن هستند و سال گذشته همزمان با توليد اين اثر سينمايي اعتراض به اين فيلم بالا گرفت.
فرزين ماندگار
فيلم «مولانا» كه بر اساس رماني از يك چهره روشنفكر مصري عليه اخوان‌المسلمين ساخته شده است موجب درگيري لفظي علماي ضداخوان الازهر و روشنفكران مصري در رسانه‌هاي اين كشور شد. حكومت ناموفق اخوان‌المسلمين مصر پس از جنبش‌هاي موسوم به بيداري اسلامي در منطقه جنوب غرب آسيا منجر به اين شد كه مردم اين كشور تا حدي نسبت به توانمندي و صلاحيت اين جريان ريشه‌دار اسلامي ترديد كنند. محمد مرسي كه هم اكنون در زندان به سر مي‌برد در مدت زمان رياست جمهوري خود دست به اشتباهات فاحشي زد و فرصت تشكيل حكومت اسلامي در اين كشور را از بين برد؛ شكستي كه خيلي‌ها آن را ناشي از نبود يك رهبر كاريزماتيك و هوشيار قلمداد كردند. حالا و پس از فروكش كردن موج بيداري اسلامي زمينه براي خلق اثري سينمايي از سوي فيلمسازي به نام مجدي احمد علي فراهم آمده است تا به نقد اخوان‌المسلمين بپردازد، هرچند او مدعي است كه فيلمش نه تنها ضد‌اخوان نيست بلكه به نفع اين جريان ساخته شده است.

«مولانا» اقتباسي از رمان «مولانا السيد» نوشته يك چهره روشنفكر مصري به نام «ابراهيم عيسي» است كه به‌رغم مخالفت با عربستان در جنگ يمن با اسلامگرايان ميانه خوبي ندارد. اما علماي ديني همراه با الازهر كه بعضاً با اسلامگرايان نيز ميانه خوبي ندارند، انتقاد اصلي را از ساخت اين فيلم داشته‌اند و از الازهر و وزارت اوقاف مصر خواسته‌اند جلوي پخش آن را بگيرند چراكه «فيلم داراي صحنه‌هايي است كه لباس شيوخ الازهر و علماي آن را به سخره گرفته و آنها را تجار دين و كساني نشان داده كه بر اساس هواي نفس فتوا صادر مي‌كنند».

«جنبش ائمه مساجد مصر عليه تروريسم» در بيانيه خود مدعي شده بود كه اين فيلم «نه يك اثر هنري بلكه توطئه‌اي ماسوني و لائيك و به دنبال تفرقه در مصر است و به نوعي سم در عسل است». در اين بين مجدي احمدعلي، كارگردان اين فيلم با رد اين سخنان گفته است: اين فيلم مجوز خود را از دستگاه‌هاي نظارت بر توليدات هنري گرفته است كه از جمله آنها الازهر بوده است به‌ويژه كه فيلم در كمك به الازهر ساخته شده است. وي با انتقاد از كساني كه نديده فيلم را نقد كرده‌اند، گفته: نمي‌دانم چگونه فهميده‌اند فيلم به الازهر توهين كرده و به نظرم حتي رمان ابراهيم عيسي را كامل نخوانده‌اند. سينماي مصر مانند اغلب كشورهاي جهان در تسخير فيلم‌هاي هاليوودي است و صدرنشيني اين فيلم مصري در جدول فروش نشان مي‌دهد كه اين فيلم توانسته توجهات را به خود جلب كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار