کد خبر: 833861
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
رئيس اتاق اصناف ايران اعلام كرد: حل مشكل بيكاري، فقر و موانع توسعه كشور در گرو حمايت جدي از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اتاق اصناف ايران، علي فاضلي در دومين همايش چشم‌انداز كسب و كار و كارآفريني در افق ۱۴۰۴ با اشاره به وجود 3 ميليون بنگاه صنفي توليدي كوچك و متوسط در كشور گفت: اصناف با داشتن 17/5 درصد سهم در توليد ناخالص داخلي كشور هنوز در برنامه‌هاي توسعه جايگاهي ندارند. وي افزود: دو برنامه پنج ساله از سند چشم انداز ۱۴۰۴ كشور به پايان رسيد اما بخش خصوصي مورد توجه جدي قرار نگرفت و حتي در برنامه ششم توسعه نيز به ارتقاي جايگاه بخش خصوصي در نظام اقتصادي كشور توجه نشده است.

فاضلي همچنين بخش خدمات و بازرگاني را حائز اهميت خواند و گفت: سهم بخش خدمات نيز در نظام اقتصادي كشور بسيار اندك است، هر چند شعار حمايت از توليد مي‌دهيم اما بايد بدانيم توليد، بدون بها دادن به بخش خدمات و بازرگاني رشد و توسعه پيدا نمي‌كند.
وي رونق كسب و كار را با سپردن كار مردم به مردم قابل تحقق دانست و افزود: هنوز بيش از 2 هزار قوانين و دستورالعمل در ساختار اقتصادي ايران وجود دارد كه اصناف هم ۵۸ درصد سهم از آن دارند.

رئيس اتاق اصناف ايران تأكيد كرد: براي رونق كسب و كار نبايد به شعار اكتفا كرد بلكه بايد مجلس سهم بخش خصوصي واقعي اقتصاد را در برنامه ششم توسعه افزايش دهد. تقاضايم از مجلس شوراي اسلامي، بازنگري در برنامه ششم براي بالا بردن سهم بخش خصوصي است كه به اعتقاد من يك ضرورت است. فاضلي به موضوع سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي نيز اشاره كرد و با انتقاد از پايين بودن سهم بهره‌وري در نظام اقتصادي كشور گفت: در اهداف برنامه چشم‌انداز، دستيابي به رشد اقتصادي سالانه ۸ درصد پيش‌بيني شد كه سهم بهره‌وري از آن 2/5 درصد بود اما متأسفانه تنها نيم درصد محقق شده است.

فاضلي به موضوع قاچاق نيز اشاره كرد و گفت: با وجود قاچاق سالانه حدود ۱۷ ميليارد دلاري در كشور، بخش خصوصي نمي‌تواند نفس بكشد كه برخورد با اين معضلات بحث حاكميتي است و بخش خصوصي در اين موارد جاي ورود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار