کد خبر: 833860
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
واكنش توليدكنندگان فولاد به صحبت‌هاي اخير رئيس‌جمهور در گفت‌وگو با «جوان»
یک فعال اقتصادی:‌ وضعيت صنعت فولاد در ۴۸ سال گذشته به اين افتضاحي نبوده است...
بهناز قاسمی
رئيس‌جمهور در حالي از رشد بخش فولاد سخن مي‌گويد كه فعالان اين صنعت از كاهش توليد و صادرات فولاد و محصولات فولادي خبر مي‌دهند و معتقدند كاهش ساخت‌و‌ساز در سال‌هاي اخير صنعت فولاد را تحت‌الشعاع قرار داده و به دليل بالا بودن قيمت تمام شده داخل، صادرات نيز رشد چشمگيري نداشته است. همچنين موجودي انبار‌ها نيز در سال ۹۴، 24/2 درصد و سال ۹۵نيز 31/6 درصد رشد يافته است.

رئيس‌جمهور روز سه‌شنبه در يك نشست خبري بر آثار اجراي برجام در اقتصاد ايران سعي كرد تصويري مثبت از اقتصاد پساتحريم ارائه دهد. وي از رونق صنعت فولاد در يك سال اخير سخن گفت و افزود: «سال گذشته همين موقع بنده مصاحبه‌اي انجام دادم و همه تلاش مي‌كرديم تا اجناسي كه در انبارها باقي مانده را چگونه به فروش برسانيم. در برخي از كارخانه‌هاي بزرگ ما مانند فولاد آنقدر انبارها از كالا انباشته شده بودند كه ديگر جايي در انبارها وجود نداشت، اما الان ديگر فولاد جنسي ندارد كه بدهد، همه انبارها خالي شده است و حتي در شرايط امروز، فولاد نوبت‌هاي سه‌ماهه مي‌دهد، اين موضوع نشان مي‌دهد كساني كه مي‌گويند ركود و مدام مي‌گويند ما نمي‌بينيم، خب عينكي، چيزي استفاده كنيد. بروند به همين فولاد نگاه كنند، بررسي كنند سال گذشته فولاد چه شرايطي داشت و امسال چه شرايطي دارد.»

از اين رو «جوان» چگونگي وضعيت اين صنعت را در گفت‌و‌گو با فعالان اين صنعت بررسي كرد. مي‌گويند ۸۵ درصد صنعت فولاد دولتي و ۱۵ درصد خصوصي است. كارخانجات دولتي كه همواره از حمايت‌هاي دولت‌ها برخوردار هستند، توليداتشان را با قيمت ارزان صادر و به قيمت گران به بازار داخل مي‌فروشند و تلاش مي‌كنند زيان حاصل از صادراتشان با فروش داخلي جبران كنند. سيدمحمد احراميان عضو انجمن فولاد و فعال اين صنعت مي‌گويد: ذوب‌آهن سالانه يك ميليارد دلار ضرر مي‌دهد، فولاد الياژي يك كارخانه ورشكسته است، در اين كارخانه ۴ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده در حالي كه سالي يك ميليارد تومان نيز توليد و فروش ندارد، در بخش معدن نيز در پي ركود گسترده در كشور، طي سال‌هاي اخير ۱۲۰ معدن سنگ‌آهن تعطيل و ۱۰ هزار نفر بيكار شدند كه 4 هزار و 600  نفر از تعديل نيروها در يك سال اخير صورت گرفته است.

وي درگفت‌و‌گو با «جوان» مي‌افزايد: اينكه آقاي رئيس‌جمهور از رونق صنعت فولاد سخن مي‌گويد و آن را نشانه تحرك اقتصادي عنوان مي‌كند... بايد به استحضارشان برسانم كه سال‌هاست به دليل كاهش ساخت‌و‌ساز و تعطيلي نسبي پروژه‌هاي عمراني، ميانگين مصرف فولاد ايران بيشتر از ۲۰ درصد كاهش يافته و به تبع هم توليد كاهش يافته و هم اينكه به مدد صادرات كارخانجات فولادي دولتي، جايي براي صادرات بخش خصوصي وجود ندارد. احراميان همچنين از رشد موجودي انبار‌ها در يك سال اخير خبر مي‌دهد و تأكيد مي‌كند: براساس گزارش مركز آمار ايران، تغيير در موجودي انبار كه يك متغير مهم در رونق يا ركود خريد و فروش در بازار است، مي‌توان دريافت كه در اين مدت موجودي انبارها به شدت رشد كرده است، به طوري كه در سال ۹۴، موجودي انبار‌ها 24/2 درصد و سال ۹۵، 31/6 درصد رشد داشته داشته و افزايش انبار كالا گوياي عدم‌رونق در بازار و انتقال كالاي توليدي به درون انبار است.

دبير انجمن فولاد: فروش داخل كاهش يافته است
همچنين دبير انجمن فولاد نيز از تداوم ركود بر بازار فولاد و محصولات فولادي سخن مي‌گويد. او نيز مانند ديگر فعالان اين صنعت از كاهش ساخت و ساز و توليد در يك سال اخير خبر مي‌دهد و مي‌گويد: دپوي كالاها به دليل كاهش تقاضا در بازار است، هر چند در چند ماه اخير به دليل افزايش قيمت جهاني فولاد، صادرات كليد خورده اما صادرات تمامي محصولات فولادي امكانپذير نيست و همه توليدكنندگان اين امكان را ندارند. خليفه سلطان از بحران در بازار ميلگرد خبر مي‌دهد و مي‌گويد: بازار ميلگرد به دليل نبود ساخت‌و‌ساز، به شدت با كسادي روبه‌رو شده و از آنجا كه كشورهاي همسايه همگي توليدكننده ميلگرد با قيمت پايين‌تر از ايران هستند، امكان صادرات نيز فراهم نيست.
همچنين اخبار رسيده از توليد‌كنندگان اين صنعت نيز حكايت از تعطيلي چندين كارخانه فولاد، مانند فولاد آرين و... دارد كه به دليل انواع مشكلات به وجود آمده در يك سال اخير تعطيلي و تعديل كارگران را به ادامه توليد ترجيح دادند.
  
وضعيت صنعت فولاد در ۴۸ سال گذشته به اين افتضاحي نبوده است
عضو ديگر انجمن فولاد نيز معتقد است، دپوهاي شركت‌هاي فولاد به قدري زياد شده كه به دليل عدم‌خريد يا كاملاً متوقف شده‌اند يا مكان براي دپو ندارند يا اعتباري وجود ندارد كه بخواهند ادامه حيات بدهند. رضا شهرستاني، عضو انجمن فولاد در رابطه با وضعيت بازار فولاد مي‌گويد: وضعيت بازار فولاد بسيار بدتر از آن است كه حتي بتوان فكرش را هم كرد. به عنوان اولين توليدكننده فولاد در كشور، حتي پيش از ذوب‌آهن و به عنوان كسي كه بيشترين سابقه را در اين حوزه دارد، بايد بگويم كه طي اين 48 سال وضعيت نامناسب فعلي كه در بازار وجود دارد بي‌سابقه بوده و تا حالا چنين چيزي سابقه نداشته است. وي مي‌افزايد: چنانچه دولت به داد اين صنعت نرسد به حدي شرايط بد شده كه تا آخر امسال بعيد مي‌دانم توليدكننده ديگري باقي بماند، تنها بخشي كه بهتر كار مي‌كند و هنوز به مشكل اساسي برخورد نكرده، توليد تختال است اما در بخش‌هاي ديگر مانند نبشي، ناوداني، ميلگرد يا تيرآهن در مورد وضعيت توليد مي‌توان گفت اسفناك است.
شهرستاني در واكنش به سخنان اخير رئيس‌جمهور پيرامون صنعت فولاد مي‌گويد: اين صحبت‌ها صحت نداشته و ما با آن مخالفيم، در حال حاضر متأسفانه تمام دپوهاي شركت‌ها به قدري زياد شده است كه به دليل عدم‌خريد يا كاملاً متوقف شده‌اند يا مكان براي دپو ندارند يا اعتباري وجود ندارد كه بخواهند ادامه حيات بدهند. وي تصريح مي‌كند: حتي من از هيئت مديره انجمن درخواست جلسه اضطراري داشتم تا به دليل وضعيت نابسامان صنعت نزد آقاي جهانگيري برويم و به ايشان بگوييم كه چنانچه سريعاً به داد اين صنعت نرسند مسلماً تا پايان سال اين صنعت از بين برود.
عضو انجمن فولاد اظهار مي‌دارد: دولت تدبير در اين رابطه كاري نكرد و باز هم بايد گفت صد رحمت به دولت قبلي، ما توقع‌مان از آقاي روحاني بيان چنين صحبت‌هايي با وجود چنين وضعيتي نبود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار