کد خبر: 833846
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
كشف هفتگي فساد جديد، انكار مستمر دولت
دادستان تهران از دستگيري متهم جديد در آموزش و پرورش خبر داد...
نيره ساري
در حالي كه دادستان تهران از دستگيري يك متهم جديد در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داده است، اعضاي كميته تحقيق و تفحص مجلس از اين صندوق نيز بر گستردگي حجم اين فساد تأكيد كردند.

وقتي سال 1373 صندوق ذخيره فرهنگيان با هدف ارائه خدمت به ويژه در ايام بازنشستگي فرهنگيان شروع به كار كرد، شايد هيچ كدام از معلمان زحمتكش كه با هدف ارتقاي معيشتي به كسر بخشي از حقوق ماهانه خود رضايت داده بودند، تصور رونمايي از تخلفات گسترده در اين بخش را در ذهن نداشتند.

اما از آنجايي كه تصورات ذهني ما هرگز با واقعيت‌ها منطبق نخواهد شد، هر روز كه مي‌گذرد، ابعاد تازه‌تري از اين فساد برملا شده و به قول شاعر «هر دم از اين باغ بري مي‌رسد.»
به دنبال گستردگي ابعاد مبهم اين ماجرا بود كه نمايندگان و نهادهاي مختلف نظارتي مانند قوه قضائيه، انجام تخلف در آن را تأييد و بر رسيدگي قاطع و بدون اغماض بر اين پرونده تأكيد كردند.
بعد از شنيدن خبر‌هاي فساد مالي از قبيل معوقات غيرقابل وصول بانك سرمايه، سند‌سازي‌هاي صوري، تخصيص وام‌هاي بالاي ۱۰۰ ميليون توماني قرض‌الحسنه با كارمزد صفر درصد، اعتبارات سنگين براي خريد ۸۰۰ دستگاه خودروي لوكس به مديران ارشد صندوق ذخيره فرهنگيان و ساير موارد حاشيه‌اي چون فاميل‌بازي و باندبازي در اين صندوق، جعفري دولت‌آبادي نيز درباره اين پرونده اطلاع‌رساني كرده و از دستگيري يك متهم جديد در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داده است.

دادستان تهران اظهار داشت: «تمام كساني كه در تاراج اموال صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه دخيل بودند، تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.» نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز ضلع ديگري بودند كه خواستار بازشدن پاي تحقيق و تفحص به تاريكخانه وزارت آموزش و پرورش شدند.
 
حجم فساد بسيار بالا است
در حالي كه يك ماه از آغاز به كار فعاليت كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان مي‌گذرد، جبار كوچكي‌نژاد، رئيس كميته مذكور در گفت‌وگو با «جوان» با تأكيد صريح بر اين مهم كه حجم فساد بسيار بالا است، اظهار داشت: به اطلاعات خوب و قابل قبولي رسيديم، اما از آنجايي كه فساد گسترده‌اي در صندوق وجود دارد، اين روند طولاني شده است.
وي اضافه كرد: اين بدهي‌ها در حد معوقات بانكي نيست، بلكه به دليل ضعف مديريتي فساد گسترده رخ داده است.
رئيس كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان، اعلام نتيجه و ارائه گزارش مجلس تا قبل از عيد را بعيد دانست و خاطر نشان كرد: تا سه ماه آينده گزارش كامل آن را اعلام خواهيم كرد.
 
اطلاعات كميته در مراحل بررسي محرمانه است
به رغم اين مهم، سيد حمايت ميرزاده،  سخنگوي كميسيون آموزش مجلس و البته از ديگر اعضاي كميته تحقيق و تفحص از صندوق به «جوان» گفت: ما از لحاظ قانوني شش ماه فرصت داريم و بعد از شش ماه به شرط نتيجه اتمام كار و كسب نتيجه، ‌گزارش در صحن علني قرائت خواهد شد و تا آن روز هم تمامي اطلاعات از جمله اينكه تا چه مرحله‌اي رسيده است، محرمانه باقي مي‌ماند.

وي در رابطه با افشاي ابعاد تازه‌اي از اين ماجرا كه هر روز رسانه‌اي مي‌شود، اظهار داشت: مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ابعاد گسترده‌اي در زمينه فعاليت در ادارات آموزش پرورش استان‌ها دارد كه همين موجب بررسي تمام جوانب امر مي‌شود.  ميرزاده تأكيد كرد: كميته 15 نفر عضو دارد و كار خود را قانوني انجام مي‌دهند، به موقع هم در صحن علني گزارش خود را قرائت خواهيم كرد، كما اينكه به لحاظ قانوني شش ماه فرصت داريم و قطعاً احتمال تمديد وجود دارد؛ چراكه بررسي‌ها طول خواهد كشيد.

هرچند اظهارات اعضاي تحقيق و تفحص و ساير نهادهاي دغدغه‌مند، از حجم گسترده و عمق زياد اين تخلفات پرده‌برداري مي‌كند، اما اميدواريم اختيار قانوني نمايندگان در نظارت بر نهادها، مؤسسات تحت عنوان تحقيق و تفحص آنقدر طولاني نشود كه باز هم يا ماجرا فراموش و سرد شود، يا عمر مجلس به پايان برسد، در نهايت هم نوشداروي رسيده، درماني براي مرگ سهراب نباشد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار