کد خبر: 833845
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
بي‌تفاوتي دولت در مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي اين معضل را به دبيرستان‌ها هم كشانده است
صداي پاي آسيب‌هاي اجتماعي را اين بار از مدارس دخترانه مي‌توان شنيد. پس از تب باربي شدن و پايين آمدن سن استفاده از لوازم آرايشي اين بار نوبت به بازي جديدي رسيده كه نقشي ماندگار را بر آينده نوجواناني كه قرار است مادران آينده باشند، مي‌گذارد.
كبري فرشچي
صداي پاي آسيب‌هاي اجتماعي را اين بار از مدارس دخترانه مي‌توان شنيد. پس از تب باربي شدن و پايين آمدن سن استفاده از لوازم آرايشي اين بار نوبت به بازي جديدي رسيده كه نقشي ماندگار را بر آينده نوجواناني كه قرار است مادران آينده باشند، مي‌گذارد. «خون بازي» آسيبي نه‌چندان تازه است كه اكنون به واسطه شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه، كمي جدي‌تر از قبل مطرح مي‌شود و حكايت از بروز آسيب‌هايي جدي در ميان نوجوانان دارد؛‌آسيبي كه خود را به شكل خط خطي‌هايي روي ساعد دست آنها نشان مي‌دهد. در اين بين اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش بي‌توجه به ظهور چنين آسيب‌هايي مشغول سياسي‌بازي‌هاي خود هستند.
ماجراي «خون بازي» در مدارس دخترانه با دست به دست شدن يك كليپ در فضاي مجازي آغاز شد؛‌ موضوعي كه كارشناساني نظير مجيد صفاري‌نيا، رئيس انجمن آسيب‌شناسي اجتماعي ايران معتقد است بايد از سوي مسئولان آموزش و پرورش جدي گرفته شود، اما مجيد ابهري آسيب‌شناس و استاد دانشگاه شهيد بهشتي تصريح مي‌كند: ‌متأسفانه نام آموزش و پرورش سال‌هاست كه در كشور ما نماد آموزش و تربيت نوجوانان و جوانان است؛ در حالي‌كه در اين وزارتخانه به مقوله پرورش توجه نمي‌شود.
 
تغييري ماندگار
«اگر مي‌خواهيد يك نسل را تغيير دهيد، پسران را تغيير دهيد اما اگر مي‌خواهيد چند نسل را تغيير دهيد، نگاه دختران جامعه را عوض كنيد»؛ ‌اين بخشي از استراتژي غرب براي تغيير در جوامع سنتي و ارزشي مانند ايران است كه سوار بر سياستگذاري‌هاي نادرست داخلي و همچنين نفوذ در ساختارهايي مانند آموزش و پرورش و صد البته به كمك فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي اجرايي مي‌شود. به بيان ديگر پروژه نفوذ بيش از آنكه مردان و پسران جامعه ما را هدف گرفته باشد، زنان و دختران را در نوك پيكان خود قرار داده تا تغييري پايدار را در ميان نسل‌هاي بعدي كشورمان ايجاد كند. استراتژي اين تغيير گاهي با اسباب‌بازي‌هايي مانند عروسك باربي است كه انعكاس آن را در چهره و رفتار زنان و دختران جامعه مي‌بينيم و گاهي اوقات هم در قالب سيگنال‌هايي براي دختران مدرسه‌اي كه خود را به شكل «خون‌بازي» نشان مي‌دهد. بديهي است در برابر چنين آسيبي نوجواناني كه داراي پيش‌زمينه مشكلات فردي و خانوادگي هستند، آسيب‌پذيرترند هر چند در اين بين برخي از نوجوانان هم بر پايه چشم و‌ هم‌چشمي يا پذيرفته‌شدن در گروه همسالان با گروه ديگر همراهي مي‌كنند.
 
تقليدي از گروه‌هاي شيطان‌پرستي
دكتر ابهري، رفتار‌شناس با تأكيد بر اينكه در جامعه به درستي به ارائه الگوها و نمادهاي تربيتي نپرداخته‌ايم، مي‌افزايد: اين در حالي است كه ارائه الگوهاي تربيتي و پرورشي و سياستگذاري‌هاي ضروري براي تخليه انرژي و نشاط‌آفريني مي‌تواند جوانان را از انحراف و سقوط در ورطه رفتارهاي ناهنجاري مانند خون‌بازي باز دارد. اين آسيب‌شناس در پاسخ به اين سؤال كه چنين رفتاري از كجا آمده است، مي‌گويد: گروه‌هايي كه در كشورهاي اروپايي و امريكايي، رفتارهايي چون خودزني و خون‌خوري را ترويج مي‌كنند، اغلب زيرمجموعه فرقه‌هاي شيطاني هستند و اين گونه رفتارها را در مهماني‌ها و همايش‌هاي خود به عنوان رفتار آييني‌شان انجام مي‌دهند.

به گفته وي، صحنه‌هاي دلخراش اينگونه حركات در فضاي مجازي در گروه‌هاي مختلف در دسترس فرزندان ما قرار مي‌گيرد. دختران جوان به خاطر غرور كاذب و عقب نماندن از دوستان اقدام به خودزني و خون بازي مي‌كنند كه با تكرار آنها سطح خشونت، پرخاشگري و قساوت قلبي در آنها به طرز چشمگيري رشد مي‌يابد.
 
عقب ماندن فرهنگ از تكنولوژي
نقش فضاي مجازي در گسترش آسيب‌هايي از اين دست ميان نسل جوان قابل‌انكار نيست.
ابهري در اين باره مي‌گويد: ورود هر فناوري به جامعه مستلزم بسترسازي فكري و فرهنگي است، در غير اين صورت، امتيازات آن نسبت به آسيب‌ها و عوارضي كه دارد، ناچيز خواهد بود. فضاي مجازي اگرچه ارتباطات را تسهيل و امكان تبادل اطلاعات و برقراري ارتباط را فراهم كرده است، اما عوارض و آسيب‌هاي نوپديدي را به همراه داشته كه تركش‌هاي آن نوجوانان و جوانان را قرباني مي‌كند.

اين رفتارشناس درباره راهكار مواجهه منطقي با آسيب‌هايي از اين دست مي‌گويد: آموزش و پرورش بايد در كنار ساير رسانه‌ها مانند صدا و سيما و خانواده ‌به رسالت پرورشي خود عمل كند و آموزش و آگاهي‌هاي لازم را به دانش‌آموزان بدهد. خانواده‌ها هم بايد با ايجاد روابط صميمانه با فرزندان و صرف وقت براي آنها مخصوصاً در دوران بلوغ اجازه ندهند فرزندان آنها با كاستي‌هاي عاطفي مواجه شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
یا الهی وربی وسیدی مولای به حق خون شهدای کربلا به فریاد فرزندان عزیزمان برس ،به فریاد انقلاب واسلام برس ودست ناپاک یهودی صفتان را از ارکان نظام ما کوتاه کن
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
با سلام. خوشبختانه در مدت 37 سال بعد از انقلاب .ایران به پیشرفتهای بسیار بزرگی دست یافته است . . الان شدیدا احساس می شود که برای ادامه پیشرفت نیاز به مدارک بالاتر از کارشناس هست . این شرایط باعث گردیده است .که پدران فرزندانشان را به ادامه تحصیل بالاتر تشویق نمایند . . این یک واقعیت است که اگر کسی به استخدام دولت در بیاید می تواند از تمام مزایای تعریف شده در قانون کار بهره مند گردد . لذا فرزندان برای داشتن اینده بهتر و استخدام در دستگاهای دولتی تشویق به خواندن درس می نمایند . متاسفانه مشاهده می گردد بعضی تصمیمات در مجلس باعث دلسردی ادامه تحصیل فرزندان می شود . مثلا تصمیم اخیر در برنامه ششم که مقرر گردیده است که در اولیت اول استخدام فرزندان شهدا و ایثاگران و غیره باشد . نصمیم بسیار خوبی برای اجر نهادن به خانواده شهدا است ولی درک ان برای فرزندان کمی مشکل است . برای جلوگیری از دلسردی فرزندان معمولا پدران مجبور می شوند که به فرزندانشان القا کنند که سعی کن در ایران بخوان ولی بعداز ادامه تحصیل به خارج از ایران برو .و در ان جا کار کن . این بدان معنی است که ناخواسته به فرار مغز ها به خارج از کشور . پدران راضی می شوند . حتی بدان مرحله می رسد برای توجیه این عمل از احادیث کمک می گیرند . مانند حکمت 442 حضرت علی که فرموده که شهر تو انجایی است که در انجا راحتر هستی . و یا اینکه که خداوند فرموده که تمام جهان را من خلق کرده ام . اگر از شهری ناراضی هستی به شهری برو که در انجا راحت هستی . بگذریم نمی دانم که چرا ما اینگونه شدیم که فرزندان را در ایران پرورش می دهیم .اما زمان سودی دهی انها را به خارجیان می سپاریم ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار