کد خبر: 833827
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
موضوع برنامه موشكي در حالي مدت‌هاست به نقطه‌اي براي فشار به جمهوري اسلامي ايران تبديل شده كه در داخل كشور نيز برخي به دنبال گرا دادن به دشمنان براي افزايش فشار در اين حوزه هستند.
جعفر تكبيري
موضوع برنامه موشكي در حالي مدت‌هاست به نقطه‌اي براي فشار به جمهوري اسلامي ايران تبديل شده كه در داخل كشور نيز برخي به دنبال گرا دادن به دشمنان براي افزايش فشار در اين حوزه هستند.
موضوع مربوط به گفته‌هاي اخير علي مطهري است كه در مصاحبه با يك سايت خبري، «موشك‌پراني» را عامل تهديد عليه برجام دانسته است!
اين گفته‌هاي علي مطهري در حالي بود كه غربي‌ها در جريان مذاكرات با جمهوري اسلامي در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و در اين حوزه تمركز بي‌سابقه‌اي روي موضوع موشك‌هاي بالستيك انجام دادند. آنها مي‌كوشيدند با پيوندزدن پرونده هسته‌اي به برنامه موشكي، اين دو را در يك چارچوب قرار دهند و بتوانند با ايجاد فشار در يك مسير هر دو برنامه را متوقف كنند.
اگرچه با تدبیر رهبر انقلاب ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند و در اين خصوص هيچ توافقي ميان ايران و غرب صورت نگرفت، اما در بخشي از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و از آن به عنوان ضمانت اجرايي توافق برجام ياد مي‌شود، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان توصیه‌های مهمي صورت گرفت.
اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، مقامات جمهوري اسلامي ايران از طريق وزارت خارجه طي بيانيه‌اي تأكيد كردند كه «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند»؛ بيانيه‌اي كه حساب توسعه توان دفاعي كشور را از فعاليت‌هاي هسته‌اي جدا مي‌كرد تا در ادامه اين توسعه توان دفاعي نتواند مخل اجراي برجام باشد. حال علي مطهري كه معمولاً به طرح موضوعات شاذ شهرت دارد، در مقام نايب رئيسي مجلس با رشته كردن تمامي بافته‌هاي تيم مذاكره‌كننده، ميان‌برجام و برنامه موشكي كشور پيوند برقرار و راه را براي سوءاستفاده دشمنان در اين عرصه همواره كرده است؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد پا گذاردن روي خطوط قرمز مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب است.

   چرا موضوع موشكي مهم است؟
حال سؤال اصلي در اين ميان آنجاست كه چرا جمهوري اسلامي همواره تأكيد زيادي بر موضوع فناوري‌هاي دفاعي دارد و آن را خط قرمز خود مي‌داند.
پاسخ به اين سؤال در دو حوزه قابل طبقه‌بندي است؛ حوزه اول مربوط به لزوم تجهيز كشور به توانمندي‌هاي دفاعي است. كشوري كه مرور تاريخ آن بيانگر اين حقيقت است كه همواره مورد هجوم بيگانگان بوده و سرزميني رشك‌برانگيز براي دشمنان محسوب مي‌شود، به ويژه در روزگار جديد كه تقسيم‌بندي‌هاي جغرافيايي، ايران را در ميانه سرزمين‌هاي درگير در جنگ قرار داده است.
در حوزه دوم نيز بايد گفت كه بخش مهمي از هويت سياسي و اقتدار جمهوري اسلامي ايران مبتني بر تسلط بر تكنولوژي‌هاي نوين نظير تكنولوژي هسته‌اي و تكنولوژي موشكي است؛ تكنولوژي‌هايي كه نه فقط در حوزه دفاعي ‌بلكه در حوزه‌هايي همچون فضايي كاربرد دارد؛ هويت‌هايي كه براي جامعه مسلمانان الهام‌بخش است و ايران را به محوري مهم در جهان اسلام بدل كرده است.
حال غربي‌ها در راستاي خارج كردن جمهوري اسلامي از اين محور و ايجاد حكومتي ضعيف براي هدف نهايي سرنگوني جمهوري اسلامي، به دنبال آن هستند كه اين گزينه‌هاي هويتي را از جمهوري اسلامي بگيرند؛ اقدامي كه با متوقف كردن قسمتي از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان به آن دست يافته‌اند و حالا تمركز خود را بر موضوع موشكي قرار داده‌اند تا يكي ديگر از عناصر مهم هويتي و اقتداربخش ايران را نيز متوقف كنند.
اين حركت نيز همچون موضوع هسته‌اي اين روزها با تهديد و فشار آغاز شده و بعيد به نظر نمي‌رسد در آينده پيشنهادهايي براي مذاكره درخصوص برنامه موشكي به ايران ارائه كنند، اگرچه رهبر معظم انقلاب بارها برنامه دفاعي كشورمان را جزو خطوط قرمز و غيرقابل مذاكره كشورمان عنوان كرده‌اند.
 
  پيشرفت در اوج تحريم‌ها
در اين ميان نكته‌اي كه شايد عاملي بزرگ براي عصبانيت غربي‌ها شده، دستيابي ايرانيان به فناوري توليد اين موشك‌هاي پيشرفته در اوج تحريم‌ها بوده است. جمهوري اسلامي ايران كه از همان روزهاي نخستين انقلاب با تحريم‌هاي غرب مواجه شد، با وقوع جنگ عملاً در شرايطي قرار گرفت كه كشورهاي دنيا از فروش حتي ساده‌ترين تجهيزات نظامي نظير فشنگ و سيم خاردار نيز دريغ مي‌كردند. اين در حالي بود كه در طرف مقابل رژيم بعثي نه تنها به‌روزترين تجهيزات نظامي را در اختيار داشت بلكه از حمايت‌هاي اطلاعاتي و نظامي كشورهاي منطقه و غربي‌ها برخوردار بود و همين موضوع جنگي نابرابر را رقم زده بود، اما همين جنگ نابرابر خود به دانشگاهي تبديل شد كه فرزندان ايران با احساس نياز خود بتوانند به تكنولوژي ساخت انواع و اقسام تجهيزات نظامي سبك و سنگين از جمله موشك‌ها دست پيدا كنند؛ تكنولوژي‌اي كه در بسياري از موارد كاملاً بومي و اختصاصي جمهوري اسلامي ايران است.

  سلاح‌هايي كه هيچ‌گاه تهديد نيست
تمامي اين گفته‌ها در حالي است كه پيشرفت نظامي جمهوري اسلامي هيچ‌گاه تهديدي براي منطقه و كشورهاي دوست نبوده و اين سلاح‌ها تنها حالتي بازدارنده دارند، كما اينكه جمهوري اسلامي همواره پيام صلح و دوستي خود را به كشورهاي مختلف منطقه ارسال كرده است. علاوه بر اين، نكته مهم ديگر در خصوص پيشرفت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي آن است كه وجود ايراني مقتدر در منطقه مي‌تواند باعث آرامش و امنيت ديگر كشورها باشد و طمع جنگ‌افروزي در منطقه توسط بيگانگان براي بازاريابي تجهيزات نظاميشان را كاملاً از بين خواهد برد. حال با توجه به تمام آنچه گفته شد، به نظر مي‌رسد بيان چنين حرف‌هايي از سوي فردي كه هويتي و جايگاهي مهم در عرصه سياسي كشور دارد، نه تنها گرا دادن به دشمنان براي فشار عليه جمهوري اسلامي است بلكه زمينه‌ساز دلسردي جوانان گمنامي خواهد شد كه با كمترين امكانات كشور را به قله توانمندي‌هاي دفاعي رسانده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار