کد خبر: 833824
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
‌جامعه‌شناسي در دادگاه فلسفه عنوان پرونده انديشه شماره پانزدهم نشريه فرهنگ امروز است كه...
‌جامعه‌شناسي در دادگاه فلسفه عنوان پرونده انديشه شماره پانزدهم نشريه فرهنگ امروز است كه علاوه بر بررسي ارتباط ميان فلسفه و جامعه‌شناسي، مورد خاص يوسف اباذري را زير ذره‌بين برده است.
‌شماره پانزدهم نشريه فرهنگ امروز با تصويري از يوسف اباذري منتشر شد. چندي پيش در روز جهاني فلسفه، جامعه فكري ايران شاهد اتفاقي نادر بود، آن هم از يك جامعه‌شناس يعني يوسف اباذري براي سخنراني دعوت به عمل آمد. اين اتفاق بهانه‌اي براي سنجش گزاره‌هاي توليدي جامعه‌شناسي ايراني و همينطور نسبت آن با فلسفه در پرونده انديشه اين ماه فرهنگ امروز شد. جامعه‌شناسي در دادگاه فلسفه عنوان پرونده انديشه شماره پانزدهم نشريه فرهنگ امروز است كه علاوه بر بررسي ارتباط ميان فلسفه و جامعه‌شناسي، مورد خاص يوسف اباذري را زير ذره‌بين برده است. در اين پرونده حميد عضدانلو، پيمان وهاب‌زاده، محمد‌مهدي اردبيلي و آرش حيدري اين مسئله را واكاوي كردند. همچنين احمد نقيب‌زاده در گفت‌و‌گويي انتقادهاي تندي به رويكرد اباذري نسبت به مسائل اجتماعي و جامعه وارد كرده است. همچنين نقد صادق پيوسته و علي ميرسپاسي نيز از خواندني‌هاي اين پرونده است.
پرونده ادبيات با عنوان فراموشخانه شاهكارها نگاهي داشته است به فقدان مكاتب ادبي در تاريخ ادبيات ايران و تلاش داشته به اين پرسش پاسخ دهد كه چرا با وجود منابع غني ادبي در ايران، تاكنون در توليد مكاتب ادبي ناكام مانده‌ايم؟ حسن ذوالفقاري، مريم حسيني، علي محمد شاه‌سني، عبدالحسين فرزاد و همچنين جمال ميرصادقي طي يادداشت‌ها و گفت‌و‌گوهايي فرهنگ امروز را براي رسيدن به پاسخي درخور در مقابل اين پرسش ياري رساندند.
سرويس تاريخ فرهنگ امروز به بررسي يكي از مكاتب تاريخي در آلمان پرداخته كه چندان در ايران شناخته‌شده نيست اما رويكرد آنها در تاريخ‌نگاري مي‌تواند راهنماي محققان اين حوزه باشد. شورش عليه تاريخي‌گري پرونده‌اي است در باب مكتب بيلفلد. در اين پرونده ضمن بررسي روند شكل‌گيري و دستاوردهاي آن به تأثير اين مكتب در تاريخ‌نگاري آلمان مدرن هم پرداخته شده است.
 براي پيگيري اين موضوع مصاحبه‌هايي با يورگن كوكا و ريچارد جان ايوانس ترتيب داده شد. همچنين مدخل مكتب بيلفلد در دايره‌المعارف علوم اجتماعي و رفتاري در اين شماره ترجمه شده است. محمد عبدالله‌پور و قربان عباسي از ديگر همكاران اين پرونده هستند.
طي چند دهه اخير مقالات، كتاب‌ها، بحث‌ها و كنفرانس‌هاي بيشماري در باب مفهوم جديدي با عنوان علوم انساني ديجيتال منتشر شده است. در بيشتر اين پژوهش‌ها اين مفهوم نه به عنوان يك روش بلكه به مثابه يك پديده نوظهور معرفي شده است. حال پرسش فرهنگ امروز اين است كه آيا اين پديده نوظهور تهديدي است براي علوم انساني يا خير. در اين پرونده تلاش شده است اولاً تعريفي از چيستي و چگونگي به وجود آمدن علوم انساني ديجيتال ارائه شود، همچنين در باب هستي‌شناسي اين پديده و پروژه‌هاي مربوط به آن در فضاي آكادمي پرسش‌هايي مطرح گرديد. به همين منظور با ژوهانا دراكر، استاد دانشگاه يو سي ال‌اي و متيو توماس ميلر محقق بنياد روشن در زمينه علوم انساني ديجيتال فارسي گفت‌و‌گويي صورت گرفته است. همچنين يادداشت‌هايي از ادوارد، نبوت، ديو پري و آدام كرش نيز ترجمه شده است.
در بخش آموزه اين ماه فرهنگ امروز مقاله‌اي از ريچارد ولين تحت عنوان « ماركسيسم‌ هايدگري چيست؟» ترجمه شده است كه در آن نسبت فلسفي فاشيسم و ماركسيسم با توجه به رابطه فكري هربرت ماركوزه و مارتين‌ هايدگر مورد بررسي قرار گرفته است.
در سرويس پيشخوان همچون روال گذشته چند كتاب مورد نقد و برر‌سي قرار گرفت اما اين‌بار تلاش شد اين بررسي بيشتر در قالب مصاحبه با نويسندگان كتب مهم انتشار يابد و در ماه‌هاي اخير اين كار صورت بگيرد. گفت‌وگو با مسعود جعفري‌جزي در باب كتاب جامعه‌هاي ماقبل صنعتي، گفت‌وگو با سعيد زيباكلام در باب كتاب عقل و استدلال و عقلانيت، گفت‌وگو با محمد آل‌مهدي در باب كتاب سنت و مدرنيته محمد عابد جابري و گفت‌وگو با مهري باقري در باب كتاب اسفنديارنامه از جمله اين مصاحبه‌هاست. همچنين كمال پولادي هم يادداشت مبسوطي در باب فلسفه و سياست واقعي ريموند گوس نوشته است.
در بخش گزارش هم ضمن انتشار چند گزارش تحليلي از نشست‌هاي اخير، خاطرات محمد صنعتي از دوران تحصيلش در انگلستان و تلاش او براي مقابله با مخالفان روانكاوي در ايران خواندني است. همچنين به مناسبت پانصدمين سال انتشار يوتوپياي تامس‌مور مصاحبه مفصلي با موسي اكرمي در اين باب صورت گرفته است.
اما در كنار همه اين مطالب خواندني شايد براي مخاطبان فرهنگ امروز نقد دوم سيدجواد طباطبايي بر حاتم قادري خواندني‌تر باشد. در واقع پس از انتشار جوابيه حاتم قادري در شماره پيشين فرهنگ امروز، طباطبايي وعده كرده بود كه نقد ديگر آثار مكتوب حاتم قادري را ادامه خواهد داد. در شماره پانزدهم نقد دوم طباطبايي و در شماره آتي نقدهاي ديگر ايشان منتشر خواهد شد.
شماره پانزدهم نشريه فرهنگ امروز به مديرمسئولي اميرابراهيم رسولي و سردبيري بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۸۰ صفحه با قيمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر